Subiect de interes: casatorie
marți, 6 decembrie 2016
de Pr. Cristian Stavriu | Vizionări: 2855
București/ Conferință Ortodoxă 2016 / 12 Noiembrie 2016/ Pr. Iustin Miron /De la Mânăstirea Oașa / [...]
citește tot articolul
luni, 5 decembrie 2011
de Cristian Stavriu | Vizionări: 5030
Teribil de interesant este faptul că bărbații în majoritatea lor își doresc să fie ascultați de femeile lor (soțiile lor). Adesea la sluba cununiei când se citește apostolul, la auzul cuvintelor:
„și femeia să se teamă de bărbat”, majoritatea bărbaților jubilează căci Biserica îi îndreptățește autoritatea față de femeie. Aceasta se întâmplă pentru simplul fapt că fiecare aude ceea ce vrea fără să cunoască voința lui Dumnezeu. Sfinții Părinți potrivesc foarte bine lucrurile și ne explică ce presupune teama la care se referă apostolul. Este vorba despre teama de a nu pierde iubirea celuilalt, aceeasi teamă pe care trebuie să o avem și față de Dumnezeul iubirii. Pe de altă parte ni se pun în față câteva analogii despre ascultare, fiindu-ne propus pe deoparte felul în care Biserica cea adevărată ascultă [...]
citește tot articolul
miercuri, 16 noiembrie 2011
de Ier. Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4638
Concubinajul este una din formele grave de cancer ale societății moderne. Concubinajul, acest mod de viețuire atât de blamat de învățătura creștină, este atât de apreciat și pus la loc de cinste de lumea modernă. Concubinajul este modalitatea de a distruge familia în esența ei deoarece oamenii se lipsesc de darurile pe care le pot primi de la Dumnezeu dar și de legătura cu Dumnezeu căci cei ce se lipsesc de Sfintele Taine se lipsesc de bună voie de Însuși Dumnezeu. Iată ce spune Pravila Bisericească despre concubini și concubinaj:
Se numește concubinaj trăirea bărbatului cu femeia fără cununia bisericească conform canoanelor. El este posibil între animale dar omul are în plus necesități și datorii superioare sufletești și deci are nevoie de binecuvântarea Domnului. Căsătoria civilă este altceva decât cununia bisericească. [...]
citește tot articolul
joi, 10 noiembrie 2011
de Ernest Bernea | Vizionări: 4081
Printr-un complex de împrejurări înțelesurile despre natura femeii s-a denaturat. Poate și pentru că imaginile care ne împresoară sunt îmbibate de pornografie, de sexualitate și vulgaritate, s-a ajuns la a percepe femeia ca pe un obiect ce poate fi cumpărat. Cred că în toată această poveste chiar femeia are o mare parte de vină din cauza faptului că se lasă transformată de lucruri atât de ușoare, începând de la modul de a se îmbraca - fie bărbătește, fie senzual - și sfârșind cu maniera de a se comporta în societate. Adesea auzim întrebarea „Cum să-mi găsesc partenerul de viață?” și de aici înțelegem că oamenii sunt debusolați. Iubirea este un sentiment care nu se caută ci este rezultatul unui moment tainic al vieții când totul decurge de la sine dacă alături îl avem pe Dumnezeu. Ernest Bernea ne aduce [...]
citește tot articolul
miercuri, 26 octombrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4814
În vremurile noastre celibatul este confundat cu viețuirea în concubinaj. Foarte frecvent lumea nu înțelege ce este defapt celibatul, ce presupune acest mod de viață și cu se transpune în realitate. Pravila Bisericească ne pune înainte câteva repere legate de modul cum înțelege Biserica acest mod de viață și cum ne sfâtuiește să viețuim bineplăcut Domnului:Celibatul religios este fagăduința de a trăi necăsătorit toată viața, numai cu scopul de a sluji Domnului în toată deplinătatea și nu altfel. Căsătoria, este legea obștească. Celibatul este o excepție care își are temeiul în darul lui Dumnezeu. Nu toți pot primi necăsătoria, ci numai celor ce le este dat" (Matei.19, 1). El este un sfat celor ce se simt în stare să-l împlinească."Cel ce nu este căsătorit, se îngrijește de slujba Domnului, cum să placă [...]
citește tot articolul
miercuri, 19 octombrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4015
Câteva repere pe care Pravila Bisericească ni le aduce în atenție cu privire la căsnicie, la conviețuirea dintre soți în așa fel încât aceasta să fie spre slava lui Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel în epistolele sale ne dezvăluie voința lui Dumnezeu pentru cei ce aleg calea căsătoriei.
Iată ce spune Pravila Bisericească despre căsnicie:Biserica n-a fixat soților un program de conviețuire, căci nu poate intra în amănuntele zilnice, ci a lăsat totul la conștiința lor și la posibilitatea de a se iconomsi unul pe altul, potrivit cu natura, mijloacele și idealul fiecăruia.În general, soții au datoria de a se ajuta unul pe altul și la voie bună și necaz și, mai ales, la greutăți de boală și de viață socială. Credincioșia unul față de altul trebuie să fie sfântă, copiii să fie bine crescuți, gospodăria bine [...]
citește tot articolul
luni, 10 octombrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 5306
Pravila Bisericeasca ne lămurește cu privire la ceea ce înseamnă ca o persoană care a ales deja votul călugăriei și și-a dedicat viața lui Hristos, săvârșește un mare păcat atunci când se răzgândește.
Căsătoria monahului n-a fost și nici nu poate fi admisă sub nici un motiv. El a făcut juruință, cum că-și aduce trupul și sufletul jertfă Domnului. Făgăduința sa făcut solemn în fața sfântului altar, unde îngerii și oamenii o mărturisesc și Domnul o primește, este un act de cult, un jurământ pe care nu-l poate retrage sub nici o formă, iar călcarea lui aduce osândă fără iertare ca lui Iuda (Num. 30,1-16; Deut. 23, 21-23; I Regi. 14- 45; Prov. 20, 25; Ecles. 5, 4 -5; F. Ap. 5,4). Justificările omenești nu-i poate ușura situația, căci el trebuie să știe de la început că trebuie să-și împlinească [...]
citește tot articolul
luni, 8 august 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 2859
Este foarte important de știut ce are de făcut un bărbat care are de gând să meargă spre una din treptele preoției. Pravila Bisericească ne pune înainte ce ne învață Sfinții Părinți referitor la căsătoria clericilor:
Căsătoria clericului este socotită legală numai o singură dată de hirotonie, cu o fecioară evlavioasă. Cei ce au gând să hirotonisească, întrucât pentru ei căsătoria este o probă de foc, sunt datori de la început, să-și pună înainte toate posibilitățile de viitor: poate el să fie la înălțimea chemării de preot, conducându-se pe sine, pe soție și pe copii, precum și biserica cu care va lega o altă cununie și mai superioară? În caz de văduvie cu copii, va putea el să rămână la înșlțimea castității pentru Domnul și pentru misiunea bisericii, și în același timp, să-și gospodărească [...]
citește tot articolul
miercuri, 3 august 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3392
Pravila Bisericească este destul de aspră cu cei ce se îndreaptă spre căsătoria a treia și este considerată un pogorământ față de neputințele omenești. Prin acestă îngăduință se urmărește salvarea sufletelor neputincioase, apropierea lor de Biserică și îndreptarea lor spre o pocăință reală și vie. Biserica încă din vechime a statornicit aceste canoane în chip pedagogic spre a înțelepți pe creștini și ai face să înțeleagă gravitatea faptelor cât și rezonanța lor în societate. Pocăința și îndreptarea, spovedania, împărtășirea sunt mijloace la îndemâna preotului duhovnic prin care va lucra cu fiecare penitent în parte cu dreaptă socotință.
Cu privire la cei ce se căsatoresc a treia oara si acelor ce se căsatoresc de mai multe ori, am hotarăt același canon. Ca si la cei ce se casatoresc a doua oara, adică [...]
citește tot articolul
luni, 1 august 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4924
Pravila Bisericească ne lămurește cum stau lucrurile față de a doua căsătorie, ce însemnătate are și când este îngăduită și pentru ce:
Casatoria a doua este ingaduita de biserica numai ale celor ce au ramas vaduvi de tineri prin deces si n-au copii. Sf. Pavel sfatuieste la vaduvie casta, dar cine nu poate, mai bines a se casatoreasca (Rom. 31; 1 Cor. 7, 39; Sf. Vasile 87). Daca sunt tineri, canonisirea va fi mai scurta si mai usoara, daca vor fi mai in varsta, canonisirea va fi mai aspra, ajungand pana la un an (1 ec. 8; Sf. Vasile 4). Cel casatorit a doua oara, nu mai poate fi hirotonisit (Ap. 17; VI ec. 3; Sf. Vasile 12). Slujba cununiei se face mai redusa si fara fast, iar preotul, n-are voie sa ia parte la masa lor (Neocez.7.)"Nunta cea dintii este lege, a doua este iertare, iar cea de-a treia este calcare de lege". [...]
citește tot articolul