Viața și moartea mea depind de ceilalți, căci, dacă l-am câștigat pe aproapele meu, L-am câștigat pe Dumnezeu...
Sf.Antonie Cel Mare       
Arhiva Catehetica
Noiembrie 2017 [3] Octombrie 2017 [2] Septembrie 2017 [2] August 2017 [5] Iulie 2017 [2] Iunie 2017 [3] Mai 2017 [2] Aprilie 2017 [2] Martie 2017 [3] Februarie 2017 [2] Ianuarie 2017 [2] Decembrie 2016 [3] Noiembrie 2016 [3] Octombrie 2016 [4] Septembrie 2016 [2] August 2016 [3] Iulie 2016 [5] Iunie 2016 [4] Mai 2016 [4] Aprilie 2016 [5] Martie 2016 [7] Februarie 2016 [6] Ianuarie 2016 [4] Decembrie 2015 [4] Noiembrie 2015 [3] Octombrie 2015 [4] Septembrie 2015 [4] August 2015 [6] Iulie 2015 [5] Iunie 2015 [3] Mai 2015 [2] Aprilie 2015 [3] Martie 2015 [5] Februarie 2015 [2] Ianuarie 2015 [2] Decembrie 2014 [3] Noiembrie 2014 [4] Octombrie 2014 [2] Septembrie 2014 [6] August 2014 [1] Decembrie 2013 [3] Noiembrie 2013 [3] Octombrie 2013 [3] August 2013 [17] Iulie 2013 [53] Iunie 2013 [48] Mai 2013 [52] Aprilie 2013 [42] Martie 2013 [54] Februarie 2013 [69] Ianuarie 2013 [47] Decembrie 2012 [2] Noiembrie 2012 [37] Octombrie 2012 [48] Septembrie 2012 [7] August 2012 [2] Iulie 2012 [25] Iunie 2012 [9] Mai 2012 [49] Aprilie 2012 [16] Februarie 2012 [30] Ianuarie 2012 [54] Decembrie 2011 [53] Noiembrie 2011 [81] Octombrie 2011 [47] Septembrie 2011 [5] August 2011 [34] Iulie 2011 [12] Iunie 2011 [20] Mai 2011 [78] Aprilie 2011 [128] Martie 2011 [23] Februarie 2011 [2] Ianuarie 2011 [5] Decembrie 2010 [4] Noiembrie 2010 [4] Octombrie 2010 [2] Septembrie 2010 [1] Iulie 2010 [2] Martie 2010 [2] Februarie 2010 [6] Ianuarie 2010 [1] Decembrie 2009 [1] Noiembrie 2009 [6] Octombrie 2009 [5] Septembrie 2009 [4] August 2009 [3]
CUM SA DEVII INVINGATOR? - conferinta ortodoxa CUM SA DEVII INVINGATOR? - conferinta ortodoxa (sâmbătă, 18 noiembrie 2017) - O provocare pentru tineri, pentru generația tânără în mod deosebit dar și pentru cei care încă mai au spirit de învingători. [...]
Bogatul caruia i-a rodit tarina 2017 - Pr. Cristian Stavriu Bogatul caruia i-a rodit tarina 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 19 noiembrie 2017) - Parohia Afumați I / Duminica a XXVI-a după Pogorârea Duhului Sfânt Pilda botatului căruia i-a rodit țarina 2017 / Predica Ortodoxa [...]
Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 5 noiembrie 2017) - Parohia Afumași I / Duminica a XXII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Bogatul Nemilostiv și săracul Lazăr 2017 / Predica Ortodoxa [...]
Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017) - Parohia Afumați I / Duminica a XXIII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Vindecarea Demonizatului din ținutul Gherghesenilor 2017 [...]
Casatoria Monahului sau a Calugarului - pravila bisericeasca

Pravila BisericeascaPravila Bisericeasca ne lămurește cu privire la ceea ce înseamnă ca o persoană care a ales deja votul călugăriei și și-a dedicat viața lui Hristos, săvârșește un mare păcat atunci când se răzgândește.
Căsătoria monahului n-a fost și nici nu poate fi admisă sub nici un motiv. El a făcut juruință, cum că-și aduce trupul și sufletul jertfă Domnului. Făgăduința sa făcut solemn în fața sfântului altar, unde îngerii și oamenii o mărturisesc și Domnul o primește, este un act de cult, un jurământ pe care nu-l poate retrage sub nici o formă, iar călcarea lui aduce osândă fără iertare ca lui Iuda (Num. 30,1-16; Deut. 23, 21-23; I Regi. 14- 45; Prov. 20, 25; Ecles. 5, 4 -5; F. Ap. 5,4). Justificările omenești nu-i poate ușura situația, căci el trebuie să știe de la început că trebuie să-și împlinească singur toate nevoile gospodărești. Poftele trupului, dacă și le stăpânește de la început în cuget și faptă cu ajutorul chemării harului (Matei. 19,11-12; I Cor.7,1-15;) și a credinței mai tare decât moartea, (I Cor. 9, 27), el ajunge la seninătatea curățeniei, încât pentru el a trăi este Hristos, iar a muri este dobândă, căci i s-a dat harul nu numai să creadă, ci să și pătimească pentru Hristos (Filipeni 1, 29). Însă, duhul adormirii întru păcate (Rom.11, 6), l-a dus la apostolie ca un căzut din har (Gal.5, 4; 12, 15). Numai o femeie și un naș înstrăinați de harul Domnului se mai pot apropia de el și un preot care numai cu buzele cinstește pe Domnul (Ier.8, 11; 23, 1; Matei.7, 21-23) va îndrăzni să-l cunune (Amos.2, 11-12), ca un păstor străin de turma lui Hristos, (Ioan. 10, 1-12). Deasupra tuturor zboară secera lui Zaharia (5, 3-4).

La Sfântul Vasile 18 și Ancira 19, se îngăduie căsătoria numai a surorilor, care au venit ca copil fără de voie la mănăstire, iar căsătoria lor se canonisește ca a două nuntă. Diaconița care nu are hirotonie, ci numai făgăduințele fecioriei întru a sluji Domnului, dacă se căsătorește se anatematisește (IV. ec. 15), iar monahii simpli se alungă din Biserică (IV. ec. 16) și numai după ce se reântorc la pocăință în mănăstire se canonisesc (IV. ec. 44), iar când rămân ca apostați în căsnicie, li se aplică cele zise de Domnul: ,,să nu mai fie în tine rodul (mântuirii) în veac (Matei 21, 19). Dacă sunt hirotonisiți, după ce se reîntorc în mănăstire, rămân caterisiți definitiv fără posibilitatea de a mai sluji vreodată (Ap. 25; VI. ec. 3, 6, 26; Neocez. 8, 9, 10; Sf.Vasile 3, 44, 51,70).

Să nu se consacre femeia diaconiță mai înainte de 40 de ani și aceasta să se facă numai după o examinare temeinică. Iar, dacă a primit hirotesia și a rămas câtva timp în serviciu și apoi s-a măritat, defăimând harul lui Dumnezeu, una ca aceasta să se anatematisească, împreună cu cel ce a luat-o de soți. (IV. ec. 15).

Fecioarei care s-a consacrat pe sine lui Dumnezeu și monahilor nu le este îngăduit a se căsători. Dacă unii vor face aceasta, să se afurisească. Dar, hotărâm ca episcopul să aibă putere a se purta omenește cu ei, daca revin în mănăstire IV. ec. 15.

Călugărul care face curvie, sau cel ce ia femeie pentru căsătorie și trăire împreună, dacă se întoarce la pocăință să se supuie în mănastire, epitimiilor celor prevazute în canoanele pentru curvie.VI ec. 44.

Cei ce făgăduiesc să trăiasca în feciorie (fără a fi monah), (cart. 41; IV ec. 15, 16; Neocez. I), și apoi se leapadă căsătorindu-se, să fie canonisiți un an ca și cei ce se căsătoresc a doua oara. De asemenea, hotarâm, ca fecioarele să nu viețuiasca împreună cu oarecare barbați (VII ec. 20) ajutându-se ca niște frați. -Ancira 19.

Cu privire la fecioarele care au necinstit fagăduințele lor și au căzut în desfrânare și care și-au călcat jurămintele pe care le-au făcut in fața lui Dumnezeu, părinții au socotit că trebuie să se poarte cu îngăduința față de ele și, în chip excepțional, să le primeasca la împărtășire dupa un an de pocaință, ca și cei ce se căsătoresc a doua oara. Pentru mine, întrucât biserica se mărește din zi in zi, cu Harul lui Dumnezeu și că numărul fecioarelor se înmultește tot mai mult, socotesc că este bine ca să cercetăm cu grija adevăratul sens al Scripturii, cu privire la aceasta problemă. Văduvia este mai prejos decât fecioria si păcatul văduveloreste mai mic decâtal fecioarelor. Deci, să cercetam ce a scris Pavel lui Timotei: "De văduvele tinere să te ferești"(de a le primi în rândul văduvelor consacrate, pentru că, când slăbiciune vieții lor se înfierbântă, le împing să lepede jugul lui Hristos și astfel, ele vor să se căsătorească iarăși, fiind împinse de osândă, călcându-și credința, în făgăduințele depuse de mai înainte). 1 Tim. 5, 11-12

Dacă, o văduvă cade într-un păcat așa de greu, călcându-și făgăduințele, pe care le-a făcut față de Iisus Hristos, ce trebuie să socotim despre o fecioară, care s-a făcut mireasa lui Hristos și un vas sfințit pentru Dumnezeu? Dacă o servitoare care se dedă la păcate, făcând necinste casei stăpânului ei, face un mare păcat, cu atât mai mult când însăși soția lui preacurvește și necinstește patul soțului ei prin poftele ei ticăloșite, tot așa șio văduvă se va trata mai ușor ca o servitoare stricată, iar fecioara va fi osândită ca o femeie prea-curvă (Lev. 20, 10).

Deci, se numeșt preacurvar omul care păcătuiește cu o femeie străină și care nu poate fi primit la împărtașire până nu se va lăsa de păcat, tot așa vom hotărâ și asupra celui ce a înșelat pe o astfel de fecioară (spre a o lua in căsătorie).

Se numește fecioara, aceea care s-a făgăduit de bună voie să slujeascălui Dumnezeu. Ele trebuie să renunțe pentru totdeauna la căsătorie, ca să poată trăi într-o deplină sfințenie și noi socotim făgăduința lor a fi valabilă numai din timpul când le au ajuns la deplinatatea judecaților mintale. Noi nu ținem seama de făgăduințele pe care le fac în timpul copilariei lor, se cuvenea ca ele să aibă vârsta de șaisprezece sau șaptesprezece ani, pentru că ele să ajungă la vârsta potrivită de a judeca și numai după ce vor fi supuse la o încercare stârnitoare și numai dupa ce ele se vor ruga stăruitor să fie primite în rândul fecioarelor, se cuvine a primi ca valabile făgăduințele lor și a pedepsi cu asprime pe cele care s- ar lepada de făgăduințele făcute. Dacă ele, vor fi aduse de părinții, frații sau rudele, care vor să le afierosească fecioriei mai înainte de a ajunge în vârsta deplinei judecați, din motive omenești, trebuie sa bage bine de seamă când se primesc și apoi a se cerceta cu grijă faptele și scopurile pe care ele le au. – Sf.. Vasile 18.

Cu privire la bărbați, noi nu cunoaștem să facă astfel de făgăduințe (de a trăi în feciorie între mireni),decât numai pe cei ce intră în viața monahală, unde făgăduiesc pe tăcute să trăiască în feciorie. Dar și aceștia trebuiesc bine cercetați mai înainte șisă facă făgăduința clară înaintea soborului, pentru ca apoi, nu cumva să se dea la viată cea iubitoare de trup a plăcerilor lumești și să poată fi pe drept canonisiți ca șicei ce curvesc". Sf. Vasile, 19

Femeile, încă eretice fiind, care au făgăduit făgăduința fecioriei, apoi se leapadă de făgăduințele lor spre a se căsători, socotesc că nu trebuie a fi osîndite, fiindcă legea canonică nu obligă decât pe acelea care o recunosc și i se supun, pe când ereticii nu au încă jugul lui Hristos și nici nu recunosc legea Lui. Odată cu mărturisirea de credință când intră în biserică prin botez, ele se curățesc de păcate, fiindcă li se iartă tot ce au făcut mai înainte, fiind ca niște catehumene. Unele ca acestea, nu trebuiesc primite în biserică fără a fi botezate, pentru că ele să se poată bucura de toate drepturile renașterii înviața creștină ca rnirence. -Sf. Vasile 20.

Creștinuleste liber să aleagă căsătoria sau fecioria, dar din moment ce s-a hotarât de buna voie pentru viața feciorelnică și a intrai în lupta de monah, nu mai poate da înapoi".-Sf. loan Hrisostom, despre feciorie 38.

 

Subiecte de interes: pravila bisericeasca , casatorie , calugarie
Nume *
Email *
Pagina web
Comentariu *
Răspunsuri
Nu au fost trimise răspunsuri.
Top vizionări
Cele mai noi comentarii
Rodica Nicoleta pe Pr. Cristian Stavriu - Samarineanul Milostiv 2015 - Manastirea Brebu (duminică, 12 noiembrie 2017 16:13:17)
Cristian Stavriu pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (luni, 30 octombrie 2017 19:08:33)
Cristian Stavriu pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (luni, 30 octombrie 2017 18:51:41)
Delia Farcaș pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (vineri, 27 octombrie 2017 13:09:37)
RODICA pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017 15:36:15)
Tabara de iconografie
Tabara de iconografie - Intre 26 iulie si 2 august 2012 (8 zile/ 7 nopti) debuteaza intr-un cadru mirific la Complexul Turistic Plaiul Lisei, la doar 3 km de Sambata de Sus, tabara de iconografie sub indrumarea [...]
Expozitie de icoane pictate pe lemn
Expozitie de icoane pictate pe lemn - O noua expozitie de icoane pictate pe lemn a artistei Ruxandra Lacatus se tine in perioada 29 Martie - 30 Aprilie 2012         [...]
Cursuri gratuite
Cursuri gratuite - In spiritul crestin al acestui portal ortodox, promitem sa angajam parteneriate pentru promovarea initiativelor valoroase duhovniceste si deopotriva cele utile cititorilor nostri, cum ar fi:- cursuri gratuite de creativitate in organizarea de evenimente, cursuri de creativitate in marketing [...]
Orthograffiti
Orthograffiti - OrthoGraffiti este singura revistă de lifestyle orthodox care se adresează tinerilor liceeni, dar nu numai acestora. Are o apariţie lunară (pe timpul anului şcolar deocamdată), 24 pagini, format A4, full color, glossy, un conţinut atractiv, cu materiale diverse, de interes pentru tineri. OrthoGraffiti îmbină teme duhovniceşti cu subiecte de interes general, prezentate însă într-un limbaj accesibil tuturor. Revista OrthoGraffiti a apărut în luna noiembrie 2008, în ziua de prăznuire a Sf. Martin de Tours, despre care şi aveam (întâmplător!?) şi un articol în numărul 1 (pilot). De-a lungul timpului în revista OrthoGraffiti au scris nume cunoscute din publicistica ortodoxă de azi, precum Ieromonahul Savatie Baştovoi, Ierod. Grigorie Benea, Monahia Siluana Vlad, dl. Ciprian Voicilă, dl. Danion Vasile, dl. Octavian Darmanescu, d-na Elena Dulgheru, dl. Costion Nicolescu, dl. Laurenţiu Dumitru – editor-coordonator al publicaţiei. Însă lista colaboratorilor rămâne deschisă.
Optimum Communication
Optimum Communication - Agentie de publicitate specializata in branding, comunicare de marketing si PR. Ofera saptamanal o ora de consultanta gratuita ONG-urilor si asociatiilor non-profit ortodoxe, in vederea imbunatatirii imaginii si randamentului comunicarii.
Blogroll