de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3555
Pravila Bisericească este destul de aspră cu cei ce se îndreaptă spre căsătoria a treia și este considerată un pogorământ față de neputințele omenești. Prin acestă îngăduință se urmărește salvarea sufletelor neputincioase, apropierea lor de Biserică și îndreptarea lor spre o pocăință reală și vie. Biserica încă din vechime a statornicit aceste canoane în chip pedagogic spre a înțelepți pe creștini și ai face să înțeleagă gravitatea faptelor cât și rezonanța lor în societate. Pocăința și îndreptarea, spovedania, împărtășirea sunt mijloace la îndemâna preotului duhovnic prin care va lucra cu fiecare penitent în parte cu dreaptă socotință.
Cu privire la cei ce se căsatoresc a treia oara si acelor ce se căsatoresc de mai multe ori, am hotarăt același canon. Ca si la cei ce se casatoresc a doua oara, adică pentru cei ce se căsatoresc a doua oară, un an, iar altii doi ani. Cei ce se căsatoresc a treia oară sunt afurisiți trei ani, ba chiar si patru ani. Aceasta nu se numeste nuntă, ci poligamie sau mai curând desfrânare, care se pedepsește. De aceea si Domnul a zis Samarinencii care curvise cu cei cinci barbați: "Pe care il ai acum nu-ți este bărbat..." (Ioan 4,18). Cei ce au trecut peste a doua nuntă, nu merită a fi numiți barbați sau soții". "S-a obișnuit ca cei ce se căsatoresc a treia oară să fie afurisiți pe cinci ani, nu din vreun canon, ci din predania moștenită din vechime. Dar nu trebuie a-i înlătura cu totul de la biserică, ci să asculte doi sau trei ani, apoi să stea impreună cu cei credincioși în biserica, fară a se impărtași cu sfintele taine si după ce vor da dovezi de pocaință, să fie primiți la impărtășanie" Sf. Vasile 4.
-"Pentru a treia nuntă, nu avem lege canonică, deci ea nu-i aprobată de lege și astfel, pe aceasta o privim ca pe o intinăciune a bisericii. Dar nu le supunem osândirii publice, fiindca sunt mai de tolerat decât desfrâul liber" Sf.Vasile 50
Sfinții Părinti, au trecut sub tăcere poligamia și au socotit-o ca pe o pofta dobitoceasca și străină de vrednicia omului creștin. -Noua ni se pare că acest păcat este mai mare decit curvia. Totusi, se cuvine ca acestia să fie canonisiti adică, un an să se tânguie la usa bisericii, trei ani să stea in genunchi in urma la intrarea in biserica si apoi sa fie primiti" Sf. Vasile 80.
Cei ce vor să faca a treia insurare să se pocăiască patru ani si să facă câte 66 metanii pe zi, ca se cheama curvie". -PBG, 83.
Cine se insoară de patru ori, să se pocaiasca 8 ani, metanii câte 100 pe zi, unii ca aceia curvesc si, pe Dumnezeu mânie" PBG, 83.
Oamenii cei mai de mult ierta să se faca cununia de trei ori la un om, iar împăratul Leon ințeleptul,(912) se blagoslovi făra de lege si cu a patra muiere, si-l afurisi patriarhul Nicolae, iar împaratul ruga pe patriarh să-i ierte a patra însurare, iar patriarhul nici cum nu vru să-l asculte, pentru aceasta mare fărădelege nici vru să-l ierte. Iar, împăratul, dacă văzu neîntoarcerea sufletului acelui om, cum nu vrea sa-l ierte, mâniindu-se foarte și urgisindu-se, il scoase din scaunul patriarhicesc și-l goni si puse in locul lui, altul anume Ievtimie Singel, un om bun, îmbunătățit și sfințit. Ci însă și acel patriarh Ievtimie pe acel împărat, pe Leon, mult ii aduse aminte și-l invată, și-l dosădi pentru acea fără de lege a patra însurare ce făcuse si, nu-l lăsă să porunceasca pe la creștini să ia câte a patra muiere. Pentru că zice patriarhul cu alți arhierei, că este fară de lege nu numai a patra însurare, ci si a treia, cum zice marele Vasile. Pentru aceia și împarțire se făcu între biserică și starea împărțirii trecu până la împărțirea feciorului lui Leon, anume Constantin Porfiroghenitul și Roman socrul său. Și atunci făcură întocmirea împreunărilor și spune la câți ani de vârsta a omului, va lua bărbatul muiere și la câți ani să nu ia" (Tomul unirii a. 6428- 920, Sint. Aten.V, 6-9). ILT, 206.
Însă, câți sunt de 40 de ani si va lua a treia muiere si copii de nu vor avea, iar pentru jale și dragoste să facă cuconi, aceia nu se opresc, iar de vor și avea copii, aceia să fie opriți de a treia nuntă sa nu se însoare. Iar, de vor veni la a treia nunta cei ce n-au coconi, atunci să nu se pricestuiască cinci ani cu Sfintele Taine. Iar, când sunt unii de treizeci de ani, măcar aibă feciori, măcar n-aiba, aceia patruani să nu se cuminece. Și iar zice: că cei ce au trei nunți, care sunt de treizeci de ani de nu vor avea copii, aceia dupa trei ani să se cuminice iarde nu, vor avea atuncea la al patrulea an, cum am zis mai sus" ILT,
Iar pentru a patra nuntă,au poruncit cu mintea dimpreună și cu socoteală și cu judecată dmnezeiescul sobor al sfinților părinți că nici cum acea nuntă fără de lege niciodată să nu facă, iar, de va îndrăzni cineva și se face nebăgător de seamă, de dumnezeiască lege și pravilă, de va veni porcească a patra nuntă, acela să fie afurisit și lipsit de toată slujba bisericii și strein de toată iertarea bisericii lui Hristos, până ce va face despărțire deplin de către acea locuință si împreunare rea ce s-a făcut, de aceea se va desparți și va veni întru pocanie și se va întoarce, primește-l iar. Canonul lui cum zice dumnezeiescul Pustnic, să-i fie opt ani să nu se pricestuiasca și metanii și post si milostenii să facă, iar de nu se va întoarce, atunci să fie strein de traiul creștinilor cum am zis" ILT, 206.-"Nunțile care se fac mai multe de trei, acele nunti nu se cheamă, pentru că sunt ca dobitoacele și făra de lege și spurcate și afară de rândul creștinilor. Iar copiii, care se vor naste din a patra nuntă poruncesc pravilele să nu se cheme adevărați tătânilor săi, nici să-l moșteneasca" ILT, 206.
Preotul, care din neștiință va face slujba cununiei celor opriți a se căsători dupa înrudirea de sânge, sau înrudire spirituală, sau a patra căsătorie, se caterisește" Trebnic p. 520.