Viața și moartea mea depind de ceilalți, căci, dacă l-am câștigat pe aproapele meu, L-am câștigat pe Dumnezeu...
Sf.Antonie Cel Mare       
Arhiva Catehetica
Noiembrie 2017 [1] Octombrie 2017 [2] Septembrie 2017 [2] August 2017 [5] Iulie 2017 [2] Iunie 2017 [3] Mai 2017 [2] Aprilie 2017 [2] Martie 2017 [3] Februarie 2017 [2] Ianuarie 2017 [2] Decembrie 2016 [3] Noiembrie 2016 [3] Octombrie 2016 [4] Septembrie 2016 [2] August 2016 [3] Iulie 2016 [5] Iunie 2016 [4] Mai 2016 [4] Aprilie 2016 [5] Martie 2016 [7] Februarie 2016 [6] Ianuarie 2016 [4] Decembrie 2015 [4] Noiembrie 2015 [3] Octombrie 2015 [4] Septembrie 2015 [4] August 2015 [6] Iulie 2015 [5] Iunie 2015 [3] Mai 2015 [2] Aprilie 2015 [3] Martie 2015 [5] Februarie 2015 [2] Ianuarie 2015 [2] Decembrie 2014 [3] Noiembrie 2014 [4] Octombrie 2014 [2] Septembrie 2014 [6] August 2014 [1] Decembrie 2013 [3] Noiembrie 2013 [3] Octombrie 2013 [3] August 2013 [17] Iulie 2013 [53] Iunie 2013 [48] Mai 2013 [52] Aprilie 2013 [42] Martie 2013 [54] Februarie 2013 [69] Ianuarie 2013 [47] Decembrie 2012 [2] Noiembrie 2012 [37] Octombrie 2012 [48] Septembrie 2012 [7] August 2012 [2] Iulie 2012 [25] Iunie 2012 [9] Mai 2012 [49] Aprilie 2012 [16] Februarie 2012 [30] Ianuarie 2012 [54] Decembrie 2011 [53] Noiembrie 2011 [81] Octombrie 2011 [47] Septembrie 2011 [5] August 2011 [34] Iulie 2011 [12] Iunie 2011 [20] Mai 2011 [78] Aprilie 2011 [128] Martie 2011 [23] Februarie 2011 [2] Ianuarie 2011 [5] Decembrie 2010 [4] Noiembrie 2010 [4] Octombrie 2010 [2] Septembrie 2010 [1] Iulie 2010 [2] Martie 2010 [2] Februarie 2010 [6] Ianuarie 2010 [1] Decembrie 2009 [1] Noiembrie 2009 [6] Octombrie 2009 [5] Septembrie 2009 [4] August 2009 [3]
Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 5 noiembrie 2017) - Parohia Afumași I / Duminica a XXII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Bogatul Nemilostiv și săracul Lazăr 2017 / Predica Ortodoxa [...]
Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017) - Parohia Afumați I / Duminica a XXIII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Vindecarea Demonizatului din ținutul Gherghesenilor 2017 [...]
Cuvioasa Parascheva 2017 - Pr. Cristian Stavriu Cuvioasa Parascheva 2017 - Pr. Cristian Stavriu (sâmbătă, 14 octombrie 2017) - Predică OrtodoxăSfânta Cuvioasa ParaschevaSâmbata a 19-a după Rusalii 2017Pr. Cristian StavriuParohia Afumați I SFÂNTA CUVIOASĂ [...]
CASATORIA a treia - Pravila Bisericeasca

Pravila BisericeascaPravila Bisericească este destul de aspră cu cei ce se îndreaptă spre căsătoria a treia și este considerată un pogorământ față de neputințele omenești. Prin acestă îngăduință se urmărește salvarea sufletelor neputincioase, apropierea lor de Biserică și îndreptarea lor spre o pocăință reală și vie. Biserica încă din vechime a statornicit aceste canoane în chip pedagogic spre a înțelepți pe creștini și ai face să înțeleagă gravitatea faptelor cât și rezonanța lor în societate. Pocăința și îndreptarea, spovedania, împărtășirea sunt mijloace la îndemâna preotului duhovnic prin care va lucra cu fiecare penitent în parte cu dreaptă socotință.
Cu privire la cei ce se căsatoresc a treia oara si acelor ce se căsatoresc de mai multe ori, am hotarăt același canon. Ca si la cei ce se casatoresc a doua oara, adică pentru cei ce se căsatoresc a doua oară, un an, iar altii doi ani. Cei ce se căsatoresc a treia oară sunt afurisiți trei ani, ba chiar si patru ani. Aceasta nu se numeste nuntă, ci poligamie sau mai curând desfrânare, care se pedepsește. De aceea si Domnul a zis Samarinencii care curvise cu cei cinci barbați: "Pe care il ai acum nu-ți este bărbat..." (Ioan 4,18). Cei ce au trecut peste a doua nuntă, nu merită a fi numiți barbați sau soții". "S-a obișnuit ca cei ce se căsatoresc a treia oară să fie afurisiți pe cinci ani, nu din vreun canon, ci din predania moștenită din vechime. Dar nu trebuie a-i înlătura cu totul de la biserică, ci să asculte doi sau trei ani, apoi să stea impreună cu cei credincioși în biserica, fară a se impărtași cu sfintele taine si după ce vor da dovezi de pocaință, să fie primiți la impărtășanie" Sf. Vasile 4.

-"Pentru a treia nuntă, nu avem lege canonică, deci ea nu-i aprobată de lege și astfel, pe aceasta o privim ca pe o intinăciune a bisericii. Dar nu le supunem osândirii publice, fiindca sunt mai de tolerat decât desfrâul liber" Sf.Vasile 50

Sfinții Părinti, au trecut sub tăcere poligamia și au socotit-o ca pe o pofta dobitoceasca și străină de vrednicia omului creștin. -Noua ni se pare că acest păcat este mai mare decit curvia. Totusi, se cuvine ca acestia să fie canonisiti adică, un an să se tânguie la usa bisericii, trei ani să stea in genunchi in urma la intrarea in biserica si apoi sa fie primiti" Sf. Vasile 80.

Cei ce vor să faca a treia insurare să se pocăiască patru ani si să facă câte 66 metanii pe zi, ca se cheama curvie". -PBG, 83.

Cine se insoară de patru ori, să se pocaiasca 8 ani, metanii câte 100 pe zi, unii ca aceia curvesc si, pe Dumnezeu mânie" PBG, 83.

Oamenii cei mai de mult ierta să se faca cununia de trei ori la un om, iar împăratul Leon ințeleptul,(912) se blagoslovi făra de lege si cu a patra muiere, si-l afurisi patriarhul Nicolae, iar împaratul ruga pe patriarh să-i ierte a patra însurare, iar patriarhul nici cum nu vru să-l asculte, pentru aceasta mare fărădelege nici vru să-l ierte. Iar, împăratul, dacă văzu neîntoarcerea sufletului acelui om, cum nu vrea sa-l ierte, mâniindu-se foarte și urgisindu-se, il scoase din scaunul patriarhicesc și-l goni si puse in locul lui, altul anume Ievtimie Singel, un om bun, îmbunătățit și sfințit. Ci însă și acel patriarh Ievtimie pe acel împărat, pe Leon, mult ii aduse aminte și-l invată, și-l dosădi pentru acea fără de lege a patra însurare ce făcuse si, nu-l lăsă să porunceasca pe la creștini să ia câte a patra muiere. Pentru că zice patriarhul cu alți arhierei, că este fară de lege nu numai a patra însurare, ci si a treia, cum zice marele Vasile. Pentru aceia și împarțire se făcu între biserică și starea împărțirii trecu până la împărțirea feciorului lui Leon, anume Constantin Porfiroghenitul și Roman socrul său. Și atunci făcură întocmirea împreunărilor și spune la câți ani de vârsta a omului, va lua bărbatul muiere și la câți ani să nu ia" (Tomul unirii a. 6428- 920, Sint. Aten.V, 6-9). ILT, 206.

Însă, câți sunt de 40 de ani si va lua a treia muiere si copii de nu vor avea, iar pentru jale și dragoste să facă cuconi, aceia nu se opresc, iar de vor și avea copii, aceia să fie opriți de a treia nuntă sa nu se însoare. Iar, de vor veni la a treia nunta cei ce n-au coconi, atunci să nu se pricestuiască cinci ani cu Sfintele Taine. Iar, când sunt unii de treizeci de ani, măcar aibă feciori, măcar n-aiba, aceia patruani să nu se cuminece. Și iar zice: că cei ce au trei nunți, care sunt de treizeci de ani de nu vor avea copii, aceia dupa trei ani să se cuminice iarde nu, vor avea atuncea la al patrulea an, cum am zis mai sus" ILT,

Iar pentru a patra nuntă,au poruncit cu mintea dimpreună și cu socoteală și cu judecată dmnezeiescul sobor al sfinților părinți că nici cum acea nuntă fără de lege niciodată să nu facă, iar, de va îndrăzni cineva și se face nebăgător de seamă, de dumnezeiască lege și pravilă, de va veni porcească a patra nuntă, acela să fie afurisit și lipsit de toată slujba bisericii și strein de toată iertarea bisericii lui Hristos, până ce va face despărțire deplin de către acea locuință si împreunare rea ce s-a făcut, de aceea se va desparți și va veni întru pocanie și se va întoarce, primește-l iar. Canonul lui cum zice dumnezeiescul Pustnic, să-i fie opt ani să nu se pricestuiasca și metanii și post si milostenii să facă, iar de nu se va întoarce, atunci să fie strein de traiul creștinilor cum am zis" ILT, 206.-"Nunțile care se fac mai multe de trei, acele nunti nu se cheamă, pentru că sunt ca dobitoacele și făra de lege și spurcate și afară de rândul creștinilor. Iar copiii, care se vor naste din a patra nuntă poruncesc pravilele să nu se cheme adevărați tătânilor săi, nici să-l moșteneasca" ILT, 206.

Preotul, care din neștiință va face slujba cununiei celor opriți a se căsători dupa înrudirea de sânge, sau înrudire spirituală, sau a patra căsătorie, se caterisește" Trebnic p. 520.

 

Subiecte de interes: pravila bisericeasca , divort , casatorie
Nume *
Email *
Pagina web
Comentariu *
Răspunsuri
Nu au fost trimise răspunsuri.
Top vizionări
Cele mai noi comentarii
Cristian Stavriu pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (luni, 30 octombrie 2017 19:08:33)
Cristian Stavriu pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (luni, 30 octombrie 2017 18:51:41)
Delia Farcaș pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (vineri, 27 octombrie 2017 13:09:37)
RODICA pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017 15:36:15)
Dona pe Versuri de Toamna (duminică, 15 octombrie 2017 10:30:03)
Tabara de iconografie
Tabara de iconografie - Intre 26 iulie si 2 august 2012 (8 zile/ 7 nopti) debuteaza intr-un cadru mirific la Complexul Turistic Plaiul Lisei, la doar 3 km de Sambata de Sus, tabara de iconografie sub indrumarea [...]
Expozitie de icoane pictate pe lemn
Expozitie de icoane pictate pe lemn - O noua expozitie de icoane pictate pe lemn a artistei Ruxandra Lacatus se tine in perioada 29 Martie - 30 Aprilie 2012         [...]
Cursuri gratuite
Cursuri gratuite - In spiritul crestin al acestui portal ortodox, promitem sa angajam parteneriate pentru promovarea initiativelor valoroase duhovniceste si deopotriva cele utile cititorilor nostri, cum ar fi:- cursuri gratuite de creativitate in organizarea de evenimente, cursuri de creativitate in marketing [...]
Orthograffiti
Orthograffiti - OrthoGraffiti este singura revistă de lifestyle orthodox care se adresează tinerilor liceeni, dar nu numai acestora. Are o apariţie lunară (pe timpul anului şcolar deocamdată), 24 pagini, format A4, full color, glossy, un conţinut atractiv, cu materiale diverse, de interes pentru tineri. OrthoGraffiti îmbină teme duhovniceşti cu subiecte de interes general, prezentate însă într-un limbaj accesibil tuturor. Revista OrthoGraffiti a apărut în luna noiembrie 2008, în ziua de prăznuire a Sf. Martin de Tours, despre care şi aveam (întâmplător!?) şi un articol în numărul 1 (pilot). De-a lungul timpului în revista OrthoGraffiti au scris nume cunoscute din publicistica ortodoxă de azi, precum Ieromonahul Savatie Baştovoi, Ierod. Grigorie Benea, Monahia Siluana Vlad, dl. Ciprian Voicilă, dl. Danion Vasile, dl. Octavian Darmanescu, d-na Elena Dulgheru, dl. Costion Nicolescu, dl. Laurenţiu Dumitru – editor-coordonator al publicaţiei. Însă lista colaboratorilor rămâne deschisă.
Optimum Communication
Optimum Communication - Agentie de publicitate specializata in branding, comunicare de marketing si PR. Ofera saptamanal o ora de consultanta gratuita ONG-urilor si asociatiilor non-profit ortodoxe, in vederea imbunatatirii imaginii si randamentului comunicarii.
Blogroll