Viața și moartea mea depind de ceilalți, căci, dacă l-am câștigat pe aproapele meu, L-am câștigat pe Dumnezeu...
Sf.Antonie Cel Mare       
Arhiva Catehetica
Martie 2018 [2] Februarie 2018 [2] Ianuarie 2018 [4] Decembrie 2017 [4] Noiembrie 2017 [2] Octombrie 2017 [2] Septembrie 2017 [2] August 2017 [5] Iulie 2017 [2] Iunie 2017 [3] Mai 2017 [2] Aprilie 2017 [2] Martie 2017 [3] Februarie 2017 [2] Ianuarie 2017 [2] Decembrie 2016 [3] Noiembrie 2016 [3] Octombrie 2016 [4] Septembrie 2016 [2] August 2016 [3] Iulie 2016 [5] Iunie 2016 [4] Mai 2016 [4] Aprilie 2016 [5] Martie 2016 [7] Februarie 2016 [6] Ianuarie 2016 [4] Decembrie 2015 [4] Noiembrie 2015 [3] Octombrie 2015 [4] Septembrie 2015 [4] August 2015 [6] Iulie 2015 [5] Iunie 2015 [3] Mai 2015 [2] Aprilie 2015 [3] Martie 2015 [5] Februarie 2015 [2] Ianuarie 2015 [2] Decembrie 2014 [3] Noiembrie 2014 [4] Octombrie 2014 [2] Septembrie 2014 [6] August 2014 [1] Decembrie 2013 [3] Noiembrie 2013 [3] Octombrie 2013 [3] August 2013 [17] Iulie 2013 [53] Iunie 2013 [48] Mai 2013 [52] Aprilie 2013 [42] Martie 2013 [54] Februarie 2013 [69] Ianuarie 2013 [47] Decembrie 2012 [2] Noiembrie 2012 [37] Octombrie 2012 [48] Septembrie 2012 [7] August 2012 [2] Iulie 2012 [25] Iunie 2012 [9] Mai 2012 [49] Aprilie 2012 [16] Februarie 2012 [30] Ianuarie 2012 [54] Decembrie 2011 [53] Noiembrie 2011 [81] Octombrie 2011 [47] Septembrie 2011 [5] August 2011 [34] Iulie 2011 [12] Iunie 2011 [20] Mai 2011 [78] Aprilie 2011 [128] Martie 2011 [23] Februarie 2011 [2] Ianuarie 2011 [5] Decembrie 2010 [4] Noiembrie 2010 [4] Octombrie 2010 [2] Septembrie 2010 [1] Iulie 2010 [2] Martie 2010 [2] Februarie 2010 [6] Ianuarie 2010 [1] Decembrie 2009 [1] Noiembrie 2009 [6] Octombrie 2009 [5] Septembrie 2009 [4] August 2009 [3]
CUM SA DEVII INVINGATOR? - video-conferinta ortodoxa CUM SA DEVII INVINGATOR? - video-conferinta ortodoxa (vineri, 1 decembrie 2017) - O provocare pentru tineri, pentru generația tânără în mod deosebit dar și pentru cei care încă mai au spirit de învingători. [...]
Buna Vestire 2018 - Pr. Cristian Stavriu Buna Vestire 2018 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 25 martie 2018) - Parohia Afumați I / Buna Vestire 2018 / Duminica a cincea din Post 2018 / Predica Ortodoxa /Pr. Cristian Stavriu / [...]
Duminica Sf. Cruci 2018 - Pr. Cristian Stavriu Duminica Sf. Cruci 2018 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 11 martie 2018) - Parohia Afumați I / Duminica Sfintei Cruci 2018 / Duminica a treia din Post 2018 / Predica Ortodoxa /Pr. Cristian Stavriu / [...]
Duminica Ortodoxiei 2018 - Pr. Cristian Stavriu Duminica Ortodoxiei 2018 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 25 februarie 2018) - Parohia Afumați I / Duminica Ortodoxiei 2018 / Duminica intâi din Post 2018 / Predica Ortodoxa /Pr. Cristian Stavriu / [...]
Infricosata Judecata 2018 - Pr. Cristian Stavriu Infricosata Judecata 2018 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 11 februarie 2018) - Parohia Afumați I / Înfricoșata Judecată 2018 / Duminica a treizeci si patra după Rusalii 2018 / Predica Ortodoxa /Pr. Cristian [...]
Vamesul si Fariseul 2018 - Pr. Cristian Stavriu Vamesul si Fariseul 2018 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 28 ianuarie 2018) - Parohia Afumați I / Vameșul si Fariseul 2018 / Duminica a treizeci si treia după Rusalii 2018 / Predica Ortodoxa /Pr. Cristian [...]
Vindecarea celor zece leproși 2018 - Pr. Cristian Stavriu - Parohia Afumați I Vindecarea celor zece leproși 2018 - Pr. Cristian Stavriu - Parohia Afumați I (duminică, 14 ianuarie 2018) - Parohia Afumați I / Vindecarea celor zece leprosi 2018 / Duminica a douazeci si noua după Rusalii 2018 / Predica Ortodoxa /Pr. [...]
CASATORIA Clericului - Pravila Bisericeasca

Pravila BisericeascaEste foarte important de știut ce are de făcut un bărbat care are de gând să meargă spre una din treptele preoției. Pravila Bisericească ne pune înainte ce ne învață Sfinții Părinți referitor la căsătoria clericilor:
Căsătoria clericului este socotită legală numai o singură dată de hirotonie, cu o fecioară evlavioasă. Cei ce au gând să hirotonisească, întrucât pentru ei căsătoria este o probă de foc, sunt datori de la început, să-și pună înainte toate posibilitățile de viitor: poate el să fie la înălțimea chemării de preot, conducându-se pe sine, pe soție și pe copii, precum și biserica cu care va lega o altă cununie și mai superioară? În caz de văduvie cu copii, va putea el să rămână la înșlțimea castității pentru Domnul și pentru misiunea bisericii, și în același timp, să-și gospodărească și copiii? Dacă, conștiința îi va răspunde cu sinceritate evlavioasă da, să se hirotonisească, iar de nu, să se ocupe cu altceva în viață. Toate justificările unor oameni care cer recăsătorirea, nu sunt decât oameni cu conștiința adormită (Rom.11, 8), lipsiți de focul cel sfânt al apostolatului (Luca 24, 32), având o inimă uscată față de trăirea duhovnicească, care socotesc preoția ca pe o funcțiune oarecare aducătoare de câștig, darn u ca pe o misiune apostolică, căci astfel ar răsuna în inima lor cele spuse la (I Regi 2, 29; 8, 3; Ier.6, 13-14; Osea.4, 7-11).Pentru orice cleric, căsătoria a doua este preacurvie și curvarii îmărăția lui dumnezeu nu o vor vedea (I Cor.6, 9-10; Ga 19-21; Efes.5, 3-5). ,,Episcop, preot sau deacon, să se așeze numai aceia care s-au căsătorit numai o singură dată (I Tim.3, 2 și 12; Tit.1, 6), fie că le trăiesc soțiile, fie că au murit. Iar după hirotonie, să nu le mai fie îngăduit a se căsători, fiind celibatari, iar dacă au soții, în văduvie să nu ia pe altele, ci să se mulțumească cu aceea pe care au avut-o când s-au hirotonit”. –Const.Ap.VII.

"Dintre cei ce au primit hirotonia fara a fi casatoriti, fiind celibatari, apoi vrând să se însoare, se îngăduie numai citeților si cântareților". -Apost. 26.

-"Deoarece si dreptcredinciosul împărat a vorbit către acest sfânt și ecumenic sinod, ca cei ce se numară în cler și împart altora cele sfinte să fie curati, și slujitori evlaviosi si vrednici de jertfa cea înțeleaptă a marelui Dumnezeu, care este El însuși și jertfa și arhiereu și să curatțim cele spurcate care s-au lipit de dânșii prin căsătoriile cele nelegiuite. Apoi, delegatiile bisericii romanilor, au propus ca să se aplice canoanele cu prea multă strictețe. Delegații acestei cetați împărătești (Bizanțul), au cerut să aplice canoanele mai umanitar si cu mai multă îngăduință. Noi am împreunat amândoua propunerile, în chip părintește și cu iubire de Dumnezeu, ca să nu dăm prilej ca îngăduința să ducă la slăbiciune și nici strictețea să nu fie prea aspră, mai ales că păcatele s-au întins asupra multor bărbați din cauza neștiinței canoanelor". - "Toți împreuna am hotarât ca preoții care s-au căsătorit de doua ori si au căzut sub robia păcatului pâna la a cincisprezecea zi a lunii trecute ianuarie, din indicatorul al patrulea trecut anul 6199 (691) si n-au voit să se curețe de această nelegiuire, să fie supuși canoniceștii caterisiri". "Cu privire la preoții care au căzut în acest păcat al căsatoriei a doua, dar care înainte de aceasta hotărâre a noastră au cunoscut folosul și au înlăturat acest păcat și s-au despărțit de această nuntă nelegiuită și streină de adevarată căsătorie; s-au cu privire la cei ce le-au murit soțiile luate în a doua căsătorie, sau cu privire la cei ce au căutat să se îndrepte și să se înțeleptească îndată părăsind nelegiuirea de mai înainte, fie că sunt presbiteri sau diaconi, sfântul sinod a hotărât ca aceștia să înceteze de la orice slujbă sau lucrare preoțească si să fie canonisiți pentru o vreme hotărâtă. Aceștia au nevoie să se împărtășească numai de cinstea numelui și a stării între preoți, mulțumindu-se că pot ședea înaintea altor mireni, rugându-se Domnului si plângând ca să li se ierte nelegiuirea cea făcută din neștiința. Ei nu pot să binecuvinteze pe altul, întrucât sunt datori să-și vindece propriile lor rane. -Iar, cei ce s-au căsătorit o singura dată cu o femeie văduvă, precum si cei ce dupa ce s-au împreunat cu o singură căsătorie ilegala (de înrudire), adică presbiterii, diaconii si ipodiaconii să se opreasca de la slujba pentru scurt timp și să fie canonisiți și apoi, excepțional, să fie repuși în slujbele treptelor lor (fiindcă au păcătuit din neștiința canoanelor dar să nu se mai promoveze la o alta treaptă mai înaltă, firește, după ce s-a desparțit de însoțirea lor nelegiuită". -"Toate acestea le hotărâm cu privire la cei ce au fost aflați în sus aratmai intatele păcate numai pană la 15 ianuarie, după cum s-a spus, din indicatorul 4 (691) si numai cu privire la cei hirotoniți deja. Pentru viitor, hotarâm și reânnoim canoanele (Ap.17, 18), care dispun, că cel ce s-a împreunat cu doua nunți dupa botez, sau a avut țiitoare, să nu poată fi episcop, prezbiter, diacon sau orice altceva dintre cei ce fac parte din catalogul ieraticesc. De asemenea și cei ce au luat vaduva ori lepadata de altul, ori desfrinata, ori sclava, ori din cele de la teatru, sa nu poata fi episcop presbiler, diacon sau altceva din catalogul ieraticesc". De asemenea și cei ce au luat o văduvă ori lepădată de altul, ori desfrânată, ori sclavă, ori din cele de la teatru, să nu poată fi episcop (acum văduv presbiter, deacon sau altceva din catalogul ieraticesc). –VI ec.

-"Toti cei ce au fost hirotonisiți diaconi, (până acum la 314) daca mai înainte de hirotonie au mărturisit si au susținut că ei trebuie să se însoare, fiindcă nu pot ramîne celibatari, aceștia însurându-se după aceasta, în chip excepțional, să rămâna în slujba pentru că li s-a dat lor voie de către episcop. Dar, dacă unii au tăinuit în gândul lor cu viclesug și astfel au fost hirotonisiți cu condiția ca să rămină celibatari, dar dupa aceia ei s-au însurat, să înceteze din slujba diaconiei". -Ancira lO.

-"Dupa cum s-a zis în canoanele apostolești, ca dintre cei ce au intrat în cler necăsătoriți, numai citeții și cântăreții se pot căsători și noi, pâzind aceasta, hotarâm că de acum încolo, nici ipodiaconul, nici diaconul, nici presbiterul, dupa ce s-a hirotonit, nici de cum nu are voie să intre în legătura de căsătorie. Iar dacă va îndrăzni să facă cineva aceasta, să se caterisească. Dar dacă ar voi vreunul dintre cei ce intra în cler, să-și ia femeia prin căsătorie legală, să facă aceasta înainte de hirotonia sa ca ipodiacon, sau diacon, sau presbiter". -VI ec.

-"Preotul, care din neștiință s-a încurcat în căsătorie ilegală, să aibă dreptul de a purta haina si numele de cleric potrivit cu cele spuse de canoane, iar de celelalte lucrări ale preoției să fie oprit, fiindca destul i s-a iertat unuia ca acestuia. Cel ce trebuie să-si vindece ranele sale, nu trebuie să binecuvanteze pe altii, căci binecuvântarea este împărtăsirea cu sfințenie, iar cel ce nu are nu o poate da altuia". -

"Așadar, să nu binecuvânteze nici în public, nici în particular, nici să dea sfânta împartașanie altora, nici să mai faca vreo alta slujbă, ci mulțumindu-se cu șederea în rândul clericilor, să se roage Domnului ca să-i ierte păcatul făcut din neștiința. Și desigur, că aceasta favoare o va avea, dupa ce s-a desparțit de căsătoria nelegiuită și să nu mai aibă legături, cu femeia pentru care a fost lipsit de darul de a mai sluji". -VI ec. 26.-

,În privința presbiterului, care din neștiință s-a alunecat în căsătorie nelegiuită, am hotarât cele ce trebuia: Sa aiba parte de împreuna ședere dar, de la celelalte lucrări sfințite să fie oprit, căci destul îi este acestuia iertarea. Iar, cel ce este dator a purta grija de rănile sale, este nevrednic să binecuvanteze pe altul, căci binecuvântarea este împartășire de sfințenie, iar cel ce nu are aceasta, din cauza greșelii făcuta din neșțiinta, cum o va da altuia? (Ioan 9, 31). Deci, nici în public și nici îndeosebi, să nu binecuvânteze și nici să dea altora trupul lui Hristos, nici să mai facă vreo altă slujbă bisericească, ci să se mulțumeasca cu întâietatea șederii (între preoți) și să se roage de alții spre a mijloci către Domnul, ca să i se ierte lui pacătul făcut din nestiința canoanelor". -Sf. Vasile 27

 

Subiecte de interes: pravila bisericeasca , canoane , casatorie
Nume *
Email *
Pagina web
Comentariu *
Răspunsuri
Nu au fost trimise răspunsuri.
Top vizionări
Cele mai noi comentarii
Eusebiu Acostandei pe O Rugaciune pentru pace si liniste sufleteasca - staretii de la Optina (joi, 22 martie 2018 23:33:54)
Brădeanu Roxana Florentina pe Rugaciunea femeii purtatoare de prunc (marți, 6 februarie 2018 11:46:28)
Rodica -Shtefania Stan pe Cum trebuie sa ne rugam pentru toată lumea? - rugaciune (luni, 5 februarie 2018 10:35:18)
Rodica -Shtefania Stan pe O Rugaciune Frumoasa (duminică, 4 februarie 2018 22:52:58)
Tabara de iconografie
Tabara de iconografie - Intre 26 iulie si 2 august 2012 (8 zile/ 7 nopti) debuteaza intr-un cadru mirific la Complexul Turistic Plaiul Lisei, la doar 3 km de Sambata de Sus, tabara de iconografie sub indrumarea [...]
Expozitie de icoane pictate pe lemn
Expozitie de icoane pictate pe lemn - O noua expozitie de icoane pictate pe lemn a artistei Ruxandra Lacatus se tine in perioada 29 Martie - 30 Aprilie 2012         [...]
Cursuri gratuite
Cursuri gratuite - In spiritul crestin al acestui portal ortodox, promitem sa angajam parteneriate pentru promovarea initiativelor valoroase duhovniceste si deopotriva cele utile cititorilor nostri, cum ar fi:- cursuri gratuite de creativitate in organizarea de evenimente, cursuri de creativitate in marketing [...]
Orthograffiti
Orthograffiti - OrthoGraffiti este singura revistă de lifestyle orthodox care se adresează tinerilor liceeni, dar nu numai acestora. Are o apariţie lunară (pe timpul anului şcolar deocamdată), 24 pagini, format A4, full color, glossy, un conţinut atractiv, cu materiale diverse, de interes pentru tineri. OrthoGraffiti îmbină teme duhovniceşti cu subiecte de interes general, prezentate însă într-un limbaj accesibil tuturor. Revista OrthoGraffiti a apărut în luna noiembrie 2008, în ziua de prăznuire a Sf. Martin de Tours, despre care şi aveam (întâmplător!?) şi un articol în numărul 1 (pilot). De-a lungul timpului în revista OrthoGraffiti au scris nume cunoscute din publicistica ortodoxă de azi, precum Ieromonahul Savatie Baştovoi, Ierod. Grigorie Benea, Monahia Siluana Vlad, dl. Ciprian Voicilă, dl. Danion Vasile, dl. Octavian Darmanescu, d-na Elena Dulgheru, dl. Costion Nicolescu, dl. Laurenţiu Dumitru – editor-coordonator al publicaţiei. Însă lista colaboratorilor rămâne deschisă.
Optimum Communication
Optimum Communication - Agentie de publicitate specializata in branding, comunicare de marketing si PR. Ofera saptamanal o ora de consultanta gratuita ONG-urilor si asociatiilor non-profit ortodoxe, in vederea imbunatatirii imaginii si randamentului comunicarii.
Blogroll