de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 5078
Pravila Bisericească ne lămurește cum stau lucrurile față de a doua căsătorie, ce însemnătate are și când este îngăduită și pentru ce:
Casatoria a doua este ingaduita de biserica numai ale celor ce au ramas vaduvi de tineri prin deces si n-au copii. Sf. Pavel sfatuieste la vaduvie casta, dar cine nu poate, mai bines a se casatoreasca (Rom. 31; 1 Cor. 7, 39; Sf. Vasile 87). Daca sunt tineri, canonisirea va fi mai scurta si mai usoara, daca vor fi mai in varsta, canonisirea va fi mai aspra, ajungand pana la un an (1 ec. 8; Sf. Vasile 4). Cel casatorit a doua oara, nu mai poate fi hirotonisit (Ap. 17; VI ec. 3; Sf. Vasile 12). Slujba cununiei se face mai redusa si fara fast, iar preotul, n-are voie sa ia parte la masa lor (Neocez.7.)"Nunta cea dintii este lege, a doua este iertare, iar cea de-a treia este calcare de lege". -ILT, 205.-
"Daca o femeie sau un barbat moare si celalalt se casatoreste, nu pacatuieste...dar daca ramâne vaduv isi agoniseste mai multa slava la Domnul". - Sf. Herma (sec. Ml) II, 4.
"Dupa dascalul nostru, cei ce s-au casatorit a doua oara dupa legea omeneasca, sunt pacatosi, precum si cel ce cauta la femeie poftind-o pe ea. Ca nu numai cel ce preacurveste de fapt este preacurvar, ci si cel ce voieste a preacurvi, fiindca nu numai fapta, ci si gândurile sunt vazute de Dumnezeu.
Într-adevar, sunt multi barbati si multe femei de 60-70 ani, care din pruncie de cand au primit invatatura lui Hristos, au ramas necasatoriti si ma bucura acest fapt, ca astfel de oameni se gasesc la toate neamurile".
Sf. Justin (160) Apologia 1,15.--"Am hotarit potrivit canonului 17), ca mirenilor celor ce liber si legiuit s-au casatorit a doua oara -Laod. 7.-"Pentru cei ce se casatoresc de mai multe ori, li se osândeste un timp de pocainta dar, ravna si credinta lor le scurteaza iar acest timp de pocainta"
"Preotii, sa nu ia parte la masa celor casatoriti a doua oara, deoarece a doua nunta are nevoie de pocainta; si oare cine ar fi acel preot, care trebuie sa canoniseasca pe miri, ar voi sa participe la masa lor, aprobindu-le faptele prin participarea la ospat?". -Neocez. 7.-"Canonul (Ap. 17), a oprit cu desavirsire de la slujba de preot, pe cel ce s-a casatorit de doua ori". - Sf. Vasile 12.--"Femeia, careia i s-a dus barbatul in țări departate si a disparut, daca se casatoreste cu altul mai inainte de a se incredinta despre moartea lui, se canoniseste ca o preacurva". -Sf. Vasile 31.-"Daca stapânii nu vor, vaduva sclava nu greseste mult, daca se casatoreste a doua oara, simulând ca a fost rapita. Deci, nu trebuie invinovatita, caci nu se judeca formele, ci viata ei legitima de a se casatori. Dar, i se aplica canonisirea nuntii a doua " Sf. Vasile 53.
"Daca femeia are duh necurat si sta legata, iar barbatul zice ca nu se poate infrâna si vrea sa ia alta, in acest caz este preacurvie si nu se poate da un raspuns hotarât; insa dupa legea duhovniceasca, nu se poale recasatori pana ce nu moare sotia" Timotei 15.-"In privinta celor ce se casatoresc a doua oara, canonul al patrulea al lui Vasile cel Mare zice ca unii au stabilit un an, iar altii doi iar cei ce se casatoresc a treia oara si pe patru ani. Dar noi, zice, am primit obiceiul afurisirii in cinci ani, pentru cei ce se casatoresc a treia oara, fireste nedesfacandu-se casatoriile anterioare" Sf. ioan Post. 19.-"Cel ce se casatoreste a doua oara, nu se incununeaza ci chiar i se da canonisire de doi ani, iar cel ce se casatoreste a treia oara, cinci ani se canoniseste" Sf. Nichifor 2.
"Cand se cununa a doua nunta, preotul la masa sa nu mearga, ci numai la biserica sa-i blagosloveasca pe dânsii, iar in casa lor, sa nu mearga la cea de-a doua cununie" PBG. 51.
"Cine va fi la a doua nunta, de va fi tinar si va muri femeia, de va putea rabda asa, dupa cuvantul apostolului, bine este, iar de nu va putea rabda asa, el sa ia a doua muiere; iar de va fi batrin si se va insura a doua oara, acesta mânie pe Dumnezeu, sa aiba pocanie trei ani si metanii cite 24pe zi" PBG, 83.XL.
Am găsit un răspuns la întrebarea trimisă de mine pe
http://www.crestinortodox.ro/carti-ortodoxe/pravila-bisericeasca/divortul-81934.html
In ce conditii este ingaduita a doua casatorie, daca primul barbat este viu? dar cei doi nu au copii, s-au despartit si nu mai traiesc impreuna?