de Emilianos Simonopetritul | Vizionări: 5605
Grozava este expunerea parintelui Emilianos Simonopetritul cu privire la voia omului, si are mare dreptate. Analizand cu atentie, cu sinceritate aceste afirmatii ale parintelui ne dam seama cata putere poate sta in vointa omului. Vedem noi insine, fiecare in parte, cum uneori savarsim prin vointa lucruri pe care nici nu ni le puteam imagina mai inainte sau cat de tare ne invartosam atunci cand nu dorim sa facem ceva. Si incapatanarea sau cerbicia este o lucrare a vointei omului si o putem deslusi cu usurinta chiar la copii mici carora uneori nu le poti frange voia proprie prin nici-o metoda, prin nici-o rugaminte sau ademenire. Luand aminte la cele ce vor fi spuse mai jos vom vedea ca se adevaresc cele spuse de Parintii Bisericii ca oamenii se impart in doua categorii: " cei ce vor, si cei ce nu vor"
Înfricoșat lucru este voia omului!
Este pârghia care-l mișcă pe om și locul pe care se sprijină și face ce vrea. „Dați-mă un punct de sprijin și voi mișca pământul”, a spus Arhimede. Omul mișcă și cerul, și pământul.
Îi coboară din cer pe demoni și îi înalță de pe pământ la cer. Singurul lucru pe care nu-l poate face starețul (unei obsti) (sau preotul unei comunitati) este să schimbe voia unui om. Tocmai de aceea lucrează și orânduiește lucrurile potrivit cu voința ucenicului. Numai dacă ucenicul i-a încredințat toate, poate și el să le facă pe toate, pentru că atunci Dumnezeu este lăsat liber. Dar, de cele mai multe ori, le rânduiește pe toate potrivit cu voința ucenicului.
Întreabă ucenicul: „Câte komboskinii să fac, Părinte?” Starețul îl scrutează ca să vadă câte vrea. Vrea trei? „Trei, copilașul meu, îi răspunde, și mai vedem după aceea.” Și de la trei poate să ajungă la trei sute și la trei mii, întotdeauna potrivit cu ce vrea ucenicul. Între un răspuns și altul al Starețului la o întrebare de-a ucenicului se poate să fie o distanță cât de la pământ la cer.
Tot atât de mult poate să difere și voința aparentă a omului de cea care este cu adevărat. De aceea, să fim cinstiți cu noi înșine. Să ne uităm întotdeauna la ce vrem în sufletul nostru. Nici o putere nu se poate împotrivi acestei puteri subterane înfricoșătoare pe care o avem în noi și care este sinele nostru.
Nici rugăciunile sfinților, nici Dumnezeu nu ne poate ajuta când noi vrem ceva.
Și cel mai mic lucru dacă-l vrem, în cele din urmă o să facem ceea ce vrem. Așa suntem noi, oamenii.
Chiar și toată Sfânta Treime să fie plecată peste noi, nu va putea să scoată nimic. Atât de dură este voia omului, încât nu se schimbă deloc prin rugăciunile sfinților și voia lui Dumnezeu.
Este un monstru înfricoșător pe care-l avem înlăuntrul nostru.
Astfel, ceea ce ni s-a dat pentru mântuirea noastră devine acum catastrofa noastră. Mântuirea noastră se realizează prin indentificarea voinței noastre cu voința lui Dumnezeu, iar catastrofa noastră prin deosebirea voinței noastre de voința lui Dumnezeu.
Lucrurile ne vor conduce atunci spre ceea ce înțelegem, credem și acceptăm. Toate vin în modul cel mai firesc și facem lucrul pe care-l vrem. Găsim îndreptățiri, dovezi, de toate.
Așadar, rugăciunea noastră nu poate intra în voința altuia, nici chiar într-a noastră. Oricât m-aș ruga, dacă nu vreau să mă mântuiesc, nu mă mântuiesc. De aceea, trebuie ca mereu să ne cercetăm sinele, să fim cinstiți, să-l întrebăm ce vrea.
Concluzia ar fi ca avem nevoie sa ne cercetam, sa ne radiografiem sufletul si sa vedem ce vrem cu adevarat, in ce directie dorim sa mergem, ce alegem: confortul sau jertfa, spre ce suntem mai mult inclinati, dorim sa slujim lui Dumnezeu sau lui mamona. Este foarte adevarat ca de cele mai multe ori vedem ca in noi se duce o lupta, ca dorim binele dar faptuim in cele din urma raul pe care nu-l voim si de aici ne dam seama ca nu ne-am "hranit" suficient cu Hristos, ca nu locuieste Hristos in noi, ca nu ne rugam cum trebuie, ca nu facem lucrurile vii, cu trezvie, cu permananeta prezenta a lui Dumnezeu in inima noastra, in viata noastra, imprejurul nostru, in gandul nostru.
De-a Domnul sa reusim sa biruim vointa noastra cea rea si sa o facem dupa placul lui Hristos! Amin
Arhm. Emilianos Simonopetritul - Talcuire la Viata Cuviosului Nil Calavritul - Editura Sf. Nectarie 2009
S-ar putea (sigur) sa va placa si aceste articole:
Care este oglinda inimii noastre?
E corect sa imi faca orice vrea?
Binecuvantarea ce decurge din rautatile oamenilor
Sa marturisesti pacatul tau lui Dumnezeu
Trei reusite pe care le a dobandit satana
Frica ta e biruinta lui
Doamne cat adevar graieste acest parinte.
Asa este! Voia noastra este infricosatoare cand are indreptatire.
Superb articol si multumim fratelui Cristian pt. culegerea lui.
Domnul sa te miluiasca pt tot ceea ceea ce faci!
Eliza
Ma bucur enorm ptr smerenia ta. Altii ar fi tinut la parerea lor.
Dumnezeu sa-ti lumineze sufletul si mintea si inima!
Cristian Stavriu
Ma bucur ca ai pus aceasta problema deoarece mai pot exista nedumiriti ca tine.
Nu e frumos sa spui ca este deplasat cata vreme nu cunosti teologia crestina in adancul ei.
Dumnezeu a creat pe om dupa "chipul" sau. Acest "chip" a lui Dumnezeu in om inseamna si liberul arbitru pe langa toate celelalte, ratiune, vointa, etc.
Dumnezeu nu mantuieste pe nimeni cu forta ci asteapta conlucrarea libera si constienta a omului cu El.
Foarte adesea se intampla ca Sfanta Treime in plenitudinea ei sa fie aplecata asupra omului si sa nu poata sa-i schimbe vointa omului. Nu ptr ca nu ar putea ci ptr ca -si respecta promisiunea de la Facere cand pe toate le-a facut bune foarte.
Tu insuti spui "depinde de ce vrem......nu?".
Deci dupa ce ai spus ca este deplasat ceea a scris un "sfant" singura dai verdictul cu privire la intelegerea lui.
Vointa omului - infricosator lucru.
Iata un om vrea sa omoare pe altul si Dumnezeu nu-l "poate" impiedica si omorul se intampla. Iata vloia omului!
Ce face Dumnezeu in acest caz? Poate sa-l fereasca pe cel care trebuie omorat, daca acesta este bineplacut al Lui si astfel omorul sa nu aiba loc dar asta nu inseamna ca a frant voia celui care vrea sa omoare.
O mama isi omoara propriul princ in pantece. E vointa ei cea infricosatoare, nu?
Dumnezeu lucreaza minunat si din orice rau se straduieste sa faca un bine. El proniaza totul, El ingrijeste de toata creatia Lui dupa judecatile Sale.
Dar daca vei reciti articolul vei vedea ca parintele Emilianos are dreptate 100% si nu greseste in nici-un chip.
Aici el se refera in general la dorinta omului de ase mantui ori ba.
Si tu te poti ruga ptr cineva drag al tau si sa nu existe pana in sfarsit indreptarea lui pe calea mantuirii. De ce? Ptr ca Dumnezeu ii respecta libertatea! Si nu-l mantuie cu forta.
Sper ca m-am facut inteles!
Doamne miluieste-ma!
Cristian Stavriu
PS Iti recomand ca pe viitor sa fii mai rezervata cand faci afirmatii. Mai ales cand lovesti in gandirea unui om sfant caci te poti pagubi. Iertare si tot respectul si consideratiunea ptr tine.