de Emilianos Simonopetritul | Vizionări: 6929
Este posibil ca înainte de a citi acest articol să credem că suntem buni creștini, însă după ce-l vom fi citit, cu siguranță vom avea mult de cugetat la trăirile noastre duhovnicești. Părintele Emilianos Simonopetritul ne dezvăluie fața creștinului autentic care poartă grijă cu multă acrivie la relația sa cu semenii astfel încât să nu supere cu ceva pe Dumnezeu. Astăzi trăim într-o lume a judecăților între oameni, a osândirii și a clevetirii și de aceea trebuie să luăm bine aminte la severele avertismente scrise de părintele Emilianos:
Legea lui Dumnezeu este valabilă pentru fiecare persoană
Dar el având pururea în minte poruncile Stăpânului, ca și cum ar fi fost spuse numai către el, și amintindu-și că „cel ce zice fratelui său: Racca, vinovat va fi focului gheenei!” (Mt.5, 22), nu a spus niciodată către acesta vreun cuvânt rău.
Aici se face referință la ceea ce spun Părinții, anume că legea lui Dumnezeu este valabilă pentru fiecare persoanal, și nu pentru alții.
Nu poți pretinde de la celălalt să împlinească legea. Deci, dacă te frământă de cel el nu o împlinește, de ce nu lucează poruncile lui Dumnezeu, de ce nu face asta sau cealaltă, „Da, ăsta-i călugăr / creștin?” - de ce trăiește așa, de ce doarme, de ce se lenevește, din acea clipă pretinzi ca celălalt să împlinească legea lui Dumnezeu și astfel rupi cămașa necusută a lui Hristos, vii în contradicție cu unitatea Trupului lui Hristos, introduci o dezbinare nefirească în Hristos și atunci zbori afară din viața lui Dumnezeu.
Legea e valabilă numai pentu tine. Tu o împlinește sau o calci.
Pentru ce face celălat, are un judecător care îl va judeca. Pentru tine există o singură dezlegare: toți sunt sfinți, toți acționează corect, numai tu nu ești în regulă.
De îndată ce pretinzi ceva de la celălalt este ca și cum ai da într-un cui cu ciocanul și cuiul ar zbura cât colo. Așa zbori și tu departe de viața lui Dumnezeu.
De aceea, cuviosul Nil avea neîncetat în mintea sa poruncile lui Dumnezeu, ca și cum ar fi fost spuse numai pentru el, și-și amintea că nu are dreptul să-l numească pe fratele său „racca”, netrebnic, nenorocit. Pentru că și asta este o judecată care, chiar dacă nedeplină, mică, ne face vinovați focului gheenei.
Judecarea este o provocare a lui Dumnezeu Însuși.
Când judeci pe cineva și-l scoți rău sau leneș sau puturos sau curvar, prin intervenția ta în viața lui îți însușești dreptarul și autoritatea lui Dumnezeu. Îl înlocuiești pe Dumnezeu-Tatăl, Care ține pentru Sine toată judecata - pe care o va da în cele din urmă lui Hristos - și te faci tu tată.
Așadar, dacă Sfântul ar fi răspuns provocărilor fratelui, ar fi fost ca și cum l-ar fi judecat. De aceea nu a spus nici un cuvânt.
Vedeți câtă simplitate și câtă atenție are Starețul, așa încât să nu păcătuiască deloc?
Dacă i-ar fi spus un singur un cuvânt, n-ar fi avut siguranța că acesta nu ar fi fost părtaș la o oarecare judecată lăuntrică și a preferat să tacă și să le rabde pe toate.
Gândiți-vă la câte vorbe spunem noi altora!
Toate acestea le vom găsi sus, în cer. De obicei, când spunem ceva altuia, ne îndreptățim zicând: „Dar m-a stârnit, a făcut de răs mănăstirea! Dar ăsta nu aude, nu înțelege, nu vrea!”
Ți-a scăpat însă o vorbă?
Nu se ma întoarce nici dacă verși râuri de lacrimi. I-ai spus fratelui tău: „ce mai vrei, bre, și tu?”, problema s-a terminat.
Varsă-ți sângele, taie-ți capul, cuvântul tău rămâne. De aceea, Părinții spun:
"Putem să avem în noi patimi, să avem nu o legiune, ci legiuni de draci, care să ne arunce jos și să spumegăm, nu contează. Cuvântul pe care-l vom spune despre altcineva este mai rău decât acestea".
Legiunile le scoate Hristos de îndată și le aruncă în prăpastie în marea gadarenilor.
Dar cuvântul pe care-l vom spune nu-L poate îndrepta. Cuvântul devine o pasăre, o lance aruncată, care zboară unde vrea. Îți împrăștie păcatul și-l descoperă tuturor sfinților și tuturor îngerilor, și-l vei găsi acolo sus, în cer.
Se poate să fii iertat pentru ceea ce ai făcut, dar cuvântul tău este adunat și suie sus, în cer.
Ocărăște-ți sinele, așa cum s-a ocărât Sfântul, dă-i cu tifla, fă-i ce vrei, dar nu ocărî pe altul.
Dacă nu ai dreptul să rupi o cămașă străină, cu atât mai puțin vei avrea dreptul să rupi Trupul lui Hristos.
Iar celălat este mădular al lui Hristos.
Arhm. Emilianos Simonopetritul - Talcuire la Viata Cuviosului Nil Calavritul - Editura Sf. Nectarie 2009
S-ar putea (sigur) sa va placa si aceste articole:
Care este oglinda inimii noastre?
E corect sa imi faca orice vrea?
Binecuvantarea ce decurge din rautatile oamenilor
Sa marturisesti pacatul tau lui Dumnezeu
Trei reusite pe care le a dobandit satana
Multumesc din tot sufletul ptr frumoasele cuvinte adresate cat si ptr intentia ta de a raspandi cat mai mult aceste invataturi.
Cartea aceasta este cu adevarat fenomenala si merita citita precum Biblia - zilnic macar un capitol.
Daca as fi duhovnic as recomanda aceasta carte la spovedanie tuturor crestinilor. Tot ce scrie parintele Emilianos Simonopetritul este de mare exceptie.
Iti urez bun venit la noi pe site si te asteptam cu impresii si comentarii.
Bucuriile acestea duhovnicesti pe care le am atunci cand vad ca munca noastra a tuturor este incununata cu folosul fratelui, este mare si ne indreptateste sa continuam ceea ce am inceput.
Doamne miluieste-ma!
Cristian Stavriu
Am citit pana acum de 5 ori acest text in dorinta de a-l memora.
L-am copiat intr-un fisier word si-l impart la serviciu tuturor cunoscutilor mei cu care am legaturi duhovnicesti.
L-as putea numi articolul anului daca as avea aceasta putere de decernare.
Oricum ptr mine cu siguranta este cel mai bun articol citit in ultimii ani.
Cu siguranta fratia ta mai ai astfel de articole si ptr ca sunt nou venita pe acest site, voi sapa cat mai adanc in arhiva ptr a gasi si alte margaritare.
Dumnezeu Prea Milostivul sa verse peste tine frate Cristian belsug de Har si multa sanatate. Ai reusit sa dai vietii mele duhovnicesti un alt sens, un alt inteles prin acest articol,
Voi cauta aceasta carte din care ai rupt acest text si voi incerca sa o patrund cu mare atentie.
Dumnezeu sa-ti ajute sa scoti inaintea noastra astfel de esente ale vietuirii crestine.
Aneta Miloiu
Parintii spun ca dispretul fata de semeni este un pacat foarte mare.
Crestinului ii este fireasca compatimirea, empatia, afectiunea fata de semenul aflat sub batjocura diavolului.
Parintele Porfirie Bairaktaris interzicea ucenicilor sai sa zica "Doamne miluieste-l " cu privire la un semen al lor care era cazut in vreo patima. Ii sfatuia sa spuna "Doamne miluieste-ma!" ptr ca in aceasta rugaciune este cuprins si fratele si nu exista posibilitatea de a se situa mai presus cu gandul fata de cel ce greseste.
Deci cata finete si noblete sufleteasca la un om indumnezeit, cata grija poarta sa nu defaimeze in vreun chip pe semenul sau, sa nu se pozitioneze in vreun moment al vietii mai presus decat altul considerandu-se pe sine intotdeauna mai prejos decat ceilalti.
Desertarea Domnului (kenoza Sa) din slavile ceresti este una din virtultile la care suntem chemati si noi.
Doar asa a putut Dumnezeu sa-l izbaveasca pe OM, facandu-se rob, micindu-se pe Sine si acceptand moartea si inca moartea pe Cruce.
La aceasta suntem chemati noi cei ce vrem sa ne asemanam cu Hristos Dumnezeul nostru.
Parintele Arsenie Papacioc avea o vorba mare si spunea ca atunci cand omul merge la Dumnezeu si s-a nevoit dupa cuviinta si a dobnadit mantuirea este mare ca Dumnezeul lui,.iar cand coboara Dumnezeu la omul cel smerit se face mic precum omul.
Cata frumusete in viata crestina!
Multumesc Radu ptr comentariul tau si te mai astept in popas pe aici!
Cristian Stavriu
Am auzit o explicatie la Parintele Nicolae Popescu ( https://www.youtube.com/feed/UCmilspCCL4trzdW1l8O3YOA ) ca in sinteza judecam atunci cand dispretuim.
Eu simt exprimarea dispretului in fiecare expresie exemplificata
„Racca”
„Da, ăsta-i călugăr / creștin?”
„Dar m-a stârnit, a făcut de răs mănăstirea! Dar ăsta nu aude, nu înțelege, nu vrea!”
„ce mai vrei, bre, și tu?”