de Nicoleta B | Vizionări: 7221
În societatea de astăzi, în care valorile au devenit non valori, în care bunul simţ şi smerenia sunt considerate o dovadă de slăbiciune, în care fecioria este considerată un motiv de mare ruşine, căsătoria, în sensul creştin al cuvantului, este puternic ameninţată, iar exigenţele unei adevărate vieţi creştine nu mai sunt acceptate de oameni. Căsătoria este o sfântă taină şi nimeni nu are dreptul să îi ştirbească din acest statut.
Nu s-ar putea crede că iubește cu desăvârșire cine trăiește în concubinaj. Dacă îți iubești prietena/prietenul cu adevărat, atunci nu este nevoie de o perioadă de probă pentru a vedea dacă merge relația. Însăși ideea Hai să locuim împreună să vedem dacă suntem compatibili, dacă ne înțelegem bine pune sub semnul îndoielii sentimentele dintre cei doi. În iubire nu este frică, ci iubirea desăvârşită alungă frica, pentru că frica are cu sine pedeapsa, iar cel ce se teme nu este desăvârşit în iubire (I Ioan, 4:18).
Recurgerea la viața în concubinaj relevă lipsa unei bune educații creștine și a unui sistem de valori morale. Urmând îndemnul Sfântului Apostol Pavel, părinții au marea misiune de a-și crește copiii în frică de Dumnezeu și de a-i deprinde să trăiască viața aceasta în scopul dobândirii celei veșnice: ...creșteți- i întru învățătura și certarea Domnului (Efeseni, 6: 4).
Nu trebuie să judecăm pe cei care trăiesc în concubinaj deoarece scris este: Nu judecați ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecaţi, veţi fi judecaţi, şi cu măsura cu care măsuraţi, vi se va măsura (Matei, 7: 1, 2). Mai mult decât atât, se cuvine să nu judecăm pentru ca nu cumva, mai târziu să cădem noi înșine în acest păcat. Trebuie avută multă rabdare și multă prudență în discuțiile cu astfel de persoane pentru că dacă vom ști să-i câștigăm pentru Hristos vom avea mare rasplată, dar dacă ii vom judeca atunci vom avea partea noastră de vină pentru că s-au depărtat și mai mult de Hristos. Însuși Sfântul Apostol Iacov evidențiază răsplata de care se bucură cel care a reușit să întoarcă pe un păcătos: Fraţii mei, dacă vreunul va rătăci de la adevăr şi-l va întoarce cineva, Să ştie că cel ce a întors pe păcătos de la rătăcirea căii lui îşi va mântui sufletul din moarte şi va acoperi mulţime de păcate (Iacov, 5: 19- 20).
Căsătoria este o taina, iar căsătoria de probă distruge tradiția. Nu întâmplător, înainte de începerea slujbei de cununie, se cântă psalmul 127, iar primul stih este: Fericiți toți cei ce se tem de Domnul, care umblă în căile Lui (Ps. 127). Din acest stih desprindem învățătura că cei care trăiesc în concubinaj nu umblă în căile Domnului, deoarece iubirea lor nu este pecetluită de Biserică.
Concubinajul este semnul depărtării omului de Dumnezeu și duce treptat la profanarea templului sufletului: Importanța păstrării acestui mare dar, sufletul, este relevată de însuși Mântuitorul Hristos:
...trupul vostru este templu al Duhului Sfânt care este în voi, pe care- L aveți de la Dumnezeu (I Corinteni, 6: 19)
...ce-i va folosi omului, dacă va câștiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va pierde? (Matei, 16: 26).
Sfântul Ioan Gura de Aur spune că atunci când doi tineri se căsătoresc feciori, soția devine mult mai înțeleaptă și soțul ei la fel. Mai mult decât atât, Domnul va fi mai îngăduitor cu ei și le va dărui binecuvântări nenumărate, deoarece s-au unit așa cum El a poruncit. Căsătoria ne este dată de la Dumnezeu pentru ca punând într-o soție afecțiunea inimii și odihna simțurilor, noi să nu ne dedăm la necinste și la dezordinile iubirii libere.
Sfântul Apostol Pavel explică foarte limpede în Întâia sa Epistolă către corinteni, cel două căi de petrecere a vieții, acceptate de Biserică și posibilitate omului de a alege: Eu voiesc ca toţi oamenii să fie cum sunt eu însumi. Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul aşa, altul într-alt fel. Celor ce sunt necăsătoriţi şi văduvelor le spun: Bine este pentru ei să rămână ca şi mine. Dacă însă nu pot să se înfrâneze, să se căsătorească. Fiindcă mai bine este să se căsătorească, decât să ardă (I Corinteni, 7: 7, 9). O analiză atentă a textului permite desprinderea ideii că doar viața de familie sau monahismul constituie căi spre dobândirea mântuirii, iar cea de a treia cale, concubinajul, este în afara Bisericii. Sfântul Apostol continuă apoi prin a prezenta foarte limpede diferența dintre cele două căi de urmat în viață: ...Cel necăsătorit se îngrijeşte de cele ale Domnului, cum să placă Domnului. Cel ce s-a căsătorit se îngrijeşte de cele ale lumii, cum să placă femeii. Şi este împărţire: şi femeia nemăritată şi fecioara poartă de grijă de cele ale Domnului, ca să fie sfântă şi cu trupul şi cu duhul. Iar cea care s-a măritat poartă de grijă de cele ale lumii, cum să placă bărbatului (I Corinteni, 7: 32, 34).
Căsătoria reprezintă unirea celor doi pentru a urma Lui Hristos, în scopul desăvârșirii și dobândirii mântuirii. De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va unui cu femeia sa și vor fi amândoi un trup (Facerea, 2: 24). Omul a fost creat să viețuiască doar sub harul Lui Dumnezeu. Trebuie să urmăm poruncilor evanghelice pentru că păcatul alungă harul și să încercăm să căutăm mereu pe Domnul și să-i aflăm voia: Domnul iubește pe toți oamenii, dar încă mai mult, îl iubește pe cel care îl caută. Pre cei ce Mă caută Îi iubesc, zice Domnul și cei ce mă caută vor afla har (Sfîntul Siluan Athonitul). Viața de familie trebuie să fie una de sfințenie. Nu întâmplător, familia creștină mai este numită Biserica din casă.
Căsătoria nu este doar un mare eveniment social. Este mai mult decât atât, este o mare taină. Jumătatea nu se găseşte prin anunţurile matrimoniale şi nici prin internet. Din acest motiv se şi spune că relaţiile stabilite doar pe cale virtuală nu sunt fireşti, dezumanizează şi determină oamenii să spună lucruri pe care în mod firesc nu ar fi avut curaj sa le rosteasca în viaţa reală. Astfel se construieşte o anumită imagine despre celălalt, imagine care poate fi mult diferită de realitate. In discuţia faţă către faţă cu o persoană, limbajul nonverbal transmite foarte mult. Si apoi, pe lângă limbajul nonverbal, ochii sunt oglinda sufletului si ei ne spun foarte multe despre celălalt.
Rugăciunea reprezintă singura noastră formă de comunicare directă cu Dumnzeu şi din acest motiv ar trebui să o iubim mult. Cel care a ales viața de familie, să ceară Domnului în rugăciune să-i dăruiască o soție sau un soț pe inima sa, alături de care să fie împreună lucrători la mântuire. Cu siguranță, acesta este un mare dar pe care, odată dobândit, trebuie să știm să-l prețuim: Cel ce găsește o femeie bună află un lucru de mare preț și dobândește dar de la Dumnezeu (Pildele lui Solomon, 18: 22). O casă și o avere sunt moștenire de la părinți, iar o femeie înțeleaptă este un dar de la Dumnezeu (Pildele lui Solomon, 19: 14).
Pentru întemeierea unei familii plăcute Domnului, o deosebită importanță are educația, primită de acasă. O bună educaţie creştină acordată copiilor încă din primii ani ai vieţii constituie piatra de temelie pentru conturarea caracterului lor ulterior. Această educaţei poate fi considerată și un punct de referinţă la anii maturităţii. Părintele Teofil Părăian spunea: dați-mi mame creștine și vom avea o lume mai bună. Este un mare efort pentru fiecare dintre noi să ducă o viață creștină, plăcută Domnului, înfruntând ispitele veacului.Totuși, mare este cununa acestei nevoințe și mai mult, ea este veșnică: Căci socotesc că pătimirile vremii de acum nu sunt vrednice de mărirea care ni se va descoperi (Romani, 8: 18).
Prin urmare, iubeste cu desăvârșire cine îți materializează iubirea printr-o căsătorie. Pentru a putea construi ceva durabil trebuie să ai o temelie solida. Așadar, căsătoria realizată între două persoane care se iubesc și care și-au păstrat curăția trupească are o temelie puternică și este binecuvântata de Biserica.
Articol primit la formularul Scrie si Tu! de la Nicoleta Bolea - pentru categoria CASATORIA (08.Aprilie 2011)
Sf Apostol Pavel spune ca mare este taina casatoriei in Biserica. Majoritatea tinerilor si nu numai se indreapta spre aceasta taina fara intelegerea cuviincioasa a ei. Din aceasta cauza suferim cu totii.
Sa speram ca pe viitor catehetica sa aduca cat mai multe articole despre taina casatoriei si educatia tinerilor.
Multumim!
Cristian Stavriu
admin catehetica.ro
Articolul Nicoletei este foarte frumos si bine intocmit! Este presarat cu citate din Scriptura si de la Sfintii Parinti si atinge foarte bine problemele societatii de astazi in legatura cu Taina Casatoriei.
Referitor la ceea ce spunea Simona despre acel ceva care ne tot impiedica sa facem lucrurile cum trebuie as putea spune ca tine in primul rand de o constiinta puternica.
Aici sunt doua aspecte. Pe deoparte cei care cunosc voia lui Dumnezeu si cei care nu o cunosc sau nu vor sa o cunoasca si sa o accepte. Cei care nu vor sa o cunoasca sau sa o accepte merg pe druml lor.
In viata avem de ales intre doua juguri. Unul al lumii si unul a lui Hristos. Cel al lui Hristos este bland si usor de dus pentru ca alaturi ne ajuta chiar El sa-l purtam. Daca alegem sa tragem singuri la jug - nu este decat alegerea noastra iar Dumenzeu ne-o respecta.
Intre cei care cunosc voia lui Dumnezeu sunt si ei de mai multe feluri. Unii sunt constienti iar altii mai putin.
Este foarte important daca ne-am ales si ne-am definit ca tinta mantuirea sufletului si tinem cu orice pret sa ne implnim acest deziderat. Daca mergem la Biserica doar pentru a ne merge bine pe aici - n-am inteles nimic!
Asa cum am repetat de nenumarate ori omul trebuie sa-si stabileasca niste prioritati in viata si sa inteleaga ca nu poate sluji la doi domni. Totul tine de intelegerea lucrurilor si de dorinta de a implini ceva. Tinerii astazi din ce in ce mai mult se multumesc cu jumatati de masura deoarece educatie li s-a format asa. Societatea in intregul ei te impinge spre confort, iubire de sine, lenevire, demotivare samd.
Acel ceva care ne opreste din drumul nostru este neseriozitatea cu care privim mantuirea sufletului. Casatoria este o cale spre mantuire, dar daca este privita ca o implinire a poftelor atunci ea este distorsionata si nu-si atinge telul.
Viata este o lupta! In aceasta lupta avem nevoie de ajutor. La cine apelam si cu ce arme ne luptam?
Daca vrem sa biruim trebuie sa ne atasam de biserica, de rugaciune, de o comuniune cu oameni care au aceleasi teluri, cu familii model care duc aceeasi lupta si ne pot fi sprijin.
Nu este suficient sa mergem duminica la Biserica, si nu ne este suficienta predica de 15-20 de minute de atunci. Trebuie zilnic sa fim preocupati de slefuirea sufletului, de stabilire a unei relatii cu Dumnezeu. Avand o fire cazuta si dezorinetata avem nevoie de lectura duhovniceasca, de rugaciune neincetata.
Zilnic ar trebui sa ascultam o predica, o conferinta, sa citim ceva, sa purtam discutii duhovnicesti in asa fel incat viata noastra sa se slefuiasca pe acest fagas. In masura in care vom trata cu seriozitate aceste lucruri vom si progresa, vom avea si ajutor, vom intelege, vom prinde puteri si vointa si vom avea bucurii de nedescris. Altfel vom bajbai prin viata si nu vom face mai nimic bun.
Casatoria implica o viata de jertfelnicie, de iubire, o viata plina de responsabilitate si seriozitate pentru a putea pregusta inca de pe pamant de fericirea promisa de Dumnezeu.
Ca cineva sa poata intelege cu adevarat acest mod de viata trebuie sa-l puna in practica ca sa se convinga! Din povestirile celorlalti e mai greu.
Doamne ajuta!
Cristian Stavriu
Nu ar fi rau sa putem pune in aplicatie ceea ce stim ca este corect si frumos si sa facem, insa nu stim cum se intampla dar de fiecare data ceva ne impiedica si acel ceva nu prea putem sa il identificam..se poate spune ca este lipsa cunoasterii propriului bine, lipsa puterii de a ne alege un drum bineplacut Lui Dumnezeu si implicit noua!
Ne consideram stapanii vietii noastre, oameni maturi si responsabili insa oare cati dintre noi putem alege cu ratiunea si nu cu inima? Oare de cate ori se intampla ca ceea ce alegem cu inima sa se potriveasca si cu ratiunea?
Ne trezim mai tarziu ca viata noastra de familie nu este ceea ce ne-am dorit si poate ne intrebam in zadar "Unde am gresit?"! Pai, pai, din punctul meu de vedere gresim cand ne grabim, cand nu punem un pic "pauza" si nu ne uitam un pic la ce facem, la ce alegem, la felul in care traim!
Este un subiect atat de imporant si care din pacate este "trait" de fiecare dintre noi fara a-l analiza foarte mult.
Este un subiect frumos si totodata delicat.
Ar trebui luat foarte in serios pentru ca pana la urma familie este temelia societatii.
Important ar fi sa ne alegem ca partener de viata nu "frumusetea", "inteligenta", "puterea" ci omul care ne aduce linistea!
Asa sa ne ajute Dumnezeu!