de Ignatie Briancianinov | Vizionări: 4018
Oriunde am merge, orice am face, bogați sau săraci, deștepți sau mai puțin deștepți, rugăciune ne este necesară, este „energia” care ne împacă, care ne liniștește, ne pozitivează și ne crește. Rugăciunea este modalitatea de a intra în legătură cu Dumnezeu, este „ombilicul” prin care primim hrana cea cerească si puterea de împlini cele mai dorite virtuți: capacitatea de jertifire pentru semenii noștri cât și iubirea de a sluji aproapelui. Sfântul Igantie Briancianinov ne aduce în atenție faptul că numai prin rugăciune omul poate iubi pătimirea căci ea curățește minunat sufletul.
Despre Rugăciune.
Rugăciunea este fiica poruncilor Evangheliei, dar ea este de asemenea, după părerea generală a Sfinţilor Părinţi, mama tuturor virtuţilor prin unirea minţii omului cu Duhul Domnului.
Virtuţile care provoacă rugăciunea diferă de cele ce izvorăsc din ea: primele cresc din suflet şi sunt psihice; ultimele sunt duhovniceşti. Rugăciunea este mai înainte de toate împlinirea primei şi celei mai importante dintre cele două porunci în care se cuprind Legea, Proorocii şi Evanghelia (Cf. Matei 22, 37-40).
Îi este cu neputinţă omului să se îndrepte cu tot gândul său, cu toată puterea sa şi cu toată fiinţa sa spre Dumnezeu, dacă lucrarea aceasta n-o face rugăciunea care înviază morţii şi-i readuce la viaţă prin lucrarea harului.
Rugăciunea este oglinda sporirii în duhovnicie a călugărului (creștinului).
Examinându-şi rugăciunea, călugărul (creștinul) poate vedea clar dacă a ajuns la mântuire, sau dacă el se zbate în marea învolburată a patimilor, departe de limanul sfânt.
Pentru a putea discerne el îl are exemplu pe David care, adresându-se lui Dumnezeu în rugăciunea sa, îi zice: “întru aceasta am cunoscut că m-ai voit, că nu se va bucura vrăjmaşul meu de mine. Iar pe mine pentru nerăutatea mea m-ai sprijinit şi m-ai întărit înaintea Ta, în veac” (ps. 40, 1l-l2).
Aceasta vrea să spună: eu văd Doamne că Tu te-ai milostivit de mine şi că m-ai primit, căci, prin puterea rugăciunii mele, eu am devenit în stare de a alunga victorios toate gândurile, închipuirile şi simţămintele provenite de la vrăjmaşul.
Această bunătate şi milostivire a lui Dumnezeu pentru om se vădeşte atunci când şi omul resimte bunătate şi milă faţă de semeni, şi când îi iartă pe toţi cei ce l-au supărat (cf. Matei 6,14-l5; 7, 2; Luca 6, 37-38).
† FĂRÂMITURILE OSPĂŢULUI † — SFÂNTUL IGNATIE BRIANCIANINOV