de Invatatura de Credinta Ortodoxa | Vizionări: 3761
Înțelepciunea lumii acesteia ne spune că suntem opera hazardului și că totul funcționează pe baza unor legi fragile care se condiționează reciproc fără a avea la origine principiul neprincipiat - Dumnezeu în Sfânta Treime. De aceea „deștepții” vremurilor nostre sunt atât de inumani și reci și chiar nepăsători față de întreaga creație. Biserica însă vine și arată oamenilor săi prin Catehismul Ortodox realitatea cu privire la purtarea de grijă pe care Dumnezeu o are fată de creația Sa.
După facerea lumii, Dumnezeu Se îngrijeşte de ea?
Dumnezeu Se îngrijeşte de lume. Această lucrare prin care Dumnezeu Se îngrijeşte de lume se numeste pronie sau providenţă.
Prin pronie, Dumnezeu păstrează lumea în totalitatea ei şi fiecare lucru şi fiinţă în parte, le ocroteşte şi le îndreaptă, prin diferite mijloace, spre scopurile pentru care au fost create.
Pronia sprijină orice lucrare bună. De ea ţine profeţia în Vechiul Testament şi planul mântuirii. Ea se arată în toate lucrurile lumii, de la cele mai mici până la cele mai mari, pe care Dumnezeu le cunoaşte şi le îngrijeşte, cum ne spune Mântuitorul însuşi: „Priviţi la păsările cerului, că nici nu seamănă, nici nu seceră, nici, nu adună în jitniţe, şi Tatăl vostru Cel ceresc le hrăneşte” (Matei 6, 26). „Au doar nu se vânddouă vrăbii pentrv un ban? Şi nici una dintre ele nu va cădea pe pământ fără ştirea Tatălui vostru” (Matei 10, 29).
«Dumnezeu, zice Sf. Ioan Gură de Aur, nu numai că a adus la lumină zidirea, dar după ce a adus-o, o îngrijeşte. De zici îngeri, de zici arhangheli, de zici puterile cele de sus, de zici toate cele văzute şi nevăzute, toate acestea se bucură de pronia Lui. Fără această lucrare ele se duc, se scurg şi pier».
Iar Clement Alexandrinul zice: «Înfţişarea,ordinea şi măiestria lucrurilor văzute ne arată pronia dumnezeiască».
Prin pronie, Dumnezeu nu numai păstrează, dar şi conduce lumea spre mai multă viaţă (Ioan 10, 10), spre desăvărşirea şi transfigurarea întregii creaţii (Evr. 2, 5).
Sfântul Efrem Sirul scrie despre pronie astfel: «Am văzut case şi m-am gândit la gospodar. Am văzut lumea şi am înţeles pronia. Am văzut corabie fără cârmaci scufundându-se. Am văzut faptele oamenilor neispravind nimic fără Dumnezeu, Care le conduce. Am văzut cetăţi şi republici deosebite în constituţia lor şi am înteles că toate există în rânduiala lui Dumnezeu. Turma e de la păstor, iar creşterea tuturor pe pământ e de la Dumnezeu».
Prin pronie, Dumnezeu opreşte răul şi îl întoarce spre bine, cum ne spune Mărturisirea lui Dositei:
«Cele rele le ştie mai dinainte şi le îngăduie Dumnezeu, dar El nu Se îngrijeşte de ele, pentru că nici nu le-a făcut. Dar odată întâmplate, ele sunt îndreptate spre ceva folositor de bine nesfârşita bunătate, care, fără să le fi făcut, le îmboldeşte spre mai bine cât este în puterea acestora».
Dumnezeu păstrează şi conduce lumea, conlucrând cu puterile făpturilor, nu fără ele.
Învățătura de Credință Ortodoxă - Catehismul Ortodox
Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române - București
Iarta-ma ca adaug si eu comentarii pe intelesul meu, neelevat.
Se remarca diferenta intre
* pe de o parte a cunoaste tot si a purta grija, dar fara a include pana aici nici o actiune
si
* pe de alta parte a actiona doar cu influente pozitive, prin trimisii Sai - ingerii si sfintii bisericii