de Cristian Stavriu | Vizionări: 4830
Agheasma mare, este apa care se sfințește de către preoți sau episcopi în Biserica Ortodoxă în ajunul bobotezei cât și în ziua praznicului. Aceasta se face în amintirea Botezului Domnului când considerăm că la prezența Mântuitorului apa Iordanului s-a sfințit. Această sfințire are o slujbă aparte în care preotul sau episcopul slujitor invocă sfințirea apei prin intemediul Duhului Sfânt. Această apă numită și Agheasma Mare se sfințește doar o dată în an și se consumă de toți credincioșii ortodocși ca o binecuvântare deosebită, pentru spor în viața duhovnicească, în lupta cu patimile dar și cu vrajmașii vazuți și nevăzuți.
Agheasma mare se consumă pe o perioada de 8 zile, de la 6 ianuarie, până la 14 ianuarie – odovania praznicului.
Ea se consumă dimineața pe nemâncate înainte de anafură. În perioada praznicului de la 6 la 14 ianuarie creștinii pot stropi cu ea casele lor, imprejmuirile caselor, fântânile și tot ce au în gospodărie. Acest lucru se face cu evlavie și cu credință. Preoții în general umblă pe la casele oamenilor și săvârșește acestă stropire fiecăruia în parte. În restul anului Agheasma Mare rămasă se păstrează într-un vas foarte curat (din sticlă, de preferat și care să fi fost folosită doar cu apă) la un loc de cinste al casei (de obicei în dreptul icoanelor). Aceasta este învățătura Bisericii cu privire la această sfințenie și se folosește ca atare, dar în mod particular, fiecare creștin trebuie să se sfătuiască cu propriul duhovnic cu privire la folosirea ei și în cursul anului. Atunci când preotul pentru anumite motive nu poate oferi împărtășania unei persoane, poate recomanda folosirea Aghesmei Mari după o zi de post și spovedanie. Mai sunt și cazuri speciale când creștinul poate apela la sfințenia - transmisă acestei materii prin rugăciunea preotului - și o poate folosi la ispite mari, la boală, crize, accidente, împrejurări nefaste care cer sprijin imediat. Bineînțeles toate aceste aspecte trebuie lămurite cu preotul duhovnic cu fiecare persoană în parte, ele constituind aspecte unice și specifice fiecărui suflet după măsura lui.
Se știe foarte bine că această apă sfințită nu se strică niciodată dacă este ținută într-un recipient curat, bine închis și la loc de cinste!
Materia poate primi puteri sfințitoare așa cum știm din Sfânta Scriptură despre ștergarele Apostolului Pavel care așezate pe bolnavi aduceau vindecarea. Deci materia poate primi sfințenie în Duhul Sfânt! Pe de altă parte trebuie să înțelegem că această putere sfințitoare are putere doar în sufletele râvnitoare care se preocupă de lucrarea desăvârșirii, au credință și sunt fideli poruncilor evanghelice.
Pentru a putea înțelege puterea ce se dă prin Duhul Sfânt acestei APE vă prezentăm mai jos frânturi din slujba de sfințire:
Din ecteniile preotului:
Pentru ca sa se sfinteasca apa aceasta cu puterea, cu lucrarea si cu pogorarea Sfantului Duh, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa se pogoare peste apa aceasta lucrarea cea curatitoare a Treimii, Celei mai presus de fire, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa fie apa aceasta tamaduitoare sufletelor si trupurilor si izgonire a toata puterea cea potrivnica, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa daruiasca apei acesteia harul izbavirii si binecuvantarea Iordanului, cu puterea, cu lucrarea si cu venirea Sfantului Duh, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa se zdrobeasca satana sub picioarele noastre si sa se risipeasca tot sfatul viclean, care se porneste asupra noastra, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa ne scoata pe noi Domnul Dumnezeul nostru din toata vrajmasia si ispita, care ne stau impotriva, si sa ne faca vrednici de bunatatile cele tagaduite, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa ne luminam noi cu luminarea cunostintei si a dreptei credinte, prin venirea Sfantului Duh, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa trimita Domnul Dumnezeu binecuvantarea iordanului si sa sfinteasca apa aceasta, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa se faca apa aceasta dar de sfintenie si curatire de pacate, spre tamaduirea sufletului si a trupului si spre tot folosul de trebuinta. Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa fie apa aceasta curatitoare spre viata vesnica, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa se arate apa aceasta izgonitoare de toata bantuiala vrajmasilor celor vazuti si nevazuti, Domnului sa ne rugam.
Pentru cei ce o vor lua si o vor primi spre sfintirea caselor, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa fie apa aceasta curatire sufletelor si trupurilor tuturor celor ce o vor lua cu credinta si vor gusta dintr-insa, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa ne invrednicim noi sa ne umplem de sfintenie, prin gustarea din apa aceasta, cu venirea cea nevazuta a Duhului Sfant, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa auda Domnul Dumnezeu glasul rugaciunii noastre, al celor pacatosi, si sa ne mantuiasca pe noi, Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa fim noi izbaviti de tot necazul, mania, primejdia si nevoia, Domnului sa ne rugam.
In timp ce diaconul zice ectenia, preotul se roaga, citind in taina aceasta rugaciune:
Doamne, Iisuse Hristoase, Dumnezeule, Fiule Unule-Nascut, Care esti in sanul Tatalui, Dumnezeule cel adevarat, Izvorul vietii si al nemuririi, Lumina cea din Lumina, Care ai venit in lume sa o luminezi pe ea, lumineaza cugetul nostru cu Duhul Tau cel Sfant si ne primeste pe noi, care aducem Tie slava si buna multumire pentru lucrurile Tale cele din veci mari si minunate si pentru mantui-toarea Ta randuiala cea din veacurile cele mai de pe urma, cand Te-ai imbracat in trupul nostru cel neputincios si sarac si Te-ai umilit pana Ia masura de rob, imparate al tuturor.
Suferit-ai inca si a Te boteza in Iordan de mana robului, ca, sfintind firea apelor, Tu, Cel ce esti fara de pacat, sa ne faci noua cale catre nasterea cea de-a doua, prin apa si prin Duh, si sa ne intorci pe noi la slobozenia cea dintai.
Deci, praznuind pomenirea acestei taine dumnezeiesti, ne rugam Tie, Stapane, Iubitorule de oameni, stropeste si peste noi, nevrednicii robii Tai, dupa fagaduinta Ta cea dumnezeiasca, apa cea cura-titoare, darul milostivirii Tale, ca sa fie bineprimita bunatatii Tale cererea noastra, a pacatosilor, pentru apa aceasta; si printr-insa sa se daruiasca noua si tot poporului Tau celui credincios binecuvantarea Ta, spre slava sfantului si inchinatului Tau nume. Ca Tie se cuvine toata slava, cinstea si inchinaciunea, impreuna cu Cel fara de inceput al Tau Parinte si cu Preasfantul si Bunul si de viata facatorul Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Treime mai presus de fire, preabuna, preadum-nezeiasca. atotputernica, a toate vazatoare, nevazuta, nepatruns,. facatoarea fiintelor celor intelegatoare si a firilor celor cuvantatoare; bunatatea cea fireasca, lumina cea neapropiata, Care luminezi pe tot omul care vine in lume, straluceste si intru mine, nevrednicul slujitorul Tau! Lumineaza-mi ochii mintii mele, ca sa indraznesc a lauda binefacerea si puterea Ta cea nemasurata. Fie bineprimita rugaciunea ce se aduce de mine pentru poporul ce sta inainte. Sa nu opreasca pacatele mele venirea aici a Sfantului Tau Duh. Ci ma iarta, Ceea ce esti preabuna, ca sa strig catre Tine fara de osanda si sa graiesc si acum: Te slavim pe Tine, Stapane, Iubitorule de oameni, atottiitorule imparate, Cel ce esti mai inainte de veci. Te slavim pe Tine, Ziditorule si Facatorule a toate. Te slavim pe Tine, Fiule al lui Dumnezeu. Unule-Nascut. Cel ce esti iara tata din mama si fara mama din Tata. Ca la praznicul ce a trecut Prunc Te-am vazut, iar la acesta de acum desavarsit Te vedem pe Tine, Cel ce Te-ai aratat desavarsit, Dumnezeul nostru, din Cel desavarsit.
Ca astazi ne-a sosit noua tuturor vreme de praznic si ceata sfintilor cu noi se aduna, si ingerii cu oamenii impreuna-praznuiesc.
Astazi, harul Sfantului Duh, in chip de porumbel, peste ape se pogoara. Astazi, Soarele cel neapus a rasarit, si lumea cu lumina Domnului se lumineaza. Astazi, luna cu raze luminoase lumineaza pamantul. Astazi, stelele cele luminoase, cu lumina stralucirii lor, lumea infrumuseteaza. Astazi, norii roureaza din cer omenirii ploaia dreptatii. Astazi, Cel nefacut, de buna-voia Sa, este atins cu mana de catre faptura Sa. Astazi, Proorocul si inaintemergatorul se apropie de Stapanul si cu frica sta inaintea Lui, vazand pogorarea lui Dumnezeu la noi. Astazi, apele Iordanului se prefac in vindecari, cu venirea Domnului. Astazi. toata faptura se adapa cu curgeri tainice. Astazi, pacatele oamenilor se curatesc in apele Iordanului. Astazi, raiul s-a deschis oamenilor si Soarele dreptatii ne lumineaza noua. Astazi, apa cea amara, care era in vremea lui Moise, se preface in dulceata poporului. cu venirea Domnului. Astazi, ne-am izbavit de plansul cel vechi si ca un Israel nou ne-am mantuit. Astazi, ne-am izbavit de intuneric si cu lumina cunostintei de Dumnezeu ne-am luminat. Astazi, intunericul lumii se risipeste cu aratarea Dumnezeului nostru. Astazi, toata faptura se lumineaza de sus ca o faclie. Astazi, inselaciunea se surpa si cale de mantuire ne lucreaza noua venirea Stapanului. Astazi, cele de sus cu cele de jos impreuna-praznuiesc. si cele de jos cu cele de sus impreuna-vorbesc. Astazi, obstea cea sfintita si mult vestila a ortodocsilor se bucura. Astazi. Stapanul merge la Botez. ca sa ridice firea omeneasca la inaltime. Astazi, Cel neplecat Se pleaca robului Sau ca sa ne libereze pe noi din robie. Astazi, imparatia cerurilor am dobandit, iar imparatia Domnului nu are sfarsit. Astazi, pamantul si marca si-au impartit bucuria lumii si lumea s-a umplut de veselie.
Te-au vazut apele, Dumnezeule, Te-au vazut apele si s-au temut. Iordanul s-a intors inapoi, vazand Focul Dumnezeirii pogorandu-Se trupeste si intrand intr-insul. Iordanul s-a intors inapoi, vazand pe Sfantul Duh in chip de porumbel pogorandu-Se si zburand imprejurul Tau. Iordanul s-a intors inapoi, vazand pe Cel nevazut in chip vazut, pe Facatorul intrupat, pe Stapanul in chip de rob. Iordanul s-a intors inapoi si muntii au saltat vazand pe Dumnezeu intrupat; iar norii au dat glas mirandu-se de Cel ce a venit. Lumina din Lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, praznuire stapaneasca vazand astazi in Iordan si pe Cel ce moartea neascultarii si boldul inselaciunii si legatura iadului in Iordan a afundat si a daruit lumii Botezul mantuirii. Pentru aceasta si eu, pacatosul si nevrednicul slujitorul Tau, marturisind slavitele tale minuni, de frica fiind cuprins, cu umilinta strig catre Tine:
Mare esti, Doamne, si minunate sunt lucrurile Tale, si nici un cuvant nu este de ajuns spre lauda minunilor Tale,
Apoi continua:
Ca Tu, cu voia Ta, pe toate le-ai adus dintru nefiinta intru fiinta. Cu puterea Ta tii faptura si cu purtarea Ta de grija chivernisesti lumea. Tu din patru stihii ai intocmit faptura si cu patru vremi ai incununat curgerea anului. De Tine se cutremura (oale puterile ingeresti. Pe Tine Te lauda soarele. Pe Tine Te slaveste luna. Tie se supun stelele. Pe Tine Te asculta lumina. De Tline se ingrozesc adancurile. Tie slujesc izvoarele. Tu ai intins cerul ca un cort. Tu ai intarit pamantul peste ape. Tu ai ingradit marea cu nisip. Tu ai revarsat aerul spre rasuflare. Puterile ingeresti Tie slujesc si cetele arhanghelilor Tie se inchina. Heruvimii cei cu ochi multi si serafimii cei cu cate sase aripi, imprejur stand si zburand, de frica slavei Tale celei neapropiate se acopar. Ca Tu, Dumnezeu fiind, necuprins de gand si de cuvant si fara de inceput, ai venit pe pamant, chip de rob luand. Intru asemanarea omeneasca facandu-Te. Ca n-ai suferit, Stapane, pentru indurarile milei Tale, sa vezi neamul omenesc chinuit de diavolul; ci ai venit si ne-ai mantuit pe noi. Marturisim harul Tau, vestim mila Ta, nu tainuim facerea Ta de bine. Toata firea omeneasca ai izbavit-o: pantecele Fecioarei l-ai sfintit cu nasterea Ta. Toata faptura Te lauda pe Tine Cel ce Te-ai aratat. Ca Tu, Dumnezeul nostru, pe pamant Te-ai aratat si cu oamenii impreuna ai vietuit. Tu, trimitand din cer Duhul Tau cel Sfant, ai sfintit apele Iordanului, si capetele balaurului care se incuibasera acolo le-ai zdrobit.
Preotul binecuvinteaza de trei ori apa afundand in chipul crucii mana in apa, si de fiecare data zice:
Tu, Insuti, dar, Iubitorule de oameni Imparate, vino si acum, prin pogorarea Sfantului Tau Duh, care sfinteste toate, si sfinteste apa aceasta.
Apoi continua:
Si-i da ei harul izbavirii si binecuvantarea Iordanului. Fa-o pe dansa izvor de nestricaciune, dar de sfintenie, dezlegare de pacate, vindecare de boli, diavolilor pieire, indepartare puterilor celor potrivnice, plina de putere ingereasca. Ca toti, cei ce se vor stropi si vor gusta dintr-insa, sa o aiba spre curatirea sufletelor si a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfintirea caselor si spre tot folosul de trebuinta. Caci Tu esti Dumnezeul nostru, Cel ce ai innoit prin apa si prin Duh firea noastra cea invechita de pacat. Tu esti Dumnezeul nostru, Care, pe vremea lui Noe, cu apa ai inecat pacatul. Tu esti Dumnezeul nostru, Care prin mare si prin Moise ai liberat neamul evreiesc din robia lui faraon. Tu esti Dumnezeul nostru, Care ai despicat piatra in pustiu si au curs ape si raurile s-au umplut de apa, si pe poporul Tau cel insetai l-ai adapat. Tu esti Dumnezeul nostru Care, cu apa si cu foc, prin Ilie, ai izbavit pe Israel din ratacirea lui Baal.
Preotul binecuvinteaza de trei ori apa crucis si de fiecare data, zice:
Insuti si acum, Stapane, sfinteste apa aceasta, cu Duhul Tau cel Sfant.
Apoi continua:
Da tuturor celor ce se vor atinge de dansa si se vor stropi si o vor gusta: sfintire, sanatate, curatire si binecuvantare. Si miluieste, Doamne, pe binecredinciosul popor roman de pretutindeni, pe carmuitorii tarii noastre, pe mai marii oraselor si ai satelor si pe iubitoarea de Hristos oaste. Adu-Ti aminte, Doamne, de Prea Fericitul Parintele nostru ( ), Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, (de (inalt-) Prea Sfintitul (Arhi-) Episcopul (si Mitropolitul) nostru (N)] si de cinstita preotime si intru Hristos diaconime si de tot clerul si de poporul ce sta inainte si de fratii nostri care, din binecuvantate pricini, nu sunt de fata si-i miluieste pe dansii si pe noi, dupa mare mila Ta, pentru ca, si de stihii si de oameni si de ingeri si de cele vazute si de cele nevazute, sa fie slavit numele Tau cel preasfant, al Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Preotul, plecandu-si capul, zice in taina aceasta:
Rugaciune
Pleaca, Doamne, urechea Ta si ne auzi pe noi Tu, Cel ce ai primii a Te boteza in Iordan si ai sfintit apele, si ne binecuvinteaza pe noi, pe toti, care, prin plecarea capului nostru, aratam semnul supunerii; si ne invredniceste a ne umple de sfintenia Ta, prin gustarea si stropirea cu apa aceasta; si sa ne fie noua, Doamne, spre sanatatea sufletului si a trupului.
Apoi, cu glas:
Ca Tu esti sfintirea sufletelor si a trupurilor noastre si Tie slava si multumire si inchinaciune inaltam, impreuna si Parintelui Tau celui fara de inceput si Preasfantului si Bunului si de viata facatorului Tau Duh, acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Dupa aceasta preotul, luand Sfanta Cruce si busuiocul, le afunda in apa, facand chipul crucii si, scotandu-le, le tine in amandoua mainile; si face aceasta de trei ori, cantand de fiecare data troparul acesta, glasul 1:
In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne, inchinarea Treimii s-a aratat; ca glasul Parintelui a marturisit Tie, Fiu iubit pe Tine numindu-Te; si Duhul, in chip de porumbel, a adeverit intarirea cuvantului. Cel ce Te-ai aratat, Hristoase Dumnezeule, si lumea ai luminat, slava Tie.
Si stropind tot poporul cu apa sfintita, se intorc in biserica, cantand stihira aceasta, glasul al 6-lea:
Sa cantam, credinciosii, marimea binefacerii lui Dumnezeu catre noi, ca, tacandu-Se om, pentru pacatele noastre, pentru curatirea noastra Se curateste in Iordan Cel singur curat si nestricacios, sfintindu-ne pe noi si apele si zdrobind capetele balaurilor in apa. Deci sa luam apa cu multumire, fratilor, caci celor ce o iau cu credinta, se da in chip nevazut harul Duhului, de la Hristos, Dumnezeul si Mantuitorul sufletelor noastre.
Si sfarsitul acesta:
Cel ce in Iordan, de la Ioan, a primit a Se boteza, pentru mantuirea noastra, Hristos, Adevaratul Dumnezeul nostru, pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Sale, cu puterea cinstitei si de viata facatoarei Cruci si pentru rugaciunile tuturor sfintilor, sa ne miluiasca si sa ne mantuiasca pe noi, ca un bun si de oameni iubitor.
Studiile științifice făcute de eterodocși au arătat că cristalele Aghesmei Mari sunt cele mai frumoase dintre toate existente pe această lume. Pe de altă parte este apa cu cea mai mare putere de transmitere a harului ei. 60ml de Agheasmă Mare modifică structura a 600 litri. Acest experiment a fost făcut în Rusia la praznicul Bobotezei. Se poate vedea acest lucru in: Un documentar video despre minunea numita apa