de Cristian Stavriu | Vizionări: 5088
Indreptățirea de sine sau predarea în fața harului - Arhimandrit Simeon Kraiopoulos
Revin, deci. Noi, acum și aici, oare am putea spune că e posibil să avem râvnă către Dumnezeu, iar această râvnă să fie fără cunoștință?
Câți dintre noi or să plece acum de aici sub incidența minunii celei mari care se poate face în orice clipă în sufletul omului?
Câți dintre noi vom pleca astăzi având în sufletul adevărul lui Dumnezeu, care îl mântuiește și-l smerește pe om, care îl covârșește și-l face să se pocăiască, să se deschidă dreptății pe care o dă Dumnezeu și să renunțe la orice posibile justificări, la orice îndreptățiri de sine?
Să te predai necondiționat lui Dumnezeu, cu gândul că te pierzi dacă nu te vei preda, dar și cu gândul că te predai lui Dumnezeu Cel iubitor de oameni, unui Dumnezeu care este numai iubire și să ai convingerea absolută că te vei mântui. Nu te va mustra, nu te va respinge, nu se va mânia pe tine fiindcă ai întărziat să te predai. Însă să te predai în mod concret, așa cum fac toate sufletele sfințite, și în Vechiul și în Noul Testament!
Astfel fac sufletele sfințite, care cred cu adevărat în Dumnezeu. De aceea, semnul caracteristic al unui suflet sfințit este constituit din toate virtuțile, dar în primul rând și în principal din smerenie, care îl face pe om să se încreadă în dreptatea lui Dumnezeu, în harul pe care îl dă El, și în virtutea pe care o dă El. Acest lucru se vede și la Sfântul Varsanufie. Citim în întrebările și în răspunsurile lui, în fiecare sâmbătă, și îl vedem pe avva sfătuind pe cel ce întreabă. Să te nevoiești, să suferi, să te nevoiești cu durerea inimii. Totuși, nu spune că făcând așa vei câștiga și vei dobândi ceva ca și cum ai primi răsplată. Ci ne spune că, atunci când tu faci așa, Dumnezeu îți va da și acest dar și altele. Nu le vei dobândi pentru că te-ai nevoit, pentru că tot cel ce se bazează pe nevoința lui, tot cel care se bazează pe ceea ce face și crede el are înlăuntrul său îndreptățirea de sine și harul nu poate să se apropie de el, nu îl poate atinge.
Harul se îndepărtează și el rămâne cu virtutea și sfințenia lui falsă.
Taina mântuirii – Simeon Kraiopoulos – Editura Bizantină 2012