de Simeon Kraiopoulos | Vizionări: 2729
Un extraordinar articol despre dobândirea înțelepciunii și al dreptei socotințe în raport cu modul nostru de viețuire și arvunire a Harului Duhului Sfânt necesar mântuirii. Părintele Simeon Kraiopoulos încearcă să ne înțelepțească cu privire la suferință, să ne facă să înțelegem că a doua colimvitră, al doilea botez al nostru este suflerința îngemănată cu pocăința. Adesea suferim fără a gândi la pocăință și de aceea suferința zăbovește împrejurul nostru, ne împresoară ca o forță titanică și nu se slobozește decât la apariția pocăinței. Este și aceasta un fel de a spune „TE IUBESC” din partea lui Dumnezeu, omului căzut și debusolat, de negura prostiei veacului acestuia, în care se scaldă resemnat și fără de vlagă. Dar iată ce ne spune părintele Simeon mai departe:
Ca o altă cristelniță.
Ce înțelegem din toate aceste istorisiri? Ne învoim asupra acestui lucru: fie că cineva a trăit în primele veacuri în care au fost prigoanele, fie că a viețuit în veacurile de după aceea când au fost sfinții, pustnicii, anahoreții, eremiții, fie că a trăit mai târziu, sau trăiește în zilelele noastre, martiriul este inevitabil.
Dumnezeu va îngădui un fel sau altul de martiriu, iar mântuirea nu constă în faptul de a-l scăpa pe om de toate acestea. Mântuirea este posibilă doar când vor fi depășite toate acestea,care pot fi sălbăticite, necurate, ceea ce este mai rău.
Sufletul trebuie să învețe lecția aceasta : să creadă, să-L iubească pe Dumnezeu, să se dedice Lui fără interes personal, ca să se mântuiască de păcat, de moartea păcatului, să învieze, și să trăiască veșnic.
În acest duh, martiriul nu numai că este prețios, dar nu se poate nimic fără el. Că cineva cugetă că este bine să mărturisească că-i va folosi martiriul, dar și-l închipuie în mintea lui cine știe cum, nu-i folosește.
În epoca noastră, fiecare dintre noi, în societatea și în contextul în care viețuim, dacă luăm seama, vom pricepe care este martiriul. Să nu-l luăm ca pe un chin, pentru că mintea noastră merge cu gândul că vom trece prin suferințe, prin greutăți, prin temeri înspăimântătoare. Și, mai mult, vom simți și vom grăi oarecum așa : ,,Ce să facem ? Vom trece și prin martiriu !” Nu așa stau lucrurile, ci pe toate le vom vedea ca fiind inevitabile. Și voi explica acest lucru.
Toată răutatea diavolească care se găsește în oameni toată îndrăcirea care se află în societățile omenești, în oricare dintre acestea, există acum pentru că au păcătuit chiar îngerii, cei care au căzut și s-au făcut demoni. Dar și pentru că oamenii toți, prin faptul că se trag din Adam și din Eva, sunt împreună înlăuntrul păcatului și vor săvârși fapte păcătoase. Acestea sunt cauzele pentru care se va întâmpla în continuare tot răul pe care-l vedem că se înfățișează înaintea ochilor noștri.
Pe de altă parte, toate acestea sunt ca o scăldătoare în care omul se spală, se curățește, învață ceea ce n-a învățat în Paradis și se sfințește.
Desigur, omul putea să nu cadă. Nu știm exact ce ar fi făcut Dumnezeu, dacă protopărinții noștri nu ar fi căzut. Este un mister pe care Dumnezeu l-a lăsat, astfel încât să nu știm exact ce s-ar fi întămplat. Oare ar fi creat mereu noi oameni ? Nu știm, însă omul a căzut, și de aici încolo le cunoaștem pe toate cele de după cădere. Dacă n-ar fi căzut ar fi câștigat raiul fără să simtă durerea și zădărnicia fără să înseteze, fără să fie în primejdie, fără să experimenteze nimic din toate câte pătimește acum.
Însă, omul a căzut, și este ca și cum Dumnezeu i-a zis : ,,N-ai vrut așa cum am rânduit Eu ? Bine, vom face altfel !”
Acum omul se mântuiește prin suferință. Nu este suficient să pătimească prin firea lucrurilor, pentru că sunt foarte mulți cei care suferă în această lume, dar nu se folosesc, nu se mântuiesc. Oamenii pot să întâmpine multe rele în această lume dar nu este deajuns doar să pătimească, pentru că deja am spus că tot răul există din cauza păcatului, și întrebarea este ce se va întâmpla cu păcatul.
Dacă în cele din urmă rămâi în păcat, și nu-L găsești pe Hristos, nu crezi în El, nu-L urmezi, nu te lași în mâinile Lui, ca să te sfințească în toate cele pe care le vei pătimi, te vei pierde.
Deci, nu este deajuns să pătimești. Când vei crede, însă, în Hristos, toate câte ți se vor întâmpla, le vei primi cu mulțumire, pentru iubirea lui Hristos, și Hristos te va mântui.
Domnul S-a răstignit fără să aibă nevoie de răstignire, dar a făcut-o pentru noi. În cazul nostru, însă, noi acceptăm să pătimim împreună cu El, să primim ceea ce ne trimite și ne rânduiește Acela, pentru că trebuie să suferim.
Taina Suferinței – Arh. Simeon Kraiopoulos – Editura Bizantină 2007
Blamarea raului exista la adresa fatarnicilor, dar nu exista la adresa greselilor din slabiciune trupeasca.
Oamenii se impietresc in fata a ceea ce percep rau. Cei care nu au rezistenta la suferinta, si daca ii atingi cu un pai vad ca pe un mare rau.
Perceptiile de bine si de rau deja sunt diferentiate la un copil de 2 ani. Omul se va lupta impotriva raului, dupa putere, pe fata sau in interiorul lui. Am vazut copii de doi ani care se lupta si isi plesnesc fratii si surorile, cand percep ca acestia le fac rau, desi nu au curaj sa isi plesneasca parintii. Acolo unde nu avem putere sa ne luptam pe fata, suntem suparati in interiorul nostru. Iar cand supararea nu este bagata in seama de celalalt, atunci se transforma in ura.
Cuvantul suparare - are la radacina silaba ra - care vine de la rău.
Supărarea se poate transforma în ură.
Cuvantul ura are aceeasi radacina - ra.
Cuvantul urât se derivă din ură.
Fericirea mare este cand ceata se destrama si cautatorul ajunge la explicatii clare.
Sa nu blamam raul, asa cum Domnul Iisus nu i-a spus curva la femeia cananeeanca, ci i-a spus da-mi sa beau.
Domnul Iisus a dat bisericii sale calea cu faptele care duc la mantuire si inviere. Preotul are misiunea să pască oile pe această cale.
Ce poate fi mai bine?
Vorbim oarecum abstract, la modul general. Fiecare om are un fel anume de traire, amestecata in fel si chip cu ceea ce are el in traista sufletului, in inima si minte.
Unii oameni simt placere in lucrurile bune, adica in facerea binelui, implinirea poruncilor, in rugaciune si-n slujirea aproapelui. Altii se simt bine in placeri pacatoase, petreceri, betie, tutun, desfranare samd. Depinde ce valori are in suflet, cum a crescut, ce educatie a primit, cat de bine intelege anumite lucruri si cum le ierarhizeaza.
Pe altii suferinta ii impietreste, devin razbunatori si rai cu ceilalti. Ridica pumnul la Dumnezeu pentru necazurile lor. Pana la urma e dreptul lui sa ridice si pumnul caci Dumnezeu si din starea aceasta isi doreste sa-l ridice. Si eu m-as amuza daca un copil de 3 ani ar ridica pumnul la mine cand l-as „supara” cu ceva.
Cand omul incepe sa caute ceva, acel ceva care nici nu-l poate defini, e semn bun ca-si da seama ca tot ceea ce exista in jurul nostru nu este o opera a hazardului ci totul este proniat. De aici incepe drumul spre Dumnezeu.
Cristian Stavriu
Răul duce la ură.
Binele duce la iubire.
Suferința duce la căutarea binelui.
Căutarea plăcerii vine din plictis, din "mi-e urât", și duce la ură.
Doar fiecare singur pentru el face deosebirea între suferința care duce la iubire pe de o parte, și răul care duce la ură pe de cealaltă parte.
Dacă prin suferință ne mântuim,
prin plăceri ce se întâmplă?