Subiect de interes: pravila bisericeasca
luni, 1 august 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 5025
Pravila Bisericească ne lămurește cum stau lucrurile față de a doua căsătorie, ce însemnătate are și când este îngăduită și pentru ce:
Casatoria a doua este ingaduita de biserica numai ale celor ce au ramas vaduvi de tineri prin deces si n-au copii. Sf. Pavel sfatuieste la vaduvie casta, dar cine nu poate, mai bines a se casatoreasca (Rom. 31; 1 Cor. 7, 39; Sf. Vasile 87). Daca sunt tineri, canonisirea va fi mai scurta si mai usoara, daca vor fi mai in varsta, canonisirea va fi mai aspra, ajungand pana la un an (1 ec. 8; Sf. Vasile 4). Cel casatorit a doua oara, nu mai poate fi hirotonisit (Ap. 17; VI ec. 3; Sf. Vasile 12). Slujba cununiei se face mai redusa si fara fast, iar preotul, n-are voie sa ia parte la masa lor (Neocez.7.)"Nunta cea dintii este lege, a doua este iertare, iar cea de-a treia este calcare de lege". [...]
citește tot articolul
miercuri, 27 iulie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 6372
Iată ce ne spune Pravila Bisericească despre căsătorie, despre gradele de rudenie, despre cum se savarșește căsătoria creștin ortodoxă:
In general, Sf.Scriptura si canoanele au oprit casatoria intre rude de sange si incuscririle pana la al patrulea grad (Lev. 18 ; VI ecum. 54 ; Sf.Vasile 87), dar nu s-a spus ca in gradul al cincilea, al saselea si al saptelea este permisa. Astfel, intreaga traditie a Bisericii formulata de Sf. Parinti in decursul timpului, consemnata in prescriptiuni canonice, care se gasesc in Nomocanoane, hotarari sinodale, scrieri bisericesti, etc, au oprit aceste casatorii cel putin pana la cinci grade si cel mult sapte grade inclusiv, asa cum s-a respectat si se respecta in intreaga Bisericâ Ortodoxa. Exceptiile pe care arhiereii le pot face de la caz la caz, ca o iconomisire intre a alege un rau mai mic fata de altul [...]
citește tot articolul
marți, 26 iulie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 5062
Iată ce spune pravila bisericeasca despre caterisirea clerului, cand se aplica, de ce se aplica si cum:Caterisirea este ridicarea darului Sf.Duh, dat unui bărbat prin taina hirotoniei din pricina nevredniciei omenești a purtătorului acestui dar, constatat prin judecata făcută de conducerea canonică a bisericii, conform cu legile scripturistice și canonice. Prin caterisire se ridică omului, care poartă hirotonia, numai dreptul de a o exercita în sânul bisericii, însă pecetea hirotoniei rămâne asupra omului primitor ca un fapt care nu se mai poate desparți de ființa lui. Iuda a fost apostol, și ca apostol a rămas să fie judecat; și clericul, cleric rămâne, dar pentru nevrednicia întrebuințării apostolatului, i se zice și lui ca și lui Iuda: Mai bine nu s-ar fi născut (Matei 24, 24; Ioan 13, 27). În ziua judecații nu i se va [...]
citește tot articolul
luni, 30 mai 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 2984
În vechime, persoanele care doreau să devină creștini, se numeau catehumeni. Înainte de botez ei trebuiau să fie catehizați și să fie cercetați dacă într-adevăr au înțeles ce presupune creștinismul. În primele veacuri creștine asumarea botezului era asemenea cu asumarea morții deoarece era o religie ilicită și erau pedepsiți cu moartea. Iată ce ne spune pravila bisericească despre catehumeni:Oamenii care nu sunt crestini si vor sa se pregateasca pentru botez se numesc catehumeni. Copilul pana ce se boteaza este catehumen in virtutea credintei parintilor si a nasului sau.Catehumenii varstnici trebuiesc pregatiti mai mult timp, pentru ca mai intai sa invete dogmele de credinta morala si culta si apoi, dupa ce dau dovada de statornicie in credinta crestina, sa fie botezati. (Luca 1, 4; F. Ap. 18, 28; I Cor. 14, 19; Gal. 6, 6). Ei pot [...]
citește tot articolul
miercuri, 25 mai 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3123
Cuvântul catehetica, cateheză capătă în ultima vreme mai mult răsunet și se pare că omenirea are nevoie din ce în ce mai mult de a fi instruită. În limba greacă catehetica are înțelesul de a vorbi de la un loc inalt, sau mai bine zis de a ține un discurs dar el a fost folosit încă din vechime ca metodă de învățare. Trebuie să precizăm, de asemenea, că misiunea de catehizare apostolică nu implica doar aspectul didactic, învăţătoresc, adică o predare şi o însuşire a doctrinei, ci, deopotrivă, viaţa cultică şi disciplinară, propriu-zis întreaga activitate misionar-pastorală a Bisericii. Cu alte cuvinte, cateheza nu se preocupa numai de împărtăşirea cunoştinţelor, ci şi de integrarea aspiranţilor la Botez în viaţa liturgică: rugăciunea, postul, exorcismele, examinarea conştiinţei etc.Un alt aspect care trebuie [...]
citește tot articolul
marți, 24 mai 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3776
Despre acest obicei astăzi se vorbește mai puțin deoarece lumea este îndreptată foarte mult spre sexualitate. Mai există însă unele secte care mai propovăduiesc astfel de obiceiuri. Castrarea voită - nu din cauze medicale - este considerată un păcat și pravila bisericeasca ne prezintă din punct de vedere canonic ce spune biserica referitor la acest lucru:Castrarea sau scopirea este taierea testiculelor, devenind famen din intelegerea gresita a celor spuse de Domnul: Daca ochiul tau te supara, scoate-1... (Matei 5, 27-32), asa cum au facut unele secte din trecut si cum fac si acum lipovenii sau scapetii. Scriptura recomanda numai castrarea stapanirii de sine pentru imparatia lui Dumnezeu, pe care o pretuieste ca pe o mare virtute intemeiata pe un "dat" sau dar de sus: "Si sunt fameni care singuri s-au facut fameni pentru imparatia cerurilor. [...]
citește tot articolul
luni, 23 mai 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3772
Astăzi mai mult ca oricând se vorbește despre legiferarea prostituției și bineînțeles despre înființarea unor case de toleranța sau bordeluri unde oamenii să-și satisfacă libertatea sexuală. Deși propovăduitorii acestora ne prezintă sistematic beneficiile acestei legiferări noi continuăm să credem că ea aduce numai nenorocire cât și mânia lui Dumnezeu pentru întreg poporul nostru. Pe internet mai mult ca oriunde întâlnim cel mai des, cel mai feroce întrebări de genul: Vreau o fata, caut femeie, caut prostituată, samd. Aici prezentăm ce spune biserica prin pravila bisericeasca despre astfel de indeletniciri, despre cei care se ocupă (pesti pentru prostituate) cu casele de tolerantă, bordelurile si altele asemenea:Casa de toleranta, sau prostitutie din orase, este cea mai scarboasa adapostire si ocupatie. Daca curvia era pedepsita cu [...]
citește tot articolul
joi, 19 mai 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3779
Cu privire la taina preotiei Biserica a rânduit canoane care limiteze abuzurile. Pravila Bisericească ne informeaza ceea ce dreptul canonic rânduiește să facă episcopul și preotul în acest caz:- Cartea canonica este scrisoarea de slobozenie si recomandare data de episcop clericilor, care trec dintr-o eparhie intr-alta. Sunt clerici care sunt impinsi de diferite interese, sau si-au creat o atmosfera rea intr-o eparhie si atunci se duc intr-alta. Acolo nu poate fi primit fara carte canonica a eparhiotului, in care se mentioneaza daca are reputatie buna si este vrednic sa mai slujeasca. Sunt laici care nu au loc in eparhia lor, dar au reputatie buna si merita sa fie hirotonisiti; atunci ei cauta sa se duca in alta eparhie si deci au nevoie de scrisoare de recomandare. In orice caz recomandarea trebuie sa fie facuta cu multa grija si numai daca [...]
citește tot articolul
miercuri, 18 mai 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3114
Cuvantul canon vin din limba greaca si însemnă îndreptare sau măsură. Canonisirea este modalitatea prin care unui om care vrea să se indrepte i se rânduiește o rețetă prin care i se deslușesc niște repere, un anume fel de activități samd prin care repetându-le să se poată izbăvi. Mai jos Pravila Bisericească ne lămurește cu privire la ceea ce inseamnă canonisirea, canonul, modalitatea de aplicare a canoanelor și modul în care un duhovnic pe baza unicității fiecărei persoane îi rânduiește cele de folos bazându-se pe învățătura sfinților părinți și pe dreptarul rânduit de Biserica (al cărei cap este Hristos).
Pravila Bisericeasca spune:
- Canonisirea este totalitatea mijloacelor folosite de duhovnic pentru a indeparta pe cel pacatos, in conformitate cu legea Domnului. Aceasta indreptare el trebuie sa o dovedeasca prin fapte [...]
citește tot articolul
vineri, 13 mai 2011
de Pravila Bisericeasca | Vizionări: 4333
În România după 1924 și după îndreptarea calendarului bisericesc a apărut în Biserica Ortodoxă o schismă. Unii dintre creștini nu au acceptat această schimbare (considerând ca fiind manipulată pe motive politice la influența bisericii romano-catolice)și au ieșit de sub jurisdicția Bisericii oficiale. Iată ce ne spune Pravila Bisericească despre stiliști (calendariști, creștini pe stilul vechi din România) și cum sunt sfătuiți preoții să abordeze acest subiect sau pe cei ce vor să revină la Biserica mamă:Calendaristii sau stilistii n-au greseli dogmatice, morale sau de cult, deci sunt ortodocsi.Gresala lor consta in despartirea schismatica de biserica, pe ridicolul motiv ca s-a indreptat calendarul si se fac slujbe cu 13 zile mai inainte. Daca vine la spovedanie un credincios, care din neputinta este calendarist, el trebuie lamurit [...]
citește tot articolul