Subiect de interes: pravila bisericeasca
luni, 21 noiembrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3872
Putem începe a vorbi despre Sfânta Cruce cu cuvintele Apostolului care zice: "Căci cuvântul crucii este, pentru cei ce pier, nebunie, iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu, căci scris este: pierde-voi înţelepciunea celor înţelepţi şi ştiinţa celor învăţaţi o voi nimici." (1 Cor, 18-19) și-ar cam fi suficient să înțelegem de ce o cinstim. Iată ce ne spune Pravila Bisericească despre Sfânta Cruce:Crucea este steagul creștinătății, căci pe ea s-a răstignit Domnul Iisus, așa cum a fost simbolizat prin șarpele de aramă (Num. 24, 5-9; Ioan 3, 14-16).
Ea este semnul Fiului Omului și al Bisericii sale (Matei 24,30).
Ea este ALTARUL răscumpărării neamului omenesc din robia păcatului stămoșesc (Efes. 2, 14-16; Ev. 7, 27; 10, 11-12; Colos. 2, 14).
Ea întruchipează suferința, pe care trebuie s-o rabde [...]
citește tot articolul
miercuri, 16 noiembrie 2011
de Ier. Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4753
Concubinajul este una din formele grave de cancer ale societății moderne. Concubinajul, acest mod de viețuire atât de blamat de învățătura creștină, este atât de apreciat și pus la loc de cinste de lumea modernă. Concubinajul este modalitatea de a distruge familia în esența ei deoarece oamenii se lipsesc de darurile pe care le pot primi de la Dumnezeu dar și de legătura cu Dumnezeu căci cei ce se lipsesc de Sfintele Taine se lipsesc de bună voie de Însuși Dumnezeu. Iată ce spune Pravila Bisericească despre concubini și concubinaj:
Se numește concubinaj trăirea bărbatului cu femeia fără cununia bisericească conform canoanelor. El este posibil între animale dar omul are în plus necesități și datorii superioare sufletești și deci are nevoie de binecuvântarea Domnului. Căsătoria civilă este altceva decât cununia bisericească. [...]
citește tot articolul
joi, 10 noiembrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 2675
E bine se știut care este punctul de vedere al Bisericii cu privire la ce este carciuma, bodega sau restaurantul. Iată ce ne învață Pravila Bisericească:Cărciuma este bună numai în măsura în care ea satisface nevoile absolut trebuincioase ale vieții, fără a duce la păcătuire.
Nici unui cleric nu-i este iertat să aibă cârciumă. Căci, dacă nu-i este îngăduit nici să intre în cârciumă, cu atât mai mult nu va putea sluji altora în aceasă îndeletnicire neângăduită. Iar dacă va îndrăzni cineva să facă așa ceva, sau să înceteze de a fi cârciumar sau să se caterisească.-VI ec 9.Pentru a se respecta sfințenia bisericii, nu este îngăduit a se pune în curtea bisericii cârciumă, sau tarabă cu mâncări, sau să se facă vreun fel de neguțătorie, căci Mântuitorul nostru și Dumnezeu ne-a învățat prin petrecerea [...]
citește tot articolul
miercuri, 9 noiembrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4710
Este foarte importantă cântarea din biserică deoarece duhul cu care ea se face înmoaie inimile și aduce pace, liniște și cugetare la cele duhovnicești. Cântarea s-a folosit în Biserică încă de la început ca un mijloc de folos duhovnicesc. Biserica ortodoxă n-a acceptat cântarea cu instrumente ci numai vocală. Iată ce ne spune Pravila Bisericească despre cantarea bisericească:Cântarea bisricească este mijlocul prin care omul își închină cugetele sale Domnului și totodată le îmbracă într-o haină folositoare și pentru alții. Ideile rugăciunii se ia din cărțile bisericești întocmite pe temeiul Sfintei Scripturi. Ele hrănesc duhovnicește pe tot cel ce crede și râvnește întru a lăuda pe Domnul. În biserică, slujtorii aduc roada buzelor, ca jertfă Domnului folosindu-se și pe ei și pe alții, de unde așteaptă o răsplată [...]
citește tot articolul
joi, 3 noiembrie 2011
de Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3155
Creștinii ortodocși au o înțelegere aparte cu privire la locul de veci - cimitirul - unde cei apropiați sunt depuși în așteptarea judecății celei mari și cu nădejdea învierii. Locul de veci este spațiul amenajat special pentru cei adormiți iar noi vizităm acest loc din dragoste față de ei. Noi știm că Mantuitorul și întreaga Scriptură mărturisește despre cei morți că sunt adormiți. Încă din Deuteronom Sfânta Scriptură arată că cei morţi sunt adormiţi: Domnul a zis lui Moise:
,,Iată, tu vei adormi împreună cu părinţii tăi. Şi poporul acesta se va scula şi va curvi după dumnezeii străini ai ţării în care intră. Pe Mine Mă va părăsi, şi va călca legămîntul Meu, pe care l-am încheiat cu el.(Deut 3.16).
Sintagma
,„a adormit împreună cu părinţii săi” apare de 37 de ori în Biblie (3Regi11.21, [...]
citește tot articolul
miercuri, 26 octombrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4924
În vremurile noastre celibatul este confundat cu viețuirea în concubinaj. Foarte frecvent lumea nu înțelege ce este defapt celibatul, ce presupune acest mod de viață și cu se transpune în realitate. Pravila Bisericească ne pune înainte câteva repere legate de modul cum înțelege Biserica acest mod de viață și cum ne sfâtuiește să viețuim bineplăcut Domnului:Celibatul religios este fagăduința de a trăi necăsătorit toată viața, numai cu scopul de a sluji Domnului în toată deplinătatea și nu altfel. Căsătoria, este legea obștească. Celibatul este o excepție care își are temeiul în darul lui Dumnezeu. Nu toți pot primi necăsătoria, ci numai celor ce le este dat" (Matei.19, 1). El este un sfat celor ce se simt în stare să-l împlinească."Cel ce nu este căsătorit, se îngrijește de slujba Domnului, cum să placă [...]
citește tot articolul
miercuri, 19 octombrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4096
Câteva repere pe care Pravila Bisericească ni le aduce în atenție cu privire la căsnicie, la conviețuirea dintre soți în așa fel încât aceasta să fie spre slava lui Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel în epistolele sale ne dezvăluie voința lui Dumnezeu pentru cei ce aleg calea căsătoriei.
Iată ce spune Pravila Bisericească despre căsnicie:Biserica n-a fixat soților un program de conviețuire, căci nu poate intra în amănuntele zilnice, ci a lăsat totul la conștiința lor și la posibilitatea de a se iconomsi unul pe altul, potrivit cu natura, mijloacele și idealul fiecăruia.În general, soții au datoria de a se ajuta unul pe altul și la voie bună și necaz și, mai ales, la greutăți de boală și de viață socială. Credincioșia unul față de altul trebuie să fie sfântă, copiii să fie bine crescuți, gospodăria bine [...]
citește tot articolul
luni, 10 octombrie 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 5419
Pravila Bisericeasca ne lămurește cu privire la ceea ce înseamnă ca o persoană care a ales deja votul călugăriei și și-a dedicat viața lui Hristos, săvârșește un mare păcat atunci când se răzgândește.
Căsătoria monahului n-a fost și nici nu poate fi admisă sub nici un motiv. El a făcut juruință, cum că-și aduce trupul și sufletul jertfă Domnului. Făgăduința sa făcut solemn în fața sfântului altar, unde îngerii și oamenii o mărturisesc și Domnul o primește, este un act de cult, un jurământ pe care nu-l poate retrage sub nici o formă, iar călcarea lui aduce osândă fără iertare ca lui Iuda (Num. 30,1-16; Deut. 23, 21-23; I Regi. 14- 45; Prov. 20, 25; Ecles. 5, 4 -5; F. Ap. 5,4). Justificările omenești nu-i poate ușura situația, căci el trebuie să știe de la început că trebuie să-și împlinească [...]
citește tot articolul
luni, 8 august 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 2935
Este foarte important de știut ce are de făcut un bărbat care are de gând să meargă spre una din treptele preoției. Pravila Bisericească ne pune înainte ce ne învață Sfinții Părinți referitor la căsătoria clericilor:
Căsătoria clericului este socotită legală numai o singură dată de hirotonie, cu o fecioară evlavioasă. Cei ce au gând să hirotonisească, întrucât pentru ei căsătoria este o probă de foc, sunt datori de la început, să-și pună înainte toate posibilitățile de viitor: poate el să fie la înălțimea chemării de preot, conducându-se pe sine, pe soție și pe copii, precum și biserica cu care va lega o altă cununie și mai superioară? În caz de văduvie cu copii, va putea el să rămână la înșlțimea castității pentru Domnul și pentru misiunea bisericii, și în același timp, să-și gospodărească [...]
citește tot articolul
miercuri, 3 august 2011
de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 3491
Pravila Bisericească este destul de aspră cu cei ce se îndreaptă spre căsătoria a treia și este considerată un pogorământ față de neputințele omenești. Prin acestă îngăduință se urmărește salvarea sufletelor neputincioase, apropierea lor de Biserică și îndreptarea lor spre o pocăință reală și vie. Biserica încă din vechime a statornicit aceste canoane în chip pedagogic spre a înțelepți pe creștini și ai face să înțeleagă gravitatea faptelor cât și rezonanța lor în societate. Pocăința și îndreptarea, spovedania, împărtășirea sunt mijloace la îndemâna preotului duhovnic prin care va lucra cu fiecare penitent în parte cu dreaptă socotință.
Cu privire la cei ce se căsatoresc a treia oara si acelor ce se căsatoresc de mai multe ori, am hotarăt același canon. Ca si la cei ce se casatoresc a doua oara, adică [...]
citește tot articolul