Viața și moartea mea depind de ceilalți, căci, dacă l-am câștigat pe aproapele meu, L-am câștigat pe Dumnezeu...
Sf.Antonie Cel Mare       
Arhiva Catehetica
Noiembrie 2017 [1] Octombrie 2017 [2] Septembrie 2017 [2] August 2017 [5] Iulie 2017 [2] Iunie 2017 [3] Mai 2017 [2] Aprilie 2017 [2] Martie 2017 [3] Februarie 2017 [2] Ianuarie 2017 [2] Decembrie 2016 [3] Noiembrie 2016 [3] Octombrie 2016 [4] Septembrie 2016 [2] August 2016 [3] Iulie 2016 [5] Iunie 2016 [4] Mai 2016 [4] Aprilie 2016 [5] Martie 2016 [7] Februarie 2016 [6] Ianuarie 2016 [4] Decembrie 2015 [4] Noiembrie 2015 [3] Octombrie 2015 [4] Septembrie 2015 [4] August 2015 [6] Iulie 2015 [5] Iunie 2015 [3] Mai 2015 [2] Aprilie 2015 [3] Martie 2015 [5] Februarie 2015 [2] Ianuarie 2015 [2] Decembrie 2014 [3] Noiembrie 2014 [4] Octombrie 2014 [2] Septembrie 2014 [6] August 2014 [1] Decembrie 2013 [3] Noiembrie 2013 [3] Octombrie 2013 [3] August 2013 [17] Iulie 2013 [53] Iunie 2013 [48] Mai 2013 [52] Aprilie 2013 [42] Martie 2013 [54] Februarie 2013 [69] Ianuarie 2013 [47] Decembrie 2012 [2] Noiembrie 2012 [37] Octombrie 2012 [48] Septembrie 2012 [7] August 2012 [2] Iulie 2012 [25] Iunie 2012 [9] Mai 2012 [49] Aprilie 2012 [16] Februarie 2012 [30] Ianuarie 2012 [54] Decembrie 2011 [53] Noiembrie 2011 [81] Octombrie 2011 [47] Septembrie 2011 [5] August 2011 [34] Iulie 2011 [12] Iunie 2011 [20] Mai 2011 [78] Aprilie 2011 [128] Martie 2011 [23] Februarie 2011 [2] Ianuarie 2011 [5] Decembrie 2010 [4] Noiembrie 2010 [4] Octombrie 2010 [2] Septembrie 2010 [1] Iulie 2010 [2] Martie 2010 [2] Februarie 2010 [6] Ianuarie 2010 [1] Decembrie 2009 [1] Noiembrie 2009 [6] Octombrie 2009 [5] Septembrie 2009 [4] August 2009 [3]
Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 5 noiembrie 2017) - Parohia Afumași I / Duminica a XXII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Bogatul Nemilostiv și săracul Lazăr 2017 / Predica Ortodoxa [...]
Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017) - Parohia Afumați I / Duminica a XXIII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Vindecarea Demonizatului din ținutul Gherghesenilor 2017 [...]
Cuvioasa Parascheva 2017 - Pr. Cristian Stavriu Cuvioasa Parascheva 2017 - Pr. Cristian Stavriu (sâmbătă, 14 octombrie 2017) - Predică OrtodoxăSfânta Cuvioasa ParaschevaSâmbata a 19-a după Rusalii 2017Pr. Cristian StavriuParohia Afumați I SFÂNTA CUVIOASĂ [...]
Sa intelegem care este adevarata pocainta si ce presupune aceasta

Taina SuferinteiAtât de frumos explică  părintele Simeon Kraiopoulos ce reprezintă pocăința, cum să distingem dacă este reală și nu este rodul fățărniciei, cum se mulează pe sufletul nostru și cum ne primenește interior. Există o sectă care se autotintitulează „pocăiții” dar care în esență n-au absolut nici-o legătură cu pocăința, cu rodul pocănței și cu mântuirea sufletului. Citind acest articol din Taina Suferinței vom înțelege ușor care este acea binecuvântată tristețe după Dumnezeu care ne face moștenitori ai Raiului.

Tristețea după Dumnezeu.
Vom vorbi acum despre al treilea fel de tristețe, cea după Dumnezeu, tristețea din pocăință, sau cea apărută din experiența pocăinței. Dar ce înseamnă pocăința și cum o trăiește cineva? Să ne străduim să explicăm.

Cel care se căiește o face pentru faptele lui păcătoase, pentru orice păcat, în general pentru greșelile lui, dar această stare omul o trăiește adânc înlăuntrul lui ca pe o durere, ca pe o strivire, ca pe o tristețe. În trăirea aceasta a pocăinței el se întristează că L-a măhnit pe Dumnezeu, că a păcătuit înaintea Lui, că a fost viclean și I-a înfruntat voința, și acest lucru îl doare.

Astfel, înseamnă că se judecă pe sine însuși, se osîndește și ia hotărârea să-și piardă și viața dacă va trebui, decât să mai săvârșească aceleași păcate. Deci, în această stare, omul simte tristețe multă. Și aș zice că, cu cât mai mult se întristează omul, cu atât este mai bine, nu doar în sensul că se pocăiește mai mult, mai adânc și prin urmare Îi mulțumește lui Dumnezeu mai mult, ci cu cât îl împovărează mai mult tristețea cea după Dumnezeu, cu atât mai mult se izbăvește.

Tristețea diavolească, cea pe care omul și-o creează singur cu ajutorul diavolului îl sufoca pe acesta, îl umple de mâhnire, îl strivește și-l duce la pierire. Tristețea după Dumnezeu, dimpotrivă, îl ușurează pe om, îl mângâie, îl izbăvește.

Desigur, se pare că și ea vine ca o greutate, pentru că și în acest caz omul își simte inima zdrobită, se smerește, suferă, varsă lacrimi, dar în același timp se izbăvește, se ușurează, se mângâie, se eliberează, i se iartă păcatele, se mântuiește și se sfințește. Aș vrea să accentuez că tristețea aceasta este însoțită de pocăință. Adică, nu poate cineva să aibă o asemenea tristețe înlăuntrul lui dacă nu are pocăință și nu poate să aibă o căință adevărată dacă nu are tristețe.

Pocăința adevărată însă este continuă, și așa cum spune Sfântul Isaac și ceilalți Părinți este și pentru începători și pentru cei de la mijloc și pentru cei desăvârșiți.

Pocăința nu este de o singură zi, nu este de câteva zile dacă vreți, sau de câțiva ani, ci este pentru toată viața.

Același sfânt spune: ,,Pocăința este pridvorul, este pregustarea Raiului!” Așa cum cineva se găsește în anticameră și așteaptă să i se deschidă ușa ca să intre în camera de primire unde întâlnește persoana dorită. Dacă pleacă de acolo nu i se deschide ușa și nu va intra.
Asemenea creștinul care vrea să intre în Rai și o face prin pocăință, anticamera paradisului. Întotdeauna se găsește în această stare în fața porții. Până la sfârșitul vieții lui, chiar și sfânt să fie omul și minuni să săvârșească, nu va lipsi din sufletul său pocăința, experiența căinței, tristețea după Dumnezeu.

Aș vrea să spun că această lucrare pornește dinlăuntrul omului, nu din afara lui. Aceasta pentru că omul nu este nici mort, nici apatic, nici nesimțitor, ci atunci când vede și înțelege adevărurile lui Dumnezeu, se îndeamnă pe sine la smerenie, la căință, la izbăvire, acceptă durerea și zdrobirea de inimă.
Dar în cele din urmă pocăința este harisma lui Dumnezeu. Oricât s-ar pocăi omul prin ostenelile lui, oricât ar dori să determine înlăuntrul sufletului său pocăința, dacă nu vine ea singură ca o harismă, dacă nu vine harul lui Dumnezeu să nască înlăuntru căința, nu va fi pocăință adevărată. Omul, oricât s-ar căi, nu poate să se căiască cu adevărat dacă nu vine harul. De exemplu, cineva este plin de păcate și îl vizitează harul care va naște în acel om pocăința, experiența pocăinței, a triseții după Dumnezeu, rodul harului și nu al efortului personal.

Taina Suferinței – Arh. Simeon Kraiopoulos – Editura Bizantină 2007

 

Nume *
Email *
Pagina web
Comentariu *
Răspunsuri
Nu au fost trimise răspunsuri.
Top vizionări
Cele mai noi comentarii
Cristian Stavriu pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (luni, 30 octombrie 2017 19:08:33)
Cristian Stavriu pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (luni, 30 octombrie 2017 18:51:41)
Delia Farcaș pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (vineri, 27 octombrie 2017 13:09:37)
RODICA pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017 15:36:15)
Dona pe Versuri de Toamna (duminică, 15 octombrie 2017 10:30:03)
Tabara de iconografie
Tabara de iconografie - Intre 26 iulie si 2 august 2012 (8 zile/ 7 nopti) debuteaza intr-un cadru mirific la Complexul Turistic Plaiul Lisei, la doar 3 km de Sambata de Sus, tabara de iconografie sub indrumarea [...]
Expozitie de icoane pictate pe lemn
Expozitie de icoane pictate pe lemn - O noua expozitie de icoane pictate pe lemn a artistei Ruxandra Lacatus se tine in perioada 29 Martie - 30 Aprilie 2012         [...]
Cursuri gratuite
Cursuri gratuite - In spiritul crestin al acestui portal ortodox, promitem sa angajam parteneriate pentru promovarea initiativelor valoroase duhovniceste si deopotriva cele utile cititorilor nostri, cum ar fi:- cursuri gratuite de creativitate in organizarea de evenimente, cursuri de creativitate in marketing [...]
Orthograffiti
Orthograffiti - OrthoGraffiti este singura revistă de lifestyle orthodox care se adresează tinerilor liceeni, dar nu numai acestora. Are o apariţie lunară (pe timpul anului şcolar deocamdată), 24 pagini, format A4, full color, glossy, un conţinut atractiv, cu materiale diverse, de interes pentru tineri. OrthoGraffiti îmbină teme duhovniceşti cu subiecte de interes general, prezentate însă într-un limbaj accesibil tuturor. Revista OrthoGraffiti a apărut în luna noiembrie 2008, în ziua de prăznuire a Sf. Martin de Tours, despre care şi aveam (întâmplător!?) şi un articol în numărul 1 (pilot). De-a lungul timpului în revista OrthoGraffiti au scris nume cunoscute din publicistica ortodoxă de azi, precum Ieromonahul Savatie Baştovoi, Ierod. Grigorie Benea, Monahia Siluana Vlad, dl. Ciprian Voicilă, dl. Danion Vasile, dl. Octavian Darmanescu, d-na Elena Dulgheru, dl. Costion Nicolescu, dl. Laurenţiu Dumitru – editor-coordonator al publicaţiei. Însă lista colaboratorilor rămâne deschisă.
Optimum Communication
Optimum Communication - Agentie de publicitate specializata in branding, comunicare de marketing si PR. Ofera saptamanal o ora de consultanta gratuita ONG-urilor si asociatiilor non-profit ortodoxe, in vederea imbunatatirii imaginii si randamentului comunicarii.
Blogroll