Viața și moartea mea depind de ceilalți, căci, dacă l-am câștigat pe aproapele meu, L-am câștigat pe Dumnezeu...
Sf.Antonie Cel Mare       
Arhiva Catehetica
Noiembrie 2017 [1] Octombrie 2017 [2] Septembrie 2017 [2] August 2017 [5] Iulie 2017 [2] Iunie 2017 [3] Mai 2017 [2] Aprilie 2017 [2] Martie 2017 [3] Februarie 2017 [2] Ianuarie 2017 [2] Decembrie 2016 [3] Noiembrie 2016 [3] Octombrie 2016 [4] Septembrie 2016 [2] August 2016 [3] Iulie 2016 [5] Iunie 2016 [4] Mai 2016 [4] Aprilie 2016 [5] Martie 2016 [7] Februarie 2016 [6] Ianuarie 2016 [4] Decembrie 2015 [4] Noiembrie 2015 [3] Octombrie 2015 [4] Septembrie 2015 [4] August 2015 [6] Iulie 2015 [5] Iunie 2015 [3] Mai 2015 [2] Aprilie 2015 [3] Martie 2015 [5] Februarie 2015 [2] Ianuarie 2015 [2] Decembrie 2014 [3] Noiembrie 2014 [4] Octombrie 2014 [2] Septembrie 2014 [6] August 2014 [1] Decembrie 2013 [3] Noiembrie 2013 [3] Octombrie 2013 [3] August 2013 [17] Iulie 2013 [53] Iunie 2013 [48] Mai 2013 [52] Aprilie 2013 [42] Martie 2013 [54] Februarie 2013 [69] Ianuarie 2013 [47] Decembrie 2012 [2] Noiembrie 2012 [37] Octombrie 2012 [48] Septembrie 2012 [7] August 2012 [2] Iulie 2012 [25] Iunie 2012 [9] Mai 2012 [49] Aprilie 2012 [16] Februarie 2012 [30] Ianuarie 2012 [54] Decembrie 2011 [53] Noiembrie 2011 [81] Octombrie 2011 [47] Septembrie 2011 [5] August 2011 [34] Iulie 2011 [12] Iunie 2011 [20] Mai 2011 [78] Aprilie 2011 [128] Martie 2011 [23] Februarie 2011 [2] Ianuarie 2011 [5] Decembrie 2010 [4] Noiembrie 2010 [4] Octombrie 2010 [2] Septembrie 2010 [1] Iulie 2010 [2] Martie 2010 [2] Februarie 2010 [6] Ianuarie 2010 [1] Decembrie 2009 [1] Noiembrie 2009 [6] Octombrie 2009 [5] Septembrie 2009 [4] August 2009 [3]
Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu Bogatul nemilostiv si saracul Lazar 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 5 noiembrie 2017) - Parohia Afumași I / Duminica a XXII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Bogatul Nemilostiv și săracul Lazăr 2017 / Predica Ortodoxa [...]
Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017) - Parohia Afumați I / Duminica a XXIII-a după Pogorârea Duhului Sfânt / Vindecarea Demonizatului din ținutul Gherghesenilor 2017 [...]
Cuvioasa Parascheva 2017 - Pr. Cristian Stavriu Cuvioasa Parascheva 2017 - Pr. Cristian Stavriu (sâmbătă, 14 octombrie 2017) - Predică OrtodoxăSfânta Cuvioasa ParaschevaSâmbata a 19-a după Rusalii 2017Pr. Cristian StavriuParohia Afumați I SFÂNTA CUVIOASĂ [...]
Inceputul smereniei este saracia duhului

mandria vs smereniaContinuarea articolului Smerenia paruta este odrasla a mandriei - Cum sa biruim mândria?
Începutul smerenie este sărăcia duhului, mijlocul sporirii în ea este pacea lui Hristos, care covârșește orice minte și înțelegere, iar sfârșitul și desăvârșirea este dragostea lui Hristos.
Smerenia nu se mânie niciodată, nu caută să fie pe placul oamenilor, nu se lasă pradă întristării, de nimic nu se teme.
Oare se poate lăsa pradă întristării cal care dinainte s-a recunoscut ca fiind vrednic de orice necaz?
Oare se poate înfricoșa de necazuri cel ce din vreme s-a sortit necazurilor, care le privește ca pe un mijloc de mântuirea sa?
Bineplăcuții lui Dumnezeu au îndrăgit cuvintele tâlharului celui cu bună înțelegere, care a fost răstignit alături de Domnul. În necazurile lor, ei obișnuiau să spună: „cele vrednice de faptele noastre primim: pomenește-ne, Doamne, când vei veni întru Împărăția Ta (Lc.23, 41-42). Ei întâmpină orice necaz recunoscând că sunt vrednici de el (Cuviosul Avă Dorotei, învățătura a 2-a).
Sfânta pace le intră în inimi pentru cuvintele lor smerite! Ea aduce paharul mângâierii duhovnicești și la patul celui bolnav, și la cel ce zace în închisoare, și la cel prigonit de oameni, și la cel prigonit de draci.
Paharul mângâierii este adus de mâna smereniei și la cel răstignit pe cruce; lumea îi poate aduce numai oțet amestecat cu fiere (Mt.27, 34).
Cel smerit nu e în stare de răutate și ură. El nu are vrăjmași. Dacă cineva îi face necazuri, el vede în acel om unealta dreptei judecăți sau a purtării de grijă dumnezeiești.
Cel smerit se încredințează cu totul voiii lui Dumnezeu.
Cel smerit trăiește nu propria sa viață, ci viața lui Dumnezeu.
Cel smerit este străin de nădăjduirea în sine, și de aceea caută tot timpul ajutorul dumnezeiesc, rămâne tot timpul în rugăciune.
Ramura purtătoare de rod se pleacă spre pământ, apăsată de mulțimea și greutatea roadelor sale. Ramura stearpă crește în sus, înmulțind mlădițele sale sterpe.
Sufletul bogat în virtuțile evanghelice se cufundă mai adând în smerenie, și în adâncurile acestei mări află perlele prețioase: darurile Duhului.
Mândria este semnul neîndolielnic al omului deșert, al robului patimilor, semnul sufletului de care învățătura lui Hristos nu se poate nicidecum apropia. Nu judeca omul după înfățișare; să nu tragi după înfățișare concluzia că este mândru sau e smerit. „Njudecați după înfățișare, ci după roadele lor îi veți cunoaște (In 7, 24; Mt.7, 16). Domnul a poruncit să-i cunoaștem pe oameni după faptele lor, după purtarea lor, după urmările faptelor lor.
„Știu eu mândria ta și inima ta cea rea (I Împ. 17
, 28)
, îi spunea lui David aproapele lui, însă Dumnezeu a mărturisit despre David:„aflata-am pe David, sluga Mea; cu untdelemnul cel sfânt al Meu l-am uns pe el (Ps.88, 20). Eu nu Mă uit ca omul, căci omul se uită la față, iar Domnul se uită la inimă (I Împ. 16, 7).
Adseori, judecătorii orbi îl scot smerit pe cel fățarnic și pe cel ce cu josnicie caută să fie pe placul oamenilor acesta este un adânc al slavei deșarte.
Dimpotrivă, pentru acești judecători neștiutori pare mândru cel ce nu caută laudele și răsplățile omenești și de aceea nu se târăște în fața oamenilor, cu toate că aceste este rob adevărat al lui Dumnezeu: acesta a simțit slava lui Dumnezeu, ce se descoperă numai celor smeriți, a simțit putoarea slavei omenești și și-a întors de la ea atât ochii, cât și mirosul sufletului său.
„Ce înseamnă a crede?” - a fost întrebat un mare bineplăcut al lui Dumnezeu. Acesta a răspuns: „a crede înseamnă a petrece în smerenie și milă” (Pateric, ava Pimen cel Mare).
Smerenia nădăjduiește în Dumnezeu, nu în sine și nu în oameni, și de aceea se poartă simplu, fără ocolișuri, cu statornicie, cu măreție. Fiii orbi ai acestei lumi numesc aceasta „mândrie”.
Smerenia nu pune nici un preț pe bunătățile pământești; în ochii ei, mare e Dumnezeu, mare e Evanghelia. Ea năzuiește către acestea, fără să învrednicească de luare-aminte, de privirea, sa, stricăciunea și deșertăciunea. Fiii stricăciunii, slujitorii deșertăciunii, numesc „mândrie” sfânta răceală față de stricăciune și deșertăciune.
Este o închinare sfântă, ce vine din smernie, din cinstirea față de aproapele, din cinstirea față de chipul lui Dumnezeu, din cinstirea față de Hristos în aproapele, și este o închinare pătimașă, o închinare interesată, o închinare ce caută să placă oamenilor și totodată urăște oamenii, o închinare potrivnică lui Dumnezeu și urâtă de Dumnezeu: pe aceasta a cerut-o satana de la Dumnezeu-Omul, îmbiindu-L în schimb cu toate împărățiile lumii și slava lor (v. Lc.4, 7).
Cât de mulți sunt și acum cei care se închină pentru a trage foloase pământești! Cei cărora li se închină laudă smerenia lor.
Fii cu luare-aminte, bagă de seamă: cel ce ți se închină o face din cinstirea față de om, din simțământul dragostei și smereniei, sau închinarea lui nu face decât să-ți măgulească mândria, încercând să dobândească prin viclenie vreun câștig vremelnic?
Puternice al aceste lumi!
Uită-te: înaintea ta se târăsc slava deșartă, lingușirea, mișelia! Când își vor atinge scopul, ele te vor batjocori, te vor trăda cu primul prilej. „Niciodată să nu reverși îndurările tale asupra căutătorului slavei deșarte: acesta,, pe cât de mult se înjosește în fața celor ce se află deasupra lui, pe atât este de obraznic și neomenos cu cei aflați mai prejos de el” (Scara, „Cuvântul 22”, cap.22).
Pe cel ce caută slava deșartă îl vei recunoaște după deosebita lui înclinare spre lingușire, spre slugărnicie, spre minciună, spre tot ce este mărșav și josnic.
Pilat s-a supărat pe tăcerea lui Hristos, care i s-a părut mândră. „Mie nu-mi răspunzi?”- a zis el. „Sau nu știi că putere am să Te răstignesc și putere am să Te slobozesc? (In 19, 10).
Domnul Și-a lămurit tăcerea prin arătarea voii lui Dumnezeu, pentru care Pilat, ce credea că lucrează de sine stătător, era doar o unealtă oarbă. Propria trufie îl făcea pe acesta să nu poată pricepe că în fața lui stătea atotdesăvrșita smerenie: Dumnezeu întrupat.
Sufletul înalt, sufletul cu nădejde cerească, care disprețuiește bunătățile stricăcioase ale lumii, nu-i în stare să caute cu meschinărie a plăcea oamenilor, nu-i în stare de slugărnicie.
Greșești când numești „mândru” un asemenea suflet pentru că el nu satisface pretențiile patimilor tale. Amane! Cinstește mândria binecuvântată, plăcută lui Dumnezeu, a lui Mardoheu! Aceasta, care în ochii tăi e mândrie, este sfântă smerenie.
Smerenia este învățătura evanghelică, virtute evanghelică, veșmânt de taină a lui Hristos, putere de taină a lui Hristos. Dumnezeu s-a arătat oamenilor îmbrăcat în smerenie, și omul care se va îmbrăca în smerenie va deveni asemănător cu Dumnezeu.
„Dacă voiește cineva să vină după Mine, vestește sfânta Smerenie, „să se lepede de sine și să ia crucea sa, și Să-mi urmeze Mie” (Mt.16, 24). Altfel nu poți să fii ucenic și următor al Celui ce S-a smerit până la moarte pe cruce. Acesta a șezut de-a dreapta Tatălui. Acesta este Noul Adam. Începătorul de neam al sfintei seminții a celor aleși. Credința în El ne înscrie în numărul celor aleși; alegerea este primită prin sfânta smerenie, este pecetluită prin sfânta dragoste. Amin!

Cum să biruim mândria – Schiigumenul Sava – Editura Sofia – Bucuresti 2010
Pentru a avea un înțeles concret al lucrurilor puteti citi in ordine articolele următoare:

1). Otrava ascunsa in om - Sf. Tihon Zadonsk

2). Despre mândrie – Schiigumenul Sava

3). Mandria - Simptomele si dezvoltarea bolii

4). Cum sa recunoastem TRUFIA din noi?

5). Ispitele Diavolesti - Mandria, Trufia, Semetia

6). Ce pierdem prin Trufie, ce castigam prin Smerenie?

7). Extraordinara SIRETENIE si SUBTIRIME a Ispitelor diavolesti

8). Mandria, Trufia si Ispitele dintre crestini

9). Unde duce indreptatirea de sine?

10). Tehnici de depistare a nemerniciei umane

11). Parerea de Sine - Esecul Vietii

12). Parerea de Sine - Moartea Duhovniceasca

13). FORTAREATA DEMONICA - Oamenii cocheti

14). FORTAREATA DEMONICA - Indragirea de sine

15). FORTAREATA DEMONICA - Etapele dezvoltarii MANDRIEI

16). FORTAREATA DEMONICA - De la MANDRIE la PARANOIA

17). Mandria este o inflamatie a sufletului - Sf. Ioan Gura de Aur

18). Cel ce se inalta pe sine va fi smerit

19). Despre Mandrie si Smerenie

20). Lectii de viata: TRUFIA si MANDRIA vs SMERENIA

21). Temeti-va de parerea de sine

22). Vorbirea desarta este usa spre osandire si clevetire

23). Cine vorbeste mult isi da in vileag nebunia

24). Aspra judecare si osandire a aproapelui

25). Aspra judecare si osandire a aproapelui - 2

26). Prin rabdare veti mantui sufletele voastre

27). Pe curvari ii indreapta oamenii, pe cei vicleni ingeri iar pe cei mandri doar Dumnezeu - 1

28). Pe curvari ii indreapta oamenii, pe cei vicleni ingeri iar pe cei mandri doar Dumnezeu - 2

29). Nu va vedeti pacatele pentru ca ele tin de mandria fariseica

30). Modestia este o forma anevoie de implinit a binelui

31).

Cum să biruim mândria – Schiigumenul Sava – Editura Sofia – Bucuresti 2010
Pentru a avea un înțeles concret al lucrurilor puteti citi in ordine articolele următoare:

1). Otrava ascunsa in om - Sf. Tihon Zadonsk

2). Despre mândrie – Schiigumenul Sava

3). Mandria - Simptomele si dezvoltarea bolii

4). Cum sa recunoastem TRUFIA din noi?

5). Ispitele Diavolesti - Mandria, Trufia, Semetia

6). Ce pierdem prin Trufie, ce castigam prin Smerenie?

7). Extraordinara SIRETENIE si SUBTIRIME a Ispitelor diavolesti

8). Mandria, Trufia si Ispitele dintre crestini

9). Unde duce indreptatirea de sine?

10). Tehnici de depistare a nemerniciei umane

11). Parerea de Sine - Esecul Vietii

12). Parerea de Sine - Moartea Duhovniceasca

13). FORTAREATA DEMONICA - Oamenii cocheti

14). FORTAREATA DEMONICA - Indragirea de sine

15). FORTAREATA DEMONICA - Etapele dezvoltarii MANDRIEI

16). FORTAREATA DEMONICA - De la MANDRIE la PARANOIA

17). Mandria este o inflamatie a sufletului - Sf. Ioan Gura de Aur

18). Cel ce se inalta pe sine va fi smerit

19). Despre Mandrie si Smerenie

20). Lectii de viata: TRUFIA si MANDRIA vs SMERENIA

21). Temeti-va de parerea de sine

22). Vorbirea desarta este usa spre osandire si clevetire

23). Cine vorbeste mult isi da in vileag nebunia

24). Aspra judecare si osandire a aproapelui

25). Aspra judecare si osandire a aproapelui - 2

26). Prin rabdare veti mantui sufletele voastre

27). Pe curvari ii indreapta oamenii, pe cei vicleni ingeri iar pe cei mandri doar Dumnezeu - 1

28). Pe curvari ii indreapta oamenii, pe cei vicleni ingeri iar pe cei mandri doar Dumnezeu - 2

29). Nu va vedeti pacatele pentru ca ele tin de mandria fariseica

30). Modestia este o forma anevoie de implinit a binelui

Nume *
Email *
Pagina web
Comentariu *
Răspunsuri
luni, 15 iulie 2013 17:30:49
"Fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu"!
luni, 15 iulie 2013 13:26:54
Doamne nimic bun nu este in mine ajuta-mi Doamne neputintei mele da-mi smerenie si umilinta dragoste si rabdare sa te urmez intru totul pe tine cel ce ai facut cerul si pamantul cel ce ai trimis pe fiul tau IIsus Hristos sa se nasca si sa creasca sa se rastigneasca pentru noi pacatosi sa ne dea viata vesnica.
Top vizionări
Cele mai noi comentarii
Cristian Stavriu pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (luni, 30 octombrie 2017 19:08:33)
Cristian Stavriu pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (luni, 30 octombrie 2017 18:51:41)
Delia Farcaș pe Ce este blestemul si ce efecte are!-P.Paisie Aghioritul (vineri, 27 octombrie 2017 13:09:37)
RODICA pe Vindecarea demonizatului din Gherghesa 2017 - Pr. Cristian Stavriu (duminică, 22 octombrie 2017 15:36:15)
Dona pe Versuri de Toamna (duminică, 15 octombrie 2017 10:30:03)
Tabara de iconografie
Tabara de iconografie - Intre 26 iulie si 2 august 2012 (8 zile/ 7 nopti) debuteaza intr-un cadru mirific la Complexul Turistic Plaiul Lisei, la doar 3 km de Sambata de Sus, tabara de iconografie sub indrumarea [...]
Expozitie de icoane pictate pe lemn
Expozitie de icoane pictate pe lemn - O noua expozitie de icoane pictate pe lemn a artistei Ruxandra Lacatus se tine in perioada 29 Martie - 30 Aprilie 2012         [...]
Cursuri gratuite
Cursuri gratuite - In spiritul crestin al acestui portal ortodox, promitem sa angajam parteneriate pentru promovarea initiativelor valoroase duhovniceste si deopotriva cele utile cititorilor nostri, cum ar fi:- cursuri gratuite de creativitate in organizarea de evenimente, cursuri de creativitate in marketing [...]
Orthograffiti
Orthograffiti - OrthoGraffiti este singura revistă de lifestyle orthodox care se adresează tinerilor liceeni, dar nu numai acestora. Are o apariţie lunară (pe timpul anului şcolar deocamdată), 24 pagini, format A4, full color, glossy, un conţinut atractiv, cu materiale diverse, de interes pentru tineri. OrthoGraffiti îmbină teme duhovniceşti cu subiecte de interes general, prezentate însă într-un limbaj accesibil tuturor. Revista OrthoGraffiti a apărut în luna noiembrie 2008, în ziua de prăznuire a Sf. Martin de Tours, despre care şi aveam (întâmplător!?) şi un articol în numărul 1 (pilot). De-a lungul timpului în revista OrthoGraffiti au scris nume cunoscute din publicistica ortodoxă de azi, precum Ieromonahul Savatie Baştovoi, Ierod. Grigorie Benea, Monahia Siluana Vlad, dl. Ciprian Voicilă, dl. Danion Vasile, dl. Octavian Darmanescu, d-na Elena Dulgheru, dl. Costion Nicolescu, dl. Laurenţiu Dumitru – editor-coordonator al publicaţiei. Însă lista colaboratorilor rămâne deschisă.
Optimum Communication
Optimum Communication - Agentie de publicitate specializata in branding, comunicare de marketing si PR. Ofera saptamanal o ora de consultanta gratuita ONG-urilor si asociatiilor non-profit ortodoxe, in vederea imbunatatirii imaginii si randamentului comunicarii.
Blogroll