de Cristian Stavriu | Vizionări: 3700
Ieșirea din spațiul ortodox a catolicilor i-a ispitit și i-a împins spre erezii, spre invenții și născociri. Aceasta inventie nu numai ca a fost criticata de Parintii ortodocsi, dar nici printre apuseni nu si-a gasit sustinatori.
În ortodoxia noastră Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este cinstită mai mult decât toți Sfinții, de aceea se și numește Preasfânta. În papism însă, dintr-o pietate greșită, se acordă adorare. Dar adorare se cuvine numai lui Dumnezeu Cel în Teime. Și astfel au formulat dogmele:
a) ,,Imaculata concepție” a Maicii Domnului, potrivit căreia ea a fost zămlisită fără păcatul originar;
b) Mutarea cu trupul și cu sufletul la Cer, fără să cunoască moarte și îngropare (în timp ce Hristos a murit și a fost îngropat!).
c) Prin aceste erezii Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este ridicată până la Dumnezeirea Treimică, ajungându-se până în punctul de a se discuta și de ,,Sfânta Pătrime!”
Despre cum s-a făcut papa pe sine împărat și Dumnezeu
Sfânta Mânăstire Paraklitu Schitul Lacu – Sfântul Munte Athos - 2010
Aceasta inventie nu numai ca a fost criticata de Parintii ortodocsi, dar nici printre apuseni nu si-a gasit sustinatori.
Sfantul Ioan Maximovici - canonizat acum cateva decenii- a scris o carte dedicata cinstirii Maicii Domnului.
"In acest fel, biserica Romei a mai adaugat o abatere de la invatatura dreapta". "Cred ca nimeni nu ar putea merge mai departe de atat", spune răspicat Sfântul Ioan Maximovici. Citind afirmatia unui episcop apusean, Malou, care spune ca Maica Domnului "este o completare a Sfintei Treimi" - mergand deci pe calea zeificarii ei - si avand in vedere si necinstirea Maicii Domnului de catre protestanti, Sfantul Ioan Maximovici il citeaza pe Sfantul Epifanie al Ciprului care spune ca "in amandoua aceste erezii salasluieste aceeasi vatamatura: atunci cand oamenii nesocotesc cinstirea Maicii Domnului si atunci cand, dimpotriva, o slavesc mai mult decat ii este cuvenit in chip propriu".
"Nu trebuie adorat ceea ce le este propriu Sfintilor din Ceruri, ci trebuie adorat Stapanul lor. Maria nu este Dumnezeu si nu a primit un trup ceresc, ci unul iesit din unirea unui barbat cu o femeie".
De aceeasi parere sunt si apusenii: Sf. Ambrosie al Milanului ["Singur Fiul lui Dumnezeu este fara de pacat" Comentariu la Luca; Despre casatorie si despre desfranare] si Fericitul Augustin [Scrisoarea 187].
Iar un alt apusean, teologul Bernard, isi exprima indignarea fata de noua dogma inventata: "Ma inspaimant acum, vazand ca unii dintre voi au ales sa schimbe lucruri de capatai, aducand sarbatori noi, necunoscute inainte de catre Biserica, sarbatori care nu sunt primite de gandire si din predania cea din vechime" [Scrisoarea 174].
Aceasta invatatura catolica pare, la prima vedere, sa sporeasca cinstea Maicii Domnului, dar in realitate ii neaga toate virtutile. Ce vrednicie i s-ar cuveni ei, daca, asa cum spun papistasii, a fost ferita de pacat?
Noi stim ca "virtutea este efortul de a face binele", cum spunea si Parintele Dumitru Staniloae. Ori Maica Domnului si-a dovedit aceasta virtute, iar ca dovada/răsplata, Dumnezeu a binecuvantat-o si a ales-o pentru a rascumpara neamul omenesc. Daca ea ar fi fost ferita de pacatul stramosesc, ar fi insemnat ca Dumnezeu ar fi obligat-o sa ia parte la mantuirea noastra, ceea ce ar insemna ca Dumnezeu este nedrept, deoarece pe unii ii mantuieste cu de-a sila, in timp ce pe altii ii lasa in pacat.
Iar ca nu este asa reiese si din dialogul cu Arhanghelul Gavriil, care bine-vesteste Fecioarei: "Nu te teme Marie, caci ai aflat har la Dumnezeu", adica Dumnezeu pretuieste dragostea, ravna si curatia ta.
Sfantul Nicolae Velimirovici este de parere ca:
"aceste din urma cuvinte ale ingerului resping pretentiile anumitor teologi apuseni privind imaculata conceptie, potrivit careia, Fecioara Maria s-ar fi nascut fara nici o umbra de pacat stramosesc si fara nici o raspundere fata de acel pacat al lui Adam. Altfel de ce ar fi spus ingerul ca ea a aflat har, mila la Dumnezeu? Mila lui Dumnezeu, care cuprinde notiunea iertarii, o afla cel ce are trebuinta de ea, cel care o cauta. Preacurata Fecioara si-a inaltat eroic sufletul la Dumnezeu si intru aceasta inaltare a aflat, iesindu-i in intampinare, mila!".
Raspunsul Maicii Domnului: "Iata roaba Domnului, fie mie dupa cuvantul tau!" denota smerenie, deoarece, nestiind cum se va petrece aceasta, a primit cuvantul ingerului; s-a supus voii lui Dumnezeu.
"Cele spuse mai sus vadesc absurditatea dogmei bisericii Apusene" (Sfantul Ioan Maximovici).