de Arhm. Vasilios Bacoianis | Vizionări: 2751
Dacă iubești pe Dumnezeu, cu siguranță iubești și pe semeni, și dacă ajungi să înțelegi că altă cale nu există și te nevoiești să rânduiești viața ta după aceste principii, cu siguranță vei fi un biruitor. Cu siguranță pe această cale, cu această dorință de a iubi pe toți, vor exista multe lupte și multe piedici, mai ales din inseși interiorul nostru și apoi și de la vrajmașul armoniei - diavolul. Părintele Vasilios Bacoianis ne dă câteva repere și ne învață cum să procedăm în această luptă duhovnicească:
Înlăuntrul nostru nu există viață duhovnicească
Domnul a grăit: „Iar a doua poruncă (după prima, care spune să-L iubim pe Dumnezeu – Matei 22, 37), la fel ca aceasta: să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți! (Matei 22, 39).
Vedeți că Domnul ne cere în același chip să ținem a doua poruncă (iubirea aproapelui) ca și pe prima (iubirea lui Dumnezeu)?
Adică nu dă întâietate poruncii față de El! Pe cât de important este să-l iubești pe Dumnezeu, pe atât de important este să-l iubești pe aproapele tău!
Adică omul nu poate să spună: eu îmi întorc întreaga atenție spre iubirea de Dumnezeu, dar mă arăt nepăsător față de aproapele!
Cu atât mai mult nu poți să spui că-l iubești pe Dumnezeu când urăști pe fratele tău! Dacă spui aceasta, conform Sfintei Scripturi, ești mincinos: Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe aproapele său îl urăște, mincinos este! (I Ioan 4, 20). Așa cum nu se împacă focul cu zăpada, la fel nu se împacă ținerea de minte a răului cu iubirea lui Dumnezeu! Iubirea de Dumnezeu trece neapărat prin iubirea față de aproapele. „De la aproapele vin și viața, și moartea”.
Ava Ioan Colov ne învață: „Prin înțelepciune se ridică o casă (Pilde 24, 3). Nu este cu putință să zidească cineva casa de sus în jos, ci de la temelia în sus. Temelia este aproapele, ca să-l câștig și să-l folosesc întâi. Că de el sunt atârnate toate poruncile lui Hristos”:
Dacă-l disprețuiești, „toată osteneala nevoinței tale se arată lipsită de folos, nu este primită de Dumnezeu” și ești un „străin”, un necunoscut” pentru Domnul.
Pentru tine nu există viață duhovniocească, nici mântuire, ești un om mort!
Deci, dacă vrei să te înalți pe culmile duhovnicești, smerește-te, cinstește-l pe aproapele tău!
„Nimic nu poate să ne ridice din mizeria patimilor ca blândețea, smerenia și iubirea față de aproapele”.
,,Când te porți bine față de aproapele tău, dobândești tu însuți multă smerenie și mari virtuți fără osteneală.”
Nu te mai suport – Arhimandrit Vasilios Bacoianis – Editura Tabor – 2011
2. Acest om mi-a devenit nesuferit!
Chiar si intre cei ce sunt atei si intre crestinii nepracticanti exista seminte de bine neinteresat care pot da roade bune chiar contra propriului confort si a propriei iubiri de sine: binele echitatii si a dreptatii legaliste, binele pentru minoritatile nedreptatite, binele in serviciul comunitar, binele convietuirii in pace.
Ce greu este unui om al zilelor noastre sa faca bine dezinteresat, fara sa analizeze persoana caruia urmeaza sa-i faca binele, samd.
Grea porunca, grea recomandare omului modern cladit pe principiile iubirii de sine, al interesurilor si al bunastarii si confortului.
Doamne miluieste-ma!
Cristian Stavriu
La intrebarea cine este mai aproape?, Domnul Iisus Hristos exemplifica cu cel care iti face un bine deplin, punand suflet.
Iar cea mai noua porunca este, intre noi crestinii, "Să vă iubiţi unii pe alţii! Aşa cum v'am iubit Eu pe voi, aşa şi voi să vă iubiţi unii pe alţii.".
Doamne ajuta!