de Ieromonah Nicodim Sachelarie | Vizionări: 4301
Curvia clericului este un păcat grav, fiindcă persoană preotului ca om, trebuie să fie floarea evlaviei creștine, alesul Domnului, lumina lumii prin învățătura și sarea pământului printr-o înaltă ținută morală (Matei 5, 12-14). În legea lui Moise, de asemenea, s-au oprit astfel de păcate pentru preoți : Să nu-și ia de soție o curvă, sau o femeie necinstită, sau lăsată de bărbat, căci ei sunt sfinți. Să fie socotit sfânt, fiindcă el aduce jertfă Dumnezeului tău... Dacă fiica unui preot va curvi, necinstește pe tatăl său și să fie arsă în foc (Lev.21, 7-9).
Mai târziu preoții s-au dedat la păcate grele, dar pedeapsa Domnului trebuia să vină peste ei și peste popor: "Preoții calcă legea mea și îmi pângăresc lucrurile mele sfinte. Nu fac nici-o deosebire între ce este sfânt și ce nu este sfânt, nici nu mai învață pe oameni să facă deosebire între ce este necurat și ce este curat. Se depărtează de la poruncile Mele și Eu sunt defăimat întru slujba lor" (lez. 22, 26; Osea. 6, 9; Ier. 8, 11; 13, 10).
Episcopul, prezbiterul sau diaconul, prinzându-se în curvie, în jurământ nedrept sau furt, să se caterisească (de la altar) dar, să nu se afurisească (ca creștin) căci spune Scriptura: "Nu vei pedepsi de două ori pe om pentru aceeași faptă" (Numeri 1, 9). Asemenea și ceilalți clerici (anagnoști, cântăreți, ș.a) -Apost. 25.
Dacă vre-un episcop, prezbiter sau diacon, ipodiacon, anagnost sau psalt, sau portar, ar preacurvi cu femeia afierosită lui Dumnezeu (călugăriță) să se caterisească, ca cel ce a stricat mireasa lui Hristos, iar de va fi mirean, să se afurisească. -VI ec. 4.
Femeia vreunui mirean care a preacurvit, de se va vădi, unul ca acela (deși nevinovat) nu mai poate fi hirotonisit. Iar, dacă după hirotonie va preacurvi, este dator să o lase. Iar, de va viețui mai departe cu ea, nu mai poate sluji cele sfinte. -Neocez.8.
Preotul, care a păcătuit trupește mai înainte de a se hirotonisi și după ce a fost hirotonisit, își va mărturisi de voie păcatul, să nu mai liturghisească rămânând numai celelalte slujbe pentru râvna evlaviei sale. Că mulți zic că hirotonia iartă celelalte păcate (dar nu și al curviei) dacă el însuși nu va putea fi dovedit, atunci el însuși rămâne la judecata conștiinței sale. Neocez. 9
De asemenea și diaconul de va cădea în același păcat al curviei, să rămână în treapta slujitorului –(cântărețului bisericesc) Neocez. 10.
Diaconul care a curvit dupa diaconie, va fi lepădat de la diaconie. Fiind degradat în rândul mirenilor nu se va opri de la împărtășanie, căci este un vechi canon (Apost. 25), în care se spune că cei căzuți din vreo treaptă, să se supună numai la o singură pedeapsă, dupa cum socotesc cei bătrâni, urmând acelei legi care zice că nu vei pedepsi de doua ori pentru același păcat (Numeri l, 9). Socot că este și alt motiv:
Mirenii, care au fost afurisiți se primesc iarași între credincioși la locul de unde au căzut. Iar diaconului, i se dă pedeapsa caterisirii definitive odată pentru întotdeauna. Deci, fiindcă nu i se mai dă iarași diaconie, în aceasta caterisire constă toata pedeapsa lui, așa cum este aratată în așezămintele bisericii. - Pentru mântuirea personală, cea mai sigură vindecare este îndepărtarea de păcat. Drept aceea, cel ce pentru plăcerile trupului a căzut din har (F. Ap. l, 25; Gal. 5, 4; Ev. 12, 25), iar prin sfărâmarea inimii și prin tot felul de nevoințe s-a îndepărtat de acele plăceri, care l-au făcut nevrednic și care l-au dus la ruina sufletească, va da dovadă de vindecarea sa (Matei 26, 75; F. Ap. 8, 22, 24; II Tim. 2, 25-26).
Deci, noi trebuie sa ținem socoteala de amândouă situațiile și de îndatoririle respectării (I Regi 2, 22) legilor canonice și de îndatoririle obiceiului îngăduitor. Clericii care nu se mențin întru desăvârșire, printr-o ținută morală, să-și capete mântuirea după chipul predanisit de viața obștească a mirenilor Sf. Vasile 3.
Diaconița care a curvit cu un necredincios, poate fi primită la împărtășire, numai după ce se va pocăi timp de șapte ani, dacă în acest timp ea trăiește în deplină curățenie. Iar, păgânul care s-a făcut creștin, voind să ia in căsătorie pe acea diaconiță, dar săvârșește iarași păcatele păgânătății anterioare, el este un apostat moral, un câine care se întoarce la borătura sa. Așadar, noi nu mai îngăduim ca trupul diaconiței caterisite să fie dat întrebuințării trupești, (adică să se mai căsătorească) fiind sfințit. -Sf. Vasile 44.
Diaconul care-și va spurca buzele sărutând o femeie, apoi mărturisindu-se de aceasta, se va opri de la Liturghie pentru o vreme, dar i se va îngădui să se împărtășească cu cele sfinte la rând cu ceilalți diaconi; la fel și preotul. Iar de se va dovedi că a păcătuit mai mult până la curvie, în orice fel de treptă ar fi, se va caterisi. Sfantul Vasile 70.
Fiindcă Ierax acuza pe un oarecare (preot) că s-a făcut vinovat de curvie și deci, este nevrednic de a fi cleric, însă episcopul Apolos a afirmat că atunci nu s-a prezentat ca martor contra lui nimeni, să se cerceteze acest caz. Dacă se va arăta vreun martor vrednic de credință și se va dovedi vinovăția, ca martori vrednici de credință, să se scoată din biserică, (caterisească)(C. 3), iar de este vrednic de preoție și se va dovedi curat, să rămână în cler. -Teofil 9.
Canonul al treizecilea al lui Vasile cel Mare hotărăște ca clericul, cel ce curvește să se caterisească, dar să nu se și afurisească. -I. Post. 18.
Dacă soția preotului sau diaconului ar face preacurvie, se canonisește trei ani, cu condiția ca să mănânce, uscat dupa ceasul al noualea din zi și să facă zilnic câte trei sute de metanii. Una ca aceasta se canonisește mai greu decât alte preacurve, că omoară duhovnicește pe bărbații lor, făcându-se prin acest fel de păcat, pricina caterisirii din preoție. Iar soții lor, dacă voiesc să le mai aibă de soții, să se caterisească din preoție. Iar dacă voiesc să aiba preoția, trebuie să se despartă de ele , mai înainte de a se împreuna cu ele după ce au preacurvit, potrivit cu canonul al optulea al sinodului din Neocezareea. -I. Post. 62.
Preotul de va curvi sau preacurvi, sau sodomie făcând sau cu dobitoace sau cu păsări păcătuind sau cu femeia lui curvind peste fire, sau cu vrăji umblând, să nu mai fie preot, canonul al 81-lea al marelui Vasile". -Molitfelnic.
Preotul de va cădea cu o muiere, afară de a lui, numai să se părăsească de preoție și să fie în pocanie". PBG, 35.
PRAVILA BISERICEASCĂ - Ieromonah Nicodim Sachelarie
Daca suntem deja sub "rotile trenului"(cazuti in curvie)dupa spusele:Ieromonah Nicodim Sachelarie,cati din noi preotii,ar mai ramane in slujba de preot?
-Si daca totusi luam in serios avertismentul,ce este de facut?
-Astept un raspuns de la o persoana competenta.
Va multumesc.
Marian.