de Învățătura de Credință Ortodoxă | Vizionări: 3210
Trebuie să știm ce este Sfânta Scriptură sau Biblia, cum se citește cum se tâlcuiește, cine autoritate în tâlcuirea ei și așa mai departe. De aceea s-a ajuns la atâtea erezii și secte rupte de Biserica cea adevărată deoarece au tâlcuit după propria mândrie textele dumnezeiești. E lesne de înțeles că cei care și-au însușit tâlcuirea Scripturii înafara Bisericii au ajuns la cele mai mari erezii. Așa s-a născut și erezia sola scriptura care nu permite tâlcuirea corectă a textelor sub autoritatea Bisericii. Dar iată ce ne învață Catehismul Ortodox despre tâlcuirea Sfintelor Scripturi:
Sfânta Scriptură - Biblia, poate fi înţeleasă uşor?
Nu. Întelegerea Sfintei Scripturi nu este la îndemâna fiecăruia dintre noi, oamenii, fiindcă adevărurile pe care ea ni le prezintă sunt mai presus de mintea noastră omenească, sunt adevăruri dumnezeieşti care se adresează celor credincioşi şi cu viaţă duhovnicească. De altfel, ea însăşi mârturiseşte că tâlcuirea ei nu e lucru uşor. La întrebarea pe care Filip o pune famenului etiopian, care citea din proorociia lui Isaia, dacă înţelege ce citeşte, cel întrebat răspunde: „Cum aş putea, de nu mă va călăuzi cineva?” (Fapte 8, 31).
Sf. Apostol Petru scrie astfel despre Epistolele Sf. Apostol Pavel: „În toate epistolele sale sunt unele lucruri cu anevoie de înţeles, pe care cei neînvăţaţi şi neîntăriţi le răstălmăcesc, ca şi pe celelalte Scripturi, spre a lor pierzare” (II Petru 3, 16).
Cele 176 de versete ale Psalmului 118 sunt nu numai o laudă sinceră a Legii Domnului, ci şi o rugăciune neîntreruptă pentru dobândirea adevăratei ei înţelegeri.
Sfinții Părinţi şi Scriitori bisericeşti au arătat, în repetate rânduri, greutăţile întâmpinate pentru înţelegerea. Sfintei Scripturi. Origen spune că înţelesul Scripturii nu se descoperă de la început cititorilor, mai ales celor necunoscători în lucrurile dumnezeieşti, sau care sunt necredincioşi ori nevrednici. Nu e de mirare, zice el, fiindcă înţelesul Scripturii e un lucru supraomenesc. Puţinătatea înţelegerii noastre nu poate pătrunde strălucirea dogmelor.
Aceasta e una din cauzele principale ale căderii în erezie.
Fericitul Augustin ne recomandă ca părţile neînţelese din Scriptură să le apropiem de altele, care sunt clare, spre a le pătrunde unele prin altele.
Sf. Ioan Damaschin ne îndeamnă ca: «dacă citim o dată, de două ori, şi nu înţelegem ce citim, să nu ne trândăvim, ci să stăruim, să medităm, să întrebăm.
Căci spune Scriptura: „Întreabă pe tatăl tău şi-ţi va da de ştire, întreabă pe bătrâni şi-ţi vor spune” (Deut. 32, 7). «Cunoştinţa nu este a tuturor».
Învățătura de Credință Ortodoxă - Catehismul Ortodox
Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române - București 2002