de Invățătura de Credință Ortodoxă | Vizionări: 2994
Având în vedere faptul că miile de secte așa zis creștine au denaturat în profunzime învățătura despre Biserică și ierarhia ei, suntem nevoiți să aducem lămuriri cu privire la acest lucru:
Cui a încredinţat Mântuitorul conducerea Bisericii, după înălţarea Sa la cer?
După înălţarea Sa la cer, Mântuitorul a încredinţat conducerea Bisericii Sale Sfinţilor Apostoli, aşa cum spune El însuşi: „Precum M-ai trimis pe Mine în Lume şi Eu i-am trimis pe ei în Lume” (Ioan 17, 18).
„Şi apropiindu-se, Iisus le-a grăit lor zicând: „Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pământ. Drept aceea mergând învăţaţi toate neamurile, botezâdu-le în numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă; şi iată Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului” (Matei 28, 18- 20).
Când li Se arată, în ziua învierii, Mântuitorul spune Apostolilor: „Pace vouă! Precum Ma trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi”; şi acestea zicând, a suflat şi a zis lor: „Luaţi Duh Sfânt, cărora le veţi ierta păcatele, li se vor ierta să cărora le veţi ţine, vor fi ţinute” (Ioan 20, 21-23).
Ce fel de puteri a dat Mântuitorul Apostolilor şi urmaşilor lor în Biserică?
Mântuitorul a dat Apostolilor, şi prin ei urmaşilor acestora, puterea de a învăţa, adică de a propovădui adevărul Cuvântului lui Dumnezeu, puterea de a sfinţi, adică de a împărtăşi credincioşilor harul lui Dumnezeu, şi puterea de a conduce, adică de a păstori, a povăţui şi a conduce pe creştini, aşa cum putem vedea din Sfintele Evanghelii (Matei 28,18-20; Ioan 20, 21; Luca 9, 1-2).
Sf. Apostoli au folosit această întreită putere, fiecare în parte sau în unire şi conlucrare?
Fiecare Apostol deţinea şi folosea această putere asupra credincioşilor săi, însă cu respectarea credincioasă a cuvântului Domnului, de a păstra împreună cu ceilalţi Apostoli „unirea Duhului întru legătura păcii” (Efes. 4, 3). Când a fost vorba de o hotărâre de credinţă, asupra căreia se iviseră neînţelegeri între creştinii din Antiohia, atunci puterea de a învăţa nu s-a mai practicat de un singur Apostol, ci de către adunarea tuturor Apostolilor, adică de Sinodul Apostolic de la Ierusalim. Acest Sinod arată că înşişi Sf. Apostoli, deşi întăriţi cu puterea dată de Domnul fiecăruia dintre ei, totuşi, în momente însemnate, nu foloseau separat această putere, ci în împreuna-lucrare frăţească, cu ajutorul Sfâtului Duh.
Prin urmare, dacă Domnul nostru Iisus Hristos a dat fiecărui Apostol puterea de a-şi conduce Biserica, în schimb puterea cea mai înaltă de conducere a întregii Biserici a dat-o Adunării, adică Sinodului Apostolilor, după cuvintele Mântuitorului: „Unde sunt doi sau trei adunaţi în numele Meu, acolo sunt si Eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20).
Pe cine au lăsat Sf. Apostoli ca urmaşi ai lor la conducerea Bisericii văzute?
Sf. Apostoli au lăsat, după porunca Domnului, ca urmaşi la conducerea Bisericii văzute, pe episcopi, cărora le-au dat această autoritate, împărtăşindu-le harul Sfântului Duh prin punerea mâinilor, adică prin hirotonie.
Despre această ne încredinţează atât Sfanta Scriptură, cât şi Sfânta Tradiţie. Sf. Apostol Pavel, aşezând ca episcopi pe Tit în Creta şi pe Timotei în Efes, le dă învăţături şi sfaturi cum să-şi conducă credincioşii.
El scrie lui Timotei: „Nu fi nepăsător faţă de harul ce este întru tine, care ţi s-a dat prin proorocie, cu punerea mâinilor mai-marilor preoţilor. Cugetă la acestea, ţine-te de acestea, ca propăşirea ta să fie vădită tuturor. Ia seama anume la tine însuţi şi la învăţătură; sturuie în acestea. Căci făcând aceasta, şi pe tine te vei mântui, si pe cei care te ascultă” (I Tim. 4, 14-16).
Iar despre hirotonia preoţilor spune aceluiaşi Timotei: „Mâinile degrab să nu-ţi pui pe nimeni, nici nu te face părtaş la păcatele altora. Păstrează-te curat” (I Tim. 5, 22).
Mântuitorul a încredinţat, deci, conducerea Bisericii Sale văzute Apostolilor, prin însăşi puterea Duhului Sfânt dată lor (Ioan 20, 22-23), iar aceştia au încredinţat-o episcopilor, împărtăşindu-le harul Sfantului Duh prin Taina hirotoniei.
Prin urmare, cine ascultă de episcopii hirotoniţi după rânduiala canonică a Bisericii, ascultă de Sfinții Apostoli, adică de Domnul nostru Iisus Hristos, iar cine se leapadă de episcopii legitimi, se leapadă de Sfinții Apostoli, adică de Domnul nostru Iisus Hristos, după înseşi cuvintele Mântuitorului (Luca 10, 16).
Sf. Ignatie purtătorul de Dumnezeu şi Sf. Ciprian susţin că ascultarea de episcopi este ascultarea de Iisus Hristos, că în Biserică nu se poate face nimic fără episcopi şi că nu există Biserică fără episcopi, preoţi şi diaconi.
Cum foloseau episcopii întreita putere dată lor de Sfinţii Apostoli?
După pilda Sf. Apostoli, fiecare episcop lucrează singur cu puterea ce i-a fost dată asupra celor incredinţaţi spre păstorire, păstrând cu grijă, asemenea Sf. Apostoli, „unirea Duhului întru legătura păcii”, cu ceilalţi episcopi.
Când însă se iveşte nevoia de a tâlcui sau a limpezi un adevăr de credinţă, sau de a statornici o regulă de viaţă, care interesează întreaga Biserica, puterea de conducere nu se mai practică de un singur episcop, ci de Adunarea tuturor episcopilor, adică de Sinodul ecumenic, aşa cum puterea cea mai înaltă apostolică s-a practicat prin Sinodul de la Ierusalim. Istoria celor şapte Sinoade ecumenice stă mărturie că autoritatea cea mai înaltă în Biserică este Sinodul ecumenic.
Învățătura de Credință Ortodoxă - Catehismul Ortodox
Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române - București
Avem un termen grecesc sau de altă etimologie care poate fi tradus cu "preoți",apropos de pretențiile sectare?
Din fericire portalul nostru este invadat de membrii sectelor din Romania Daca vei intra la sectiunea sectologie: www.catehetica.ro/sectologie vei vedea o gramada de comentarii la articolele publicate acolo. Sunt sute de comentarii pe care nu le-am aprobat deoarece erau pline de abjectii, injuraturi sau alte nebunii care murdaresc „retina” omului cu bun simt. Oamenii cand vad ca argumentele lor nu stau in fata celor ortodoxe recurg la comentarii pline de furie si frustrare.
Noi suntem pasnici si nu intram in jocul lor perfid caci nadajduim ca prin exemplul nostru sa le dovedim cu adevarat ca-L avem pe Hristos in inima noastra si ca suntem posesorii credintei celei adevarate.
Lipsindu-se de Sfintele Taine ale Bisericii celei adevarate, se lipsesc in acelasi timp de puterea si de conlucrarea Harului Divin si a energiilor necreata fapt care-i arunca în afara oricarei lucrari dumnezeiesti.
Iar noi cu frica si cutremur sa pastram ceea ce am primit in dar prin partasia la Biserica cea adevarata si sa o cinstim cum se cuvine, cu piosenie si buna randuiala!
Cu dragoste crestina,
Cristian Stavriu