de Pravila Bisericeasca | Vizionări: 10864
Ce este blestemul sau ce înseamnă a blestema, când poate fi cineva blestemat, în ce condiții si de ce ne spune Pravila Bisericească! Comparativ putem citi și articolele despre afurisire si anatema în cadrul articolelor postate in Pravila Bisericeasca .
- Blestemul este o graire, o profetie de rau, o hotarâre de la Dumnezeu pentru osânda fapturilor rationale vinovate - si din cauza lor - si a lucrurilor inconjuratoare (Fac. 3,17-19; Lev. 26,14-38; Matei 21, 18). Omul blestemat, este- lasat in seama diavolului (Ps. 108, 6; Zah. 3, 1-2). Conducerea bisericeasca poate pedepsi cu blestemul, dar numai pe aceia, pe care Dumnezeu insusi ii blestema (Num. 23,23; is. 47, 12-13). Preotul care va blestema fara socoteala si din motive usuratice, blestemul va veni asupra sufletului sau (Num. 23,23; Deut. 2, 35,; Prov. 26, 2; Ps. 108,1-30; II Petru 2,10-15; Iuda 1, 9) Vezi Anatema.
-In virtutea dreptatii aratate de legea Domnului si omul poate blestema pe om (Deut. 27, 14-26; II Regi 3, 29). Blestemul parintilor este greu si se intinde asupra fiilor si chiar a nepotilor, numai când acestia se fac vinovati si continua faptele cele rele ale parintilor (Fac. 9, 25; Jud. 9, 57; I Regi 26,19), dar altfel nu, caci nu este cu putinta "ca parintii sa manânce agurida si sa se strepezeasca dintii copiilor", ci fiecare va fi osândit numai dupa pacatele lui (Ier. 31, 29-30; Iez. 19, 2-3; Galat. 6, 3-8).
Tendinta de a blestema din obicei, este o dovada a lipsei de educatie si de putina intelegere a dreptei rasplatiri dumnezeiesti (Prov. 26, 2).
-"Iar, preotul care va blestema si va huli pe Dumnezeu sau pe Sfinti, acela sa fie lipsit de protectia lui un an si sa i se dea si alt canon, post si metanii si altele asemenea, cum va socoti arhiereul sau; iar, de va blestema si va huli si a doua oara si va marturisi marturii mincinoase, atunci fara nici o iertaciune, sa i se ia darul" - ILT, 105.
-"Iar, mireanul care va blestema si va huli, acela se canoniseste un an sa nu se pricestuiasca, sa faca post, metanii si milostenii si citirea Scripturii" - ILT, 105.