de Pravila Bisericeasca | Vizionări: 2600
In conceptia crestina, toata faptura este curata (Rom. 14, 14). insa nu orice faptura este buna de intrebuintat in toate felurile, dupa cum nici buruienile nu le putem minca pe toate, tot asa si dintre animale, nu putem sa le folosim carnea sau sa recurgem la orice fel de serviciu al lor.
In Vechiul Testament, se facea o stricta deosebire intre animale curate si necurate, din pricina idolatriei, a mentalitatii sociale si a nazuintelor morale (Lev. li; 20, 23-26; Deui. 14, 1-25).
In Noul Testament, aceasta stricta deosebire s-a micsorat, ideal, aproape cu totul (Matei 15, 11; I Cor. Io, 25; I Tini. 4, 4-5; F. Ap. Io, 1-30), insa, practic, moral, se face deosebire, intemeindu-se mai ales pe legea naturala a bunului simt.
Se pare ca in trupul omului si in firea lui morala s-ar imprima ca si alcoolul, tutunul, etc, caracterele elementelor din care se hraneste, dupa cum si in minte si in suflet se imprima ideile cartilor pe care omul le citeste.
I s-a dat omului puterea de a se crea pe sine, din cele de Dumnezeu create. intrucat oprirea folosirii carnurilor unor animale se intemeiaza pe legile naturale, respectate si de Noul Testament (Rom. 14, l-2i). nici canoanele n-au precizat mai mult in acest sens (Vezi: Carne, Mincare).
- Si cine va ininca corb sau cioara, cucuvea sau cuc, sau vultur, sau privighetoare, unii ca acestia un an sa se pocaiasca si sa faca cite l00 de metanii pe zi -PEG, 30.
- Cine va manca lup, sau vulpe, sau veverita, sau caine, sau pisica, sau arici, sau palis, sau nevastuica, sau alte cate sunt necurate: sarpe, broasca testoasa si altele ca acelea, sau cal sau magar, din cele salbatice sau din cele domestice, cate-s necurate, ce nu zice legea lui Dumnezeu, iar de nu va face aceasta din buna voie, ci va manca de nevoie, sa se pocaiasca un an si sa faca 15 metanii pe zi -PGG.
30.