de Pravila Bisericeasca | Vizionări: 8584
- Anafora este painea ramasa de la prescurile din care s-a scos Sfantul Agnet la Proscomidie, numita alidoron, pentru ca da darul harazirii lui Dumnezeu (S. Tus. IV, 100). Dupa ce preotul o binecuvânteaza la Axion, se da spre sfintire celor ce nu s-au impartasit, de acelasi preot care a slujit. Nu pot lua anafora: cei ce au mincat; cei ce au avut scurgere (Lev. 22, 4); cei ce nu sunt vrednici sa li se primeasca darurile la biserica din pricina pacatelor publice etc, (l.ev. 7, 19-21); cei rataciti de la credinta (Mat. 7,6; Const. Ap.vm, 31).
- În vechime, la Sarbatoarea Pastelor, rudele duceau celor bolnavi Sfanta Impartasanie, iar celor sanatosi li se ducea anafora, sau painea binecuvintata, cand acestia nu puteau veni la biserica. Azi, a ramas obiceiul ca sa se duca numai anafora, dupa canonul care zice: Sa nu se mai trimita Sfanta Impartasanie in alte parohii la Sarbatoarea Pastilor, dupa cum se trimite piinea cea binecuvintata (anafora si artose) Laod. 14.
- Întrebare: Se cuvine ca cei opriti de la Sfintele Daruri, sa manance din prescurile inaltate din care s-au scos miride?
Raspuns: Din viata Sf.Teodor Siclieotul (22 IV, + 613), aflam ca se opreste a minca - Sf. Nicolae.
- Anafora s-a facut ca sa se dea in acest chip: pentru ca mai inainte vreme se pricesluiau oamenii cu facatoarele de viata Taine, des, iar acum s-a indepartat taina acelei sfintenii si se pricesluiesc o data intr-un an, si aceasta socotinta si tocmeala s-a facut de Sfintii Parinti, pentru mai mare cucernicie si sfintenie, sa se curete oamenii in sfintele zile ale marelui post cu spovedirea si atunci sa se pricestuiasca cu Sfintele Taine intru sfintenie si curatie si iertarea pacatelor lor - si pentru ca atunci, se pricestuiau des crestinii cu Sfintele Taine, cum am zis, iar acum iau anafora din mina
preotului intru sfintenie si blagoslovenie, de vreme ce o iau crestinii in loc de dumnezeiasca pricestanie. Pentru aceea, se cade ca in acea zi, sa se indeparteze de impreunarea trupeasca a muierii sale, de aceea atunci, sa ia anafora si sa sarute sfintele icoane, iar de va fi din lucrul diavolului sa se afle cineva cu muierea sa in zi de praznic, acela sa nu ia anafora, nici icoane sa sarute nici el, nici femeia sa. Ca zice dumnezeiasca Scriptura: Cele curate sa se dea preotilor si cele sfinte, sfintilor. - ILT, 166.
-...Fiindca monahii (M-rii Sinai) intreaba daca se cade a se da panaghia (piinea binecuvintata) la masa, inchinatorilor armeni, noi zicem sa le dati lor si anafora, caci sunt crestini si pentru aceasta vin de se inchina la locurile sfinte din indepartari. Pentru noi, desi sunt schismatici si, din pricina unor invataturi gresite, sunt eterodocsi, dar sunt crestini cu credinta si cer cu evlavie sfintire de la noi, pe care trebuie sa le-o dam . Caci a nu da cele sfinte cainilor se intelege despre cei fara credinta, cum sunt iudeii, mahomedanii si maniheii si altii, care se fatarnicesc a fi crestini, fara a fi cu adevarat crestini, de aceea si urmeaza: ca nu cindva, intorcandu- se, sa calce in picioare cele sfinte si sa ne rupa si pe noi, caci sunt porci, iar cei ce cauta cele sfinte cu credinta si le primesc cu evlavie, nu sunt de soiul porcilor.
Ascultati si pe Domnul, care zice: Cel ce nu este impotriva noastra, cu noi este; si pre cel ce vine la Mine, nu-l voi scoate afara. Taina cea mare a impartasirii sa nu le-o dati; Iar, daca vreunul s-ar imbolnavi si ar voi sa ramana in manastire si s-ar lepada de invatatura lor, marturisind credinta ortodoxa, sa fie invrednicit si de Sfinta impartasanie. Aceasta este credinta Bisericii sobornicesti... Voi sa nu luati sfintire de la ei, pentru ca sunt eterodocsi..."- Scris. Patr. Ghenadie II, ( + 1456).
- La Sf. Liturghie, omul se sfinteste prin rugaciune.
- Dar, trebuie a primi si sfintirea prin lucrurile cele vazute,ca unii ce suntem purtatori de trup vazut si aceasta se face prin anafora. Ea este piinea sfintita la proscomidie, din care se scoate mijlocul, Sf. Agnet, cu care se face Liturghia. Ea este sfintita prin insemnarea cu copia si a primit rugaciunile tainelor si se da in locul Sfintei impartasanii. - s. Tcs. VII, 268.
De Sf. Haralambie nu se dau la animale sfintenii. Sfinteniile ce pot fi date animalelor sunt acele aghisme sfintite cu molitfele Sf. Trifon (1 februarie) sau Sf. Modest (18 decembrie) si care au o destinatie precisa. In rest anafura anafura are o randuiala speciala si nu are vreo legatura cu animalele.
Puteti lua anafura daca sunteti botezata ortodox fara probleme dar ideal este sa aveti un duhovnic ptr a va putea impartasi de toate tainele lui Hristos, de marile binecuvantari si binefaceri ce decurg din ele. Duhovnicul va fi acela care va va povatui personal conform firii dvs pe calea mantuirii.
In principiu nu poti primi o taina fara sa o accepti pe cealalta, sau sa doresti unele taine si altele nu. Ar fi in fapt o respingere a lui Dumnezeu, o respingere la invitatia la CINA din partea lui Dumnezeu. Respingerea unei taine sau a unei sfintenii este un afront adus lui Dumnezeu si darurilor pe care ti le ofera. Ar trebui sa fim nespus de dornici de a ne impartasi de tot ceea ce ne ofera Dumnnezeu, mai ales ca fiind ortodocsi beneficiem de tainele reale si nu de ceva simbolic cum se petrece la alte culte. Noi ca ortodocsi avem privilegiul de a primi chiar din mana lui Dumnezeu sfinteniile si Tainele Lui pentru buna noastra sporire si pentru ajutor in lupta de desavarsirii pe calea mantuirii.
Dumnezeu sa-ti ajute sa faci alegerea cea buna! Adica sa iei anafora dar intre timp sa-ti gasesti si un duhovnic si sa te impartasesti de toate darurile Bisericii Celei Adevarate!
Multumim ptr intrebare si ptr increderea acordatqa si te mai asteptam in popas pe aici!
Cu dragoste frateasca,
Cristian Stavriu
Raspunsul pe care-l soliciti ar trebui sa vina din partea duhovnicului deoarece el este acela care te cunoaste în adanc, el iti stie cutele sufletului. Eu as zice sa iei anafura ptr ca este o sfintenie care te ajuta pe calea mantuirii. Important este cum abordezi calea mantuirii. Te preocupa acest lucru? De ce nu postesti? Care-i motivul? Exista oarece boala trupeasca sau doar slabiciune omeneasca? Daca mergi la biserica, presupune ca ai si duhovnic, si ca ai inteles care este calea de urmat. Sunt multe lucruri de cumpanit la mijloc. În primî fază trebuie să aplicăm îngăduința, înțelegerea faâă de cel începător, dar mai apoi trebui văzut cum lucrează acest mod de pedagogie, poate nu ți se potrivește. Duhovnicul ca medic al tău sufletesc și prieten totodata este acela care începe cu o rețetă, pe care mai apoi o schimba daca este nevoie.
Este mult de vorbit pe tema aceasta.
Sfatul pe care ti-l dau eu este ca te vaduvesti foarte mult din cauza lipsei postului. Scriptura ne avertizeaza ca anumite soiuri de draci nu ies decat cu post si rugaciune, dar cu un post autentic. Vezi ca postul intotdeauna este insotit de rugaciune. Rugăciunea sădește în suflet dragostea de Dumnezeu si fata de semeni ceea ce te impinge la fapte bune. Toate se amornizeaza intre ele, se intrepatrund, se completeaza si lucreaza cu sufletul tau.
Nu te lipsi nici de mersul la Biserică, nici de sfinteniile care ti le ofera Biserica si nici de postul randuit de ea! Vremurile sunt foarte aprigi, si sper sa simti acest lucru, mantuire, pace, liniste, implinire nu gasesti in alta parte decat in Biserica cea Una, cea Adevarata, Ortodoxa. Cumpaneste-ti bine viata, faptele, starea prezenta, neputintele si mergi la lupta cu cel mai mare dusman al tau - care esti tu insuti. Porneste pe acest drum sub povatuirea unui duhovnic iscusit si vei gasi ceea ce sufletul tau deja doreste.
Maica Domnului sa te acopere si sa te mangaie cu dragostea ei de Mama, si Sfanta Mucenita Filofteia a carei praznuire este astazi - a carei viata trebuie sa o citesti - sa te octroteasca si sa te sprijine cu rugaciunile ei spre mantuire.
Multumesc ca ai poposit pe la noi, te mai asteptam si-ti dorim tot binele din lume. Amin
Cu respect si dragoste crestina,
Cristian Stavriu